2024-04-06, 14:07
Medlem
Fizzlors avatar
Har noterat att många butiker idag nästan uteslutande säljer rent skit från Kina till rena ockerpriser. Till exempel såskopp av den tunnaste metallen för 200-300 kronor. Man verkligen känner att grejerna kostar ett par kronor max att tillverka och knappt håller några månader.

Var inte hela poängen med att outsourca all produktion till Kina att vi skulle få billigare prylar? Ni har vi prylar till skitkvalitet som samtidigt är dyrt - då kan man lika gärna ta tillbaka produktionen.

Kronan är just nu svag, men detta känns helt i överkant.

Vad beror detta på? Butikerna som försöker kompensera för tappet till e-handel? Svag krona? Butiker som bara kör en fuling och hoppas att ingen märker?
Hur länge håller det innan folk får nog och tröttnar på att betala flera hundra kronor för Kinaskit?
Citera
2024-04-06, 14:15
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Köp från temu.
Då får du samma saker för 5:-

Frågan är hur länge det håller att sälja så billigt.
Citera
2024-04-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Har noterat att många butiker idag nästan uteslutande säljer rent skit från Kina till rena ockerpriser. Till exempel såskopp av den tunnaste metallen för 200-300 kronor. Man verkligen känner att grejerna kostar ett par kronor max att tillverka och knappt håller några månader.

Var inte hela poängen med att outsourca all produktion till Kina att vi skulle få billigare prylar? Ni har vi prylar till skitkvalitet som samtidigt är dyrt - då kan man lika gärna ta tillbaka produktionen.

Kronan är just nu svag, men detta känns helt i överkant.

Vad beror detta på? Butikerna som försöker kompensera för tappet till e-handel? Svag krona? Butiker som bara kör en fuling och hoppas att ingen märker?
Hur länge håller det innan folk får nog och tröttnar på att betala flera hundra kronor för Kinaskit?

Vore det inte bättre att köpa svensk kvalitet istället?
För det kostar ju samma...
Citera
2024-04-06, 14:43
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Köp från temu.

Lite det jag menar. Varför i helvete ska man lägga 250 kronor på en stekspade när du kan hitta exakt samma skit på Temu och Aliexpress till samma kvalitet men 1/10 av priset?
Citera
2024-04-06, 14:48
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Lite det jag menar. Varför i helvete ska man lägga 250 kronor på en stekspade när du kan hitta exakt samma skit på Temu och Aliexpress till samma kvalitet men 1/10 av priset?
Men vad blir resultatet av att alla i Europa och Amerika köper billigt från företag i Kina?

Ett jävla uppsving för transport företag.
Butiksdöd.
Citera
2024-04-06, 15:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2024-04-06, 16:53
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Köp från temu.

Nja, en såssnipa från Temu är dyrare än en likadan från Cervera. Jag tror Stiernholm har bättre kvalitet än en kineskopia.

Kolla också det absurda originalpriset. Jisses vad lurade folk är som tror att det är billigt på Temu.

Såssnipan från Temu kostar kanske 5 kr på Alibaba, så där hade du nog rätt.

https://share.temu.com/YCZlyl0FZPA

Citat:
Gravy Boat, Stainless Steel.

70,47 kr (-87% ending soon) 563,24 kr

https://www.cervera.se/produkt/stiernholm-nobel-sassnipa-8-8-cl-rostfritt-stal

Citat:
Nobel Såssnipa 8,8 cl från Stiernholm är en klassisk såssnipa av rostfritt stål.

69 kr
Senast redigerad av 0A0A 2024-04-06 kl. 17:04.
Citera
2024-04-06, 17:06
Medlem
Att folk köper i billiga produkter och säljer dyrare är inte något nytt. Oavsett om man köper produkterna billigt på t.ex Temu eller dyrare via en sekundär försäljare så kvarstår det faktum att produkterna ofta har dålig kvalité och tillverkas under orimliga arbetsförhållanden. Jag bojkottar denna marknad helt. Det finns produkter av betydligt bättre kvalité som säljs för rimliga priser.
Citera
2024-04-06, 17:40
Medlem
Citat:
Men vad blir resultatet av att alla i Europa och Amerika köper billigt från företag i Kina?

Ett jävla uppsving för transport företag.
Butiksdöd.

Hur ska det kunna bli ett uppsving för transportbranschen? Alla saker som säljs i en butik är transporterade dit. Väldigt lite av all försäljning sker där tillverkningen ligger.
Och vad det gäller butiksdöd så är det väl bara ett led i utvecklingen. Det är många, unga personer i synnerhet, som inte har behov av att gå i en butik för att handla, man gör det lika gärna över nätet och får levererat till en paketbox oavsett om det är tillverkat i Sverige eller i ett annat land.
Citera
2024-04-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Att folk köper i billiga produkter och säljer dyrare är inte något nytt. Oavsett om man köper produkterna billigt på t.ex Temu eller dyrare via en sekundär försäljare så kvarstår det faktum att produkterna ofta har dålig kvalité och tillverkas under orimliga arbetsförhållanden. Jag bojkottar denna marknad helt. Det finns produkter av betydligt bättre kvalité som säljs för rimliga priser.

Vad och var köper du dessa produkter?
Citera
2024-04-06, 17:56
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles

Varför envisas fysiska butiker med att kränga sånt skit istället för saker med någorlunda kvalitet?
De konkurrerar med hela internet, vill jag ha en billig skitgrej så kan jag enkelt beställa.
Vad är butikernas USP längre utöver "jag måste ha grejen nu, idag"? Personligen skulle jag aldrig spontanköpa en Kinapryl som man satt upp priset på med flera hundra procent, men det finns väl folk till allt.
Citera
2024-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Vad och var köper du dessa produkter?
Vad och var blir svårt att svara helt på, eftersom detta är ett tankesätt jag försöker ha genomgående vid alla nya inköp. Generellt försöker jag köpa produkter av bättre kvalité även om dom kostar lite mer, och dessa produkter är ofta bättre producerade. Ett exempel är mitt porslin som tillverkas i human arbetsmiljö i Portugal. Märket heter Mateus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in