2024-04-05, 07:07
Medlem
Muppetys avatar
Om man t.ex. på Facebook köpt en grej via Marketplace o swishar låt säg 800 kr, o sen kommer inte varan man köpt. Man har blivit lurad, personen har blockerat kontakt o liknande. Gör man en kreditupplysning på personen (man får ju fram namnet när man swishar) o ser att dessa har försörjningsstöd.

Då kan man t.ex. be på nått sätt, förslagsvis via vanligt pappersbrev, att man ska ha tillbaka sina 800 kr, kanske med lite ränta för utgiften för kreditupplysningen. Annars kommer man att anmäla o lämna in bevis till soc i vederbörandes kommun, om att personen har inkomster via Swish, i form av bedrägerier och att de därmed inte har rätt till försörjningsstöd.

Jag såg detta tips i nån Facebook-grupp o tyckte det verkade ganska vettigt, då en stor mängd av bedragare har just försörjningsstöd.

Är det någon här som gjort detta o kan berätta mer om det funkade, m.m?
Citera
2024-04-05, 07:11
Medlem
Eller så slutar du köpa av babbar och white trash
Citera
2024-04-05, 08:11
Medlem
OtherBarrys avatar
Det du efterfrågar kallas Kronofogdemyndigheten.
Citera
2024-04-05, 09:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Det du efterfrågar kallas Kronofogdemyndigheten.
+1
Du kontaktar KF och låter dom dra in pengarna.

Likväl kan du anmäla till soc om att personen har extrainkomster och att de bör begära ett kontoutdrag. Vissa kommuner har speciella handläggare som jobbar mot bidragsfusk.
Citera
2024-04-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
+1
Du kontaktar KF och låter dom dra in pengarna.

Likväl kan du anmäla till soc om att personen har extrainkomster och att de bör begära ett kontoutdrag. Vissa kommuner har speciella handläggare som jobbar mot bidragsfusk.

Sist jag kollade kostar det ish-500sek att ta hjälp av KF, pengar som man själv får betala för att få hjälp att få betalt.

EDIT: Gick in på KF nu och det är tydligen 300sek nuförtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av https://kronofogden.se/kundservice-svarar/avgifter-och-kostnader
Typ av ansökan

Vad handlar den om?

Avgift

Betalningsföreläggan*de

Få betalt

300* kronor
Senast redigerad av Madferit 2024-04-05 kl. 10:09.
Citera
2024-04-05, 10:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madferit
Sist jag kollade kostar det ish-500sek att ta hjälp av KF, pengar som man själv får betala för att få hjälp att få betalt.

EDIT: Gick in på KF nu och det är tydligen 300sek nuförtiden.
Du får betala avgiften vid ansökan men jag har för mig att de även kan mäta ut den. Man ligger således bara ute med pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in