• 1
  • 2
2024-04-06, 17:15
Medlem
Vet någon om bankerna gör skillnad på svensk anställning eller anställning inom EU?
Citera
2024-04-06, 19:02
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiapan
Man kan väl kika på lite mer än bara anställningsform kan jag tycka. Varför är det "säkrare" att vara anställd med lägre lön i något random svenskt företag, vs ett amerikanskt i en het branch där det dräller av jobb? Vad är det som gör en svensk anställning säkrare?

Massor med saker, socialt skyddsnät osv. Vad händer om din kund i USA inte betalar dig? Det är inte som att du kan räkna med att få några pengar på ett par år även om du har rätt. Som sagt är du och ditt AB inte samma juridiska person, så ditt AB kan ju även bli uppköpt eller konka och så går inga pengar till dig.

Citat:
A-kassa finns för egenföretagare.
Har du rätt till det från och med nu då? den är väl också betydligt lägre? Jag har iofs aldrig kikat på det när jag drivit företag.
Citera
2024-04-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ja det är tråkigt att de ska vara så trångsynta. Bara för att man är anställd inom Sverige betyder ju inte det automatiskt att ens inkomst är säkrare. Här har jag möjlighet att tjäna riktigt bra pengar, men i sin tur kanske det innebär att jag och min fru inte får ta bolån för att skaffa oss ett trevligt boende till oss och våra barn, utan istället får fortsätta drägga runt i hyresrätt.

Det kanske är ett bra tillfälle att jobba med det några år och spara som en galning för att sedan gå vidare till en fast (dvs tillsvidareanställning) i Sverige i sånt fall. Ledsamt men banken kanske inte är så sugen på att ge dig bolån om du inte har en sådan anställning. Banken är främst intresserad av sin egen lönsamhet, och man vill ha kunder som i princip garanterat kan betala av lånet och betala räntan på det under måååånga år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in