2024-04-06, 12:59
Medlem
Hej, jag kikar på en bil och hittade denna info på transportstyrelsen:

T14F FORDONET HAR ETT ETAPPVIS TYPGODKANNANDE.
GRUNDFORDONET HAR
TYPGODKANNANDENUMMER: e4*2018/858*00079*00
VARIANT: F5P44
VERSION: A61B11

Någon som kan förklara på lättsvenska vad det egentligen innebär/betyder?
Citera
2024-04-06, 13:21
Medlem
Glostrups avatar
Kan du ge mer info om bilen;
- är det en äldre bil?
- är det en bil som har tillverkats i små serier?
- kan den vara importerad utifrån EU?
- kan det handla om att något har lagts till på bilen i efterhand, tex en dragkrok?
Citera
2024-04-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleks93
Hej, jag kikar på en bil och hittade denna info på transportstyrelsen:

T14F FORDONET HAR ETT ETAPPVIS TYPGODKANNANDE.
GRUNDFORDONET HAR
TYPGODKANNANDENUMMER: e4*2018/858*00079*00
VARIANT: F5P44
VERSION: A61B11

Någon som kan förklara på lättsvenska vad det egentligen innebär/betyder?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Koder-for-fordonsuppgifter/Textkod/
Fordonet har ett etappvis typgodkännande.

Anges för flerstegsgodkända fordon där grundfordonet har ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG.
Citera
2024-04-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Kan du ge mer info om bilen;
- är det en äldre bil?
- är det en bil som har tillverkats i små serier?
- kan den vara importerad utifrån EU?
- kan det handla om att något har lagts till på bilen i efterhand, tex en dragkrok?

Det är en Kia sportage, 2022 årsmodell så ingen äldre bil, bilen är inte importerad enligt transportstyrelsen, bilen är inte heller avsedd med dragkrok. Frågade säljaren om det fanns något jag behövde veta angående bilen men hen svarade nej, därför undrar jag om det är något jag behöver vara orolig för. 😅
Citera
2024-04-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Koder-for-fordonsuppgifter/Textkod/
Fordonet har ett etappvis typgodkännande.

Anges för flerstegsgodkända fordon där grundfordonet har ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG.

Det du skrev säger mig väldigt lite, och det har jag också googlat mig fram till innan jag skrev här för att få hjälp med att tolka det.
Citera
2024-04-06, 16:15
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleks93
Det är en Kia sportage, 2022 årsmodell så ingen äldre bil, bilen är inte importerad enligt transportstyrelsen, bilen är inte heller avsedd med dragkrok. Frågade säljaren om det fanns något jag behövde veta angående bilen men hen svarade nej, därför undrar jag om det är något jag behöver vara orolig för. 😅

Då låter det väldigt konstigt, men jag är heller ingen expert. Det som jag orkade läsa mig till var att det kunde handla om fordon som av någon anledning (små serier, utlandsimport) inte är typgodkända i sin helhet, men en relativt ny Kia verkar ju inte passa in på något av detta. Jag skulle nog ringa transportstyrelsen på måndag och fråga dem.
Citera
2024-04-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Då låter det väldigt konstigt, men jag är heller ingen expert. Det som jag orkade läsa mig till var att det kunde handla om fordon som av någon anledning (små serier, utlandsimport) inte är typgodkända i sin helhet, men en relativt ny Kia verkar ju inte passa in på något av detta. Jag skulle nog ringa transportstyrelsen på måndag och fråga dem.

Ah, tanken är ju att ringa de på måndag men tänkte först kolla om någon här sitter på kunskapen och kanske vet vad det handlar om 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in