• 1
  • 2
2024-04-06, 23:02
Medlem
Emolls avatar
Jag har en portfölj med utdelningsaktie som jag satsar långsiktigt i. Gör justering 1-2 gånger om året normalt sett. Men i veckan sålde jag faktiskt 2st aktier, som hade gjort bra avkastning på 15% samt 20%. Tänkte eftersom det är långt till nästa utdelning för dessa 2 kan jag lika gärna säja dem i nuläget o förhoppningsvis kan jag köpa tillbaka dem billigare innan nästa utdelning...

O då tänkte jag vidare- om man sätter detta i system.. Alltså att jaga utdelningar. Hoppa in och ut i aktier i samband med att de har utdelning. Nu vet jag att aktier alltid sjunker i samband med utdelningar(eller på X dagen rättare sagt), men i regel återhämtar de sig rätt kvickt efteråt.
Nu menar jag inte att hoppa in i högsta direktavkastningarna bara för att få så hög utdelning som möjligt, utan det ska ändå vara stabila aktier så man inte riskerar att aktien störtdyker.
O medans man väntar på den ska återhämta sig, säljer man någon annan aktie som återhämtat sig, o letar en ny utdelningsaktie som snart har utdelning(ungefär såhär)

Finns det folk som kör denna typen av upplägg/strategi? I så fall, hur har det gått?
Senast redigerad av Emoll 2024-04-06 kl. 23:04.
Citera
2024-04-06, 23:08
Medlem
Nej, du är faktiskt först att ha den idéen.

Varför delar du med dig av den här nu kommer ju andra också börja.
Citera
2024-04-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
...
Nu vet jag att aktier alltid sjunker i samband med utdelningar(eller på X dagen rättare sagt), men i regel återhämtar de sig rätt kvickt efteråt.
....
Om det är som du säger att aktierna sjunker vid utdelningen och "alltid" snabbt återhämtar sig rätt kvickt. Vore det då inte smartare att köpa direkt vid X-dagen och sälja en månad senare...

Att köpa för att få utdelningen känns ju i så fall som en dålig strategi eftersom du konstaterar att kursen sjunker ungefär samma som utdelningen.
Citera
2024-04-06, 23:12
Bannlyst
Nej. Nej. Åter nej
Men du är först på bollen ingen har tänkt på detta
Citera
2024-04-06, 23:36
Medlem
Nej din idé fungerar inte, alla här inne som skriver att du är först ut med denna idé gör det för att håna dig för att detta är i själva verket än av de mest uppenbara idéerna i stort sett alla får rätt snart efter de börjar med aktiehandel.

Det som händer är att strax innan utdelningen (om det blir någon) börjar värdet stiga lite, sedan i samband med utdelningen så sjunker aktien lika mycket eller mer än summan av utdelningen. Så vill du gå plus på det får du snällt hålla i aktierna länge efter det så de kommer upp i högre än du köpte dem för.
Citera
2024-04-06, 23:38
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om det är som du säger att aktierna sjunker vid utdelningen och "alltid" snabbt återhämtar sig rätt kvickt. Vore det då inte smartare att köpa direkt vid X-dagen och sälja en månad senare...

Att köpa för att få utdelningen känns ju i så fall som en dålig strategi eftersom du konstaterar att kursen sjunker ungefär samma som utdelningen.

Behöver köpa dagen innan X dagen som senast. Ja, det är ju det jag menar. Köper innan X dagen, o väntar på återhämtning innan du säljer igen. Oftast köper ju folk in sig igen efter det varit utdelning för de anser det som prisvärt då efter sänkningen.
Citera
2024-04-06, 23:39
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Nej. Nej. Åter nej
Men du är först på bollen ingen har tänkt på detta

Jag skrev inte om någon kommit på iden innan, utan om någon kör det systemet här o nu. Dyslexi?
Citera
2024-04-06, 23:58
Medlem
Citat:
Behöver köpa dagen innan X dagen som senast. Ja, det är ju det jag menar. Köper innan X dagen, o väntar på återhämtning innan du säljer igen. Oftast köper ju folk in sig igen efter det varit utdelning för de anser det som prisvärt då efter sänkningen.
Tänker att du egentligen inte vill ha utdelningen utan enbart rida på den snabba återhämtningen som du är säker på kommer att ske.
Citera
2024-04-07, 00:44
Det är ingen poäng att göra detta. Utdelningar är inte gratispengar utan tas från bolagets balansräkning och ges ut till dess aktieägare och aktien minskar därefter med lika mycket i fundamentalt värde. Det är som att flytta över pengar från vänster ficka till höger ficka, dvs. du har fortfarande samma mängd pengar före skatter. Aktier är volatila så det är inte alltid uppenbart att detta är fallet men det går som sagt inte att tjäna några gratispengar här. Tvärtom kommer allt köp och säljande leda till högre kostnader och därmed en lägre förväntad avkastning.
Citera
2024-04-07, 08:13
Bannlyst
Citat:
Jag skrev inte om någon kommit på iden innan, utan om någon kör det systemet här o nu. Dyslexi?
Du tänker på dyslektiker men ok. Finns säkert någon pajsare som dig som kör denna men fungerar den? Nej så släpp din dröm om sol bad och nakna brudar
Citera
2024-04-07, 08:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Du tänker på dyslektiker men ok. Finns säkert någon pajsare som dig som kör denna men fungerar den? Nej så släpp din dröm om sol bad och nakna brudar

Drar mig till minnes några killar på SHB i NY som kollade på upp och nedgång på aktier och handlade därefter när de visste hur kursen gick i Sverige. De hann tjäna bortåt 30 mille privat innan SEC kom med handklovarna.

TS måste nog inse att det finns inga genvägar till rikedom.

Den enda faktorn jag upplever som ingen kan göra något åt är tiden. SEB Småbolag, upp 9000%.

Men det tog 37 år. Warren hade nog applåderat.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...efond-smabolag
Citera
2024-04-07, 14:16
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Drar mig till minnes några killar på SHB i NY som kollade på upp och nedgång på aktier och handlade därefter när de visste hur kursen gick i Sverige. De hann tjäna bortåt 30 mille privat innan SEC kom med handklovarna.

TS måste nog inse att det finns inga genvägar till rikedom.

Den enda faktorn jag upplever som ingen kan göra något åt är tiden. SEB Småbolag, upp 9000%.

Men det tog 37 år. Warren hade nog applåderat.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...efond-smabolag
Förstår inte varför Sec skulle komma med handklovarna?
Berätta gärna mer.
Vet att USA utövar stor makt över investerare och företag.För vanliga svenska investerare har detta kostat mycket i vissa fall.Tänkte på Ericsson.
Att sälja en aktie dyrare och köpa fler billigare är en bra strategi.Risken är att uppgången fortsätter efter sälj.En god ide är att bara sälja en liten del
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in