2024-04-04, 22:07
Medlem
Christopher.s avatar
Har en bil som stått ca 2 år i ett garage, planen var att ladda batteriet och sedan dra igång den - hur ska man resonera?
Citera
2024-04-04, 22:12
Medlem
Ha fräsch bensin i.
Citera
2024-04-04, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Ha fräsch bensin i.

Det kanske är en diesel?

Jag skulle låta bilen servicera med ny olja och filter.
Citera
2024-04-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Det kanske är en diesel?

Jag skulle låta bilen servicera med ny olja och filter.
Är det diesel tankad i sverige så kanske det är läge att suga ur tanken. Svensk diesel måste hålla lägst kvalité i hela världen.
Citera
2024-04-04, 22:26
Medlem
supremanics avatar
2 år är inte så länge. kolla så att du har olja i bara. Är den tankad med svensk bensin så duger den säkert att köra upp utan att behöva tappas ur.
Citera
2024-04-04, 22:39
Medlem
halvtomts avatar
Det är en jävla massa man hör om att bensin är oanvändbar efter 1,5 år, men ärligt talat så är väl det skitsnack? Blanda ut med fräsch bensin så fort som möjligt bara så borde det vara bra. Se till att inte tanka på ICA bara
Citera
2024-04-04, 22:53
Avstängd
sommarlovs avatar
Provade ungefär samma sak, bromsarna hade rostat fast!
Citera
2024-04-04, 23:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Det är en jävla massa man hör om att bensin är oanvändbar efter 1,5 år, men ärligt talat så är väl det skitsnack? Blanda ut med fräsch bensin så fort som möjligt bara så borde det vara bra. Se till att inte tanka på ICA bara

Bensin håller ca 1 - 1 1/2 år så det stämmer. Antingen får man byta bensinen i tanken eller finns det möjlighet och det är lite i tanken så fyll på med nytt.
Ska tilläggas att ju mindre tank, ju känsligare. Sen beror det också på hur fordonets förvarats under stilleståndet också.
Citera
2024-04-04, 23:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bensin håller ca 1 - 1 1/2 år så det stämmer. Antingen får man byta bensinen i tanken eller finns det möjlighet och det är lite i tanken så fyll på med nytt.
Ska tilläggas att ju mindre tank, ju känsligare. Sen beror det också på hur fordonets förvarats under stilleståndet också.
Jag har startat bilar som haft betydligt äldre bensin. Så det där tror jag helt enkelt inte på. En myt som inte håller för verkligheten. Sen blir den förstås sämre med tiden, men inte så mycket som påstås.
Citera
2024-04-04, 23:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har startat bilar som haft betydligt äldre bensin. Så det där tror jag helt enkelt inte på. En myt som inte håller för verkligheten. Sen blir den förstås sämre med tiden, men inte så mycket som påstås.

Riktigt gammal bensin som inte innehåller etanol klarar sig bättre och skitar som regel inte igen bränslesystemet heller. Men även modern bensin funkar oftast att starta på efter flera år.

Jag har inte tankat båten på flera år och använder den ändå lite varje år, än så länge går den igång varje vår och fungerar det lilla jag åker under en sommar. Har väl en 100-150 liter kvar i den fortfarande, som borde vara 6-7 år gammal...
Citera
2024-04-05, 00:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Riktigt gammal bensin som inte innehåller etanol klarar sig bättre och skitar som regel inte igen bränslesystemet heller. Men även modern bensin funkar oftast att starta på efter flera år.

Jag har inte tankat båten på flera år och använder den ändå lite varje år, än så länge går den igång varje vår och fungerar det lilla jag åker under en sommar. Har väl en 100-150 liter kvar i den fortfarande, som borde vara 6-7 år gammal...
Är man van, känner man det på lukten, dålig bensin luktar inte riktigt som bensin. Jag tror även att det beror på hur tanken är konstruerad. På vissa fordon verkar den dunsta bort. Andra verkar kunna bevara den.

Men som någon skrev, fastrostade bromsar kan vara ett stort problem, om bilen inte stått helt torrt och batteriet förstås.
Citera
2024-04-05, 01:44
Medlem
Christopher.s avatar
Stackars batteriet verkar inte ta ström från laddaren, iofs är batteriet väldigt gammalt, haft bilen i nästan 7 år och aldrig bytt
Senast redigerad av Christopher. 2024-04-05 kl. 01:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in