2024-04-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
För att......... lura mig? Det var en utomordentligt konstig tanke. Nä du... jag tror - att OM detta är en bluff - så har den naturligtvis ingenting med mig att göra. Utan samma saker hade försiggått och politiker hade varit precis lika korrupta, även om jag inte existerade. Gulligt att du tänker så dock! ☺️

Att jag skulle vara Truman, och att hela världen skulle vara byggd för just mig... det tror jag INTE, vill jag vara tydlig med.

Men om du byter ut ditt "dig" mot "oss" blir det mera logiskt.
Varför ska jag byta ut "dig" mot "oss"?

Vi andra vet att vindkraftverk levererar elektricitet. Det är du som har konstiga funderingar. Inte vi andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasglonass
Är konspirationen här att vindkraftverk inte genererar elektricitet eller är konspirationen att flöde av luft är en bluff?

Om vi nu leker med tanken att vindkraftverk är en bluff så borde det väl vara högst onödigt att driva snurrorna med hjälp av motorer istället för att bara låta dessa snurra med hjälp av vinden och helt enkelt skita i att koppla upp dessa på elnätet? Eller är det så att vi "får" har blivit lurade redan från starten att flöde av luft, alltså vindar i själva verket är en bluff i sig?

Man kan fråga sig själv om segelfartyg någonsin existerat, eller varför inte om ett dieseldrivet elverk verkligen kan producera elektricitet.
När generatorremmen på bilen går av, laddas batteriet verkligen ur?
Och när hatten blåste av mig i morse, då var det troligen ett spöke och inte vinden som var ansvarig.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-06 kl. 09:42.
Citera
2024-04-06, 10:24
Medlem
DonaldBidens avatar
Det är vindkraftverkens jobb att alstra vind, på så sätt styr de klimatet.
Citera
2024-04-06, 11:50
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
Frekvensen i elnätet spelar ingen roll, vindkraftverk producerar likström.
Inte självklart.Min svärfars EWA producerar 6 fastig växelström som såklart får omformas till 3 fas i lämplig spänning och frekvens för att passa nätet.
Citera
2024-04-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
Frekvensen i elnätet spelar ingen roll, vindkraftverk producerar likström.
Ett vindkraftverk producerar växelström. Det är så en generator fungerar. Gå tillbaka till dina skolböcker.
Citera
2024-04-06, 12:52
Medlem
I Skottland så drivs ca 70 vindsnurror med hjälp av dieselmotorer.... ni som inte tror mig, kan goggla

https://www.youtube.com/watch?v=oLQvW01d9_w

jag tror inte Skottland är ensam om det här
Citera
2024-04-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44
I Skottland så drivs ca 70 vindsnurror med hjälp av dieselmotorer.... ni som inte tror mig, kan goggla

https://www.youtube.com/watch?v=oLQvW01d9_w

jag tror inte Skottland är ensam om det här
Sammanfatta vad som framgår i filmen.

Naturligtvis drivs inga vindkraftverk, visten med sådana är att de producerar energi.
Citera
2024-04-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Dum fråga, kan tyckas.

Men varje gång jag ser vindkraftverk som snurrar får jag en stark känsla att de egentligen är motordrivna.

Nu utgår jag visserligen från mina observationer av andra vindsnurror, t ex sådana som barn brukar leka med.

* De snurrar mycket snabbare, uppenbarligen "fångade av vinden".

* Vanliga vindsnurror har mycket breda och lätta blad, för att fånga vinden. De har också MÅNGA blad. Jag har aldrig sett en vanlig vindsnurra med endast tre blad.

* Vindkraftverken snurrar oerhört långsamt, och dess rörelser tycks inte allsharmoniera med vinden som blåser på plats utan det känns som att rörelsen kommer "inifrån".

* Vindkraftverkens blad är så otroligt smala, samtidigt som de är "klumpiga" till formen dvs inte platta som blad. Som tre pinnar nästan. Hur kan de ens fånga upp vinden?

* Jag kan aldrig dra mig till minnes att jag har sett några kraftverk "fångas av en stormvind" och snurra snabbare, utan de tycks alltid snurra lika jävla långsamt. Hur är det möjligt?

Om det verkligen är VINDEN som får kraftverkens propellrar att snurra, hur kommer det sig då att man kan se enskilda kraftverk som står still medan andra snurrar på exakt samma plats?

en generator som omvandlar energin i vinden till ström går tyngre och tyngre ju mer kraft du plockar ut. ägna dig inte åt konspirations teorier inom områden där du har på tok för lite kunskaper.
du kommer få dåligt rykte
Citera
2024-04-06, 12:58
Medlem
shaktas avatar
Både ja och nej

Vissa vindkraftverk drar ibland ström från nätet för att hålla sig igång.
Turbiner har stora tunga drivaxlar som med tiden kommer att böjas av sin egen vikt om de inte roteras.

Under långa lugna perioder måste dessa turbiner roteras med hjälp av extern kraft för att förhindra deformationer. Görs inte det kan det resultera i vibrationer som i slutändan skulle förstöra hela vindkraftverket.

Sen finns det snurror som man kan dumpa överskottselen till genom att driva dem också.

Så, nog drivs dem av vinden, men inte alltid
Citera
2024-04-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Både ja och nej

Vissa vindkraftverk drar ibland ström från nätet för att hålla sig igång.
Turbiner har stora tunga drivaxlar som med tiden kommer att böjas av sin egen vikt om de inte roteras.

Under långa lugna perioder måste dessa turbiner roteras med hjälp av extern kraft för att förhindra deformationer. Görs inte det kan det resultera i vibrationer som i slutändan skulle förstöra hela vindkraftverket.

Sen finns det snurror som man kan dumpa överskottselen till genom att driva dem också.

Så, nog drivs dem av vinden, men inte alltid
Du menar att man behöver mata in energi för att vindkraftverk ska snurra.

Kanske läge att visa källa för det. Tack.
Citera
2024-04-06, 13:04
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du menar att man behöver mata in energi för att vindkraftverk ska snurra.

Kanske läge att visa källa för det. Tack.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...ectricity.html
Citera
2024-04-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ectricity.html
Var där framgår det att vindkraftverk tar mer energi än det producerar?

Citera och länka!
Citera
2024-04-06, 13:17
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Var där framgår det att vindkraftverk tar mer energi än det producerar?

Citera och länka!

Tror du missuppfattat allt.

Om du hade läst artikeln hade du förstått.

"They use electricity to keep their blades rotating slowly in cold weather to prevent them icing up and to power the systems which turn the blades into the wind."

Dvs den genererar ingen el men drar el för att hålla sig igång.

Däremot när det väl blåser så genererar den el. Nackdelen är ju om det är svinkallt, vindstilla och inte genererar någon el, så drar kraftverken el från stamnätet oavsett, och det är väl inte så smart om det är elbrist och man har 1000 vindkraftverk som drar ett par MW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in