2024-04-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Från Nrk :
Politiet har ikke funnet noe motiv for drapet i Braskereidfoss
– Vi har ingen opplysninger om at det skal ha vært uenighet eller konflikt mellom de to i forkant av drapet.
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/nyheter/politiet-...oss-1.16853949
Betyr det at det er nærmest tilfeldig hvem (i huset) som måtte bøte med livet den kvelden? At AK hadde null kontroll på egen handling? Hva i all verden hadde hun inntatt i tiden før drapet? Uff!
Citera
2024-04-23, 21:55
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karikatur
Betyr det at det er nærmest tilfeldig hvem (i huset) som måtte bøte med livet den kvelden? At AK hadde null kontroll på egen handling? Hva i all verden hadde hun inntatt i tiden før drapet? Uff!
det betyder helt enkelt att hon inte har sagt något om sitt motiv eller kanske inte kommer ihåg varför hon faktiskt gjorde som hon gjorde antar jag...
Citera
2024-04-23, 22:42
Medlem
Hvorfor vil ikke den siktede prate? Hvem er hun redd for?
Ryktene sier at eierne av campingen var gjengmedlemmer tidligere, medlemmer av en av de større motorsykkelklubbene her til lands..
Citera
2024-05-03, 18:04
Medlem
Nottelitens avatar
Från låst artikel i Hamar Arbeiderblad :
Samboeren hennes ble drept, og en kvinne som er nær bekjent til begge ble siktet for, og har innrømmet, drapet.

Den hendelsen, og alt annet i forbindelse med den, er hun ikke klar for å snakke om.

– Jeg kan ikke endre på noe av det som har skjedd. Men jeg kan sammen med familie og venner sørge for at hjemmet med blant annet campingplassen på Støa blir videreutviklet og drevet videre, sier Lisbet Frisendal.

Hun har eid campingplassen på Braskereidfoss i ti år, og hun skal fortsatt eie den.

Hennes sønn, Peder Frisendal Tronstad blir daglig leder, noe hennes avdøde samboer var tidligere.
länk till artikeln :
https://www.h-a.no/livet-ma-ga-vider.../5-139-1474798
Citera
2024-05-04, 14:07
Medlem
Nottelitens avatar
Från Nrk :
Kvinna som er siktet for drapet på Geir-Arne Lervik (55) på Braskereidfoss i Våler kommune i april, varetektsfengsles i fire nye uker.
Det kommer frem i en fengslingskjennelse fra Østre Innlandet tingrett.
Det er gjennomført en primærpsykiatrisk undersøkelse av siktede. Det er også oppnevnt sakkyndig for en full rettspsykiatrisk undersøkelse.
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/innlandet/valer-d...er--1.16869884
Citera
2024-10-21, 17:18
Medlem
Nottelitens avatar
Från Nrk :
Den drapssiktede kvinnen i 50-årene er blitt varetektsfengslet i 12 nye uker
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/innlandet/valer-d...ker-1.17092385
Citera
2024-12-17, 17:25
Medlem
Nottelitens avatar
Från låst artikel i Østlendingen :
Den drapssiktede kvinnen har tilstått, men fortsatt er det flere ubesvarte spørsmål.
Hun ble pågrepet kort tid etter hendelsen og har vært varetektsfengslet siden.
Det er allerede satt en dato for rettssaken, og etter planen skal hovedforhandlingene gå i starten av mars. (Uke 10.)
länk till artikeln :
https://www.ostlendingen.no/drapet-p...s/5-69-1813009
Citera
2025-01-16, 16:14
Medlem
Nottelitens avatar
Från Nrk :
Geir-Arne Lervik ble knivstukket minst 24 ganger og drept i sitt eget hjem i Våler i april i fjor.
En kvinne i 50-årene er tiltalt for drapet. Hun ble pågrepet kort tid etter drapet, hjemme hos seg selv.
Kvinnen tok taxi til Lerviks hjem, og taxien ventet utenfor mens drapet ble begått. Hun tok deretter taxi hjem.
Lerviks samboer var i huset da drapet skjedde, men sov og ble vekket da politiet kom til stedet.
Kvinnen har erkjent straffskyld og har samtykket til varetektsfengsling siden hun ble pågrepet.
Saken skal opp i Østre Innlandet tingrett i mars.
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/innlandet/kvinne-...ler-1.17207780
Citera
2025-03-04, 10:30
Medlem
Nottelitens avatar
Från Hamar Arbeiderblad :
En 55 år gammel kvinne møter tirsdag i retten, tiltalt for å ha drept Geir-Arne Lervik (55) med kniv på Støa camping i Braskereidfoss i april i fjor.
länk till artikeln :
https://www.h-a.no/vis/tema/nyhetsse...-9210930-21037
Citera
2025-03-04, 22:13
Medlem
Sakset inn et lengre innlegg fra namdalsavisa.no

