2024-04-05, 15:23
Medlem
Jag kom lite sent till jobbet idag pga tandemplogning. Jag kan förstå att man kör med tandemplogning när det är fullt med snö på vägen.

Men framför plogarna var det nästan soprent. Kanske lite småslask på sin höjd. Så varför kör inte plogarna med lite mer mellanrum och släpper fram trafiken? Det blir ju ändå plogat och det slipper bildas köer. Någon som är insatt hur detta fungerar?
Citera
2024-04-05, 16:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Jag kom lite sent till jobbet idag pga tandemplogning. Jag kan förstå att man kör med tandemplogning när det är fullt med snö på vägen.

Men framför plogarna var det nästan soprent. Kanske lite småslask på sin höjd. Så varför kör inte plogarna med lite mer mellanrum och släpper fram trafiken? Det blir ju ändå plogat och det slipper bildas köer. Någon som är insatt hur detta fungerar?

Inatt kom det ca 5cm snö där jag bor. Det är just nu ca +3 grader varmt och mer eller mindre all snö på vägar och cykelvägar är helt borta eller lite slask redan vid 12-tiden.
När jag nu varit ute och promenerat så har jag ändå sett mist en handfull små traktorer/plogbilar som varit ute och skrapat dessa vägar som bara är lite våta.

Temperaturen i natt ska inte gå under noll och imorgon ska det vara ca +5 grader och på söndag en bit över +10 grader.
Vad fan är det för mening att vara ute och ploga nu för.
Citera
2024-04-05, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inatt kom det ca 5cm snö där jag bor. Det är just nu ca +3 grader varmt och mer eller mindre all snö på vägar och cykelvägar är helt borta eller lite slask redan vid 12-tiden.
När jag nu varit ute och promenerat så har jag ändå sett mist en handfull små traktorer/plogbilar som varit ute och skrapat dessa vägar som bara är lite våta.

Temperaturen i natt ska inte gå under noll och imorgon ska det vara ca +5 grader och på söndag en bit över +10 grader.
Vad fan är det för mening att vara ute och ploga nu för.

Så de kan fakturera uppdragsgivarna
Citera
2024-04-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms

För att du inte ska åka slalom mellan bilarna. De lämnar medvetet inte något utrymme att köra om då du som bilförare inte vet om någon av plogarna har vingen ute. Risken för att sedan få rejält med snö/slask på dig är stor och då tappar du sikten och riskerar olyckor. Folk har även klippt bladet på den högra bilen när de skall köra om.
Citera
2024-04-05, 21:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Så de kan fakturera uppdragsgivarna

Säkerligen men helt idiotiskt att ens skicka ut någon traktor alls skulle jag säga. De jag såg som plogade nu hade sönder mer grässträngar än de flyttade snö.
Citera
2024-04-06, 22:53
Medlem
Förebyggande snöskottning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här