– Jeg er glad jeg ringte en venninne og fortalte at jeg hadde drept. Glad fordi da ble et slik monster som meg satt i fengsel, sa den drapstiltalte kvinnen og brøt sammen i vitneboksen.

For abonnenter
(Østlendingen)
Kvinnen i 50-åra, som er tiltalt for brutalt å ha knivdrept Geir-Arne Lervik i Braskereidfoss rett før midnatt 6. april i fjor, forklarte seg for Østre Innlandet tingrett tirsdag.

Jobb og bolig
Den opprinnelige trønderen fortalte om oppveksten på gården hos besteforeldrene, om vanskeligheter på skolen og om et omflakkende ungdoms- og voksenliv med mange utfordringer og mye rus.

Og om hvordan hun havnet opp i Braskereidfoss i Våler på nyåret i 2023.

– Vi var venninner fra langt tilbake og hadde tatt opp igjen kontakten. Jeg fikk tilbud om å hjelpe til på campingplassen ved behov og jeg fikk tilbud om å leie et hus i nærheten. Det var raust og sjenerøst. Jeg takket ja, fortalte den tiltalte kvinnen.

Dugnadsfest og pub
Lørdag 6. april i fjor startet, ifølge den drapstiltalte kvinnen, som de fleste andre dager. Nemlig med tidlig å starte å drikke alkohol. Hun ble invitert ned til campingplassen der det var dugnad og etter hvert fest.

Noen campinggjester var med Lervik og samboeren med å klargjøre for sesongen.

– Jeg ble fryktelig full. Jeg vet jeg forlot campingplassen og jeg vet jeg havnet på Bokken pub. Men jeg husker svært lite av det. Nå vet jeg at det ble bestilt en taxi for meg, men at jeg fikk haik med noen andre opp til puben.

– Jeg har også fått vite at jeg bestilte to akevitt og en irish coffee der, men har ikke klare minner om det, forklarte kvinnen.

Sa navnet til samboeren
Hun husker heller ikke at hun tok taxi fra Bokken pub og tilbake til campingplassen. Heller ikke at hun ba taxien stoppe og vente eller at gikk inn i huset gjennom den åpne terrassedøra.

Men politiets beviser er klare.

Kvinnen gikk gjennom stua og inn på kjøkkenet. Der hentet hun tre kniver fra knivblokka på kjøkkenbenken og gikk inn til samboerparets soverom.

– Jeg har en vag oppfatning av at jeg satt over skrevs på Geir-Arne, jeg merket ingen andre i senga og jeg mener å huske at han sa navnet til samboeren sin. Resten er borte for meg.

– Jeg husker at jeg satt i sofaen min hjemme og det stinket blod av meg og at jeg fikk sjokk da jeg så meg i speilet; ansiktet var fullt av blod, sa den drapstiltalte.

Ringte venninne
Politiet fant en kniv i senga, en på soveromsgulvet og en hjemme under salongbordet hos den tiltalte. Alle tilsølte av blod.

Det er på det rene at den tiltalte tok taxi fra Bokken Pub klokka 23.20, hun ba taxien vente utenfor huset. Hun gikk inn og drepte Geir- Arne Lervik med rundt 24 knivstikk. Den dreptes pulsklokke viser at døden inntraff klokka 23.40.

Hun tok med seg den ene kniven og en trelitersboks med rødvin og satte seg inn i forsetet til den ventende taxien og var hjemme igjen 23.47.

Her ringte hun en venninne i Trondheim og fortalte hva hun hadde gjort. Venninnen varslet politiet og drapsalarmen gikk ved Innlandet politidistrikt.

Høy promille
– Jeg trodde ikke det var sant det jeg hadde gjort. At jeg skulle være et slik forferdelig menneske som påfører så mange så mye lidelse. Det er så utrolig trist, jeg er så lei meg og jeg forstår at ingen beklagelse eller unnskyldning er god nok, sa en sterkt preget tiltalt. Gråtende sa at det dessverre er for sent å rette opp igjen det grusomme som skjedde den fatale lørdagskvelden.

– Jeg er glad jeg i hvert fall ringte til min venninne og sa det som det var. Det var derfor jeg ble arrestert og det er derfor dette monsteret ble satt i fengsel. Jeg vil ta min straff, jeg fortjener å sitte i fengsel lenge, sa den drapstiltalte.

Kvinnen gjentok flere ganger at det brutale drapet bare kan forklares som ren galskap.

Hun ble pågrepet av politiet i sitt hjem 00.45. Blodprøvene som ble tatt viser at kvinnen hadde en promille på mellom 2,7 og 3,3 på drapstidspunktet.

Den nøyaktige promillen kommer an på hvor mye hun drakk etter at drapet var gjennomført.

Vekket av politiet
Det var først da politiet sto på soverommet rundt klokka 00.30 at den dreptes samboer våknet.

– Noen ropte «politi, politi» og jeg våknet opp. Jeg tok armen opp mot Geir-Arnes bryst, ville høre med han hva som skjedde. Armen ble full av blod og det jeg så, ga meg fullstendig sjokk.

– Jeg fikk håndjern på og dratt ut av soverommet og inn i stua. Tror jeg var naken. Jeg trodde det var et mareritt. Det var helt jævlig og er det verste jeg har opplevd, sa samboeren til den drepte.

Samboeren fortalte om sitt forhold til den tiltalte kvinnen. At de var bekjente, men ikke nære venninner. At den tiltalte noen ganger fikk for mye alkohol, men at hun ikke opplevde det som noe stort problem.

Hun hadde heller ikke registrert noe spesielt den aktuelle kvelden, forklarte hun. Samboeren mente det var et helt greit forhold mellom den drepte og den drapstiltalte.

Er utrygg
Hun forklarte at fordi den drepte ofte var oppe om natten og ellers var urolig i senga, hadde hun byttet ut senga. De to hadde separate madrasser.

– Det er nok forklaringen på hvorfor jeg kunne sove til tross for det som skjedde. Jeg sover også utrolig tungt de første timene, sa samboeren som også sa at hun er blitt utrygg, sover dårlig og har angst for kniver etter sjokkopplevelsen.
Hun kom også med krass kritikk til politiet. Både for behandlingen hun fikk på selve drapsnatta og etterpå i forbindelse med blant annet inndraging av telefon.

Datter vitnet
Det ble svært emosjonelt da offerets datter entret vitneboksen. Hun og hennes to brødre følger rettssaken der drapet på faren er tema.

Hun fortalte om sjokket da beskjeden om farens død kom.

– Verdens beste pappa, bestefar og svigerfar er slaktet som et dyr. Det skaper et forferdelig sinne i oss som ikke slipper taket. Vi er langt nede og har gruet oss til rettssaken.

– Den river opp alle sår. Vi har ikke fått sørge på en normal måte og vi ønsker at han skal bli minnet som den fantastiske fyren han var og ikke som «han som ble drept», sa datteren.

Hun fortalte på første dag av rettsaken at de tre barna og åtte barnebarna er sterkt preget, og at det vil ta lang tid å bearbeide de ulike problemene som har kommet i kjølvannet av drapet på faren.
Citera
2025-03-17, 12:01
Medlem
Nottelitens avatar
Från Nrk :
Kvinne dømt til 13 år og 6 måneder for drapet på Geir Arne Lervik
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/innlandet/kvinne-...vik-1.17342732
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto