2024-11-04, 06:58
Citat:
Ursprungligen postat av SonVolt
Fast nu är det ju så att forskning i sig visar på desamma - hårdare straff hjälper ej. GW har t.o.m. nämnt det vid något tillfälle. Man kan spetsa till straffen, absolut, det tycker även jag, men att bygga mer och fler fängelser för förvaring, en kriminalvård som är under all kritik, detta fungerar föga. Dom kommer ut värre än när dom kom in. Sen bör medlen (pengarna) läggas mer på förebyggande åtgärder, detta i sig bidrar till att vi har mindre antal brottsoffer. Den nu föreslagna vägen om hårdare straff; USA har dödsstraff, där begås inte "mindre" straff för det. Du kan aldrig straffa bort utanförskap och "fattigdom". Lägg budget på förebyggande, så ska man se skillnader. Men med denna regering och "klegget" i alla partier så är det bortom all rimlig ranson att detta kommer ske, samtidigt skriker alla att Sverige är på dekis - well, gör om gör rätt.
Hårda tag funkar i El Salvador: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-krossa-gangen
Skulle en och annan oskyldig dömas går det att justera i efterhand, vilket inte låter sig göras med de som mördats av de kriminella.
Citera
2024-11-04, 06:59
Medlem
Tyvärr så har ju flera av dem släppts och det kommer släpps fler. Dock inte absoluta ledarskiktet men tillräckligt för att det ska bli kaos igen.
Citera
2024-11-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Tyvärr så har ju flera av dem släppts och det kommer släpps fler. Dock inte absoluta ledarskiktet men tillräckligt för att det ska bli kaos igen.

De skulle passat på att lobotomerat dem, när de ändå hade dem inne, så hade det blivit lugnt på riktigt när de hade släppt ut dem igen.
Sådant här är bara korkat och lönlöst att farliga personer åker in och ut hela tiden.
Citera
2024-11-08, 17:15
Medlem
https://www.hd.se/2024-11-08/darfor-...nvalla-mordet/
Och nu släpps resten. Kul. Vad fan ska krävas för att dömas? Brott inför sittande rätt?
Citera
2025-06-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Hårda tag funkar i El Salvador: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-krossa-gangen
Skulle en och annan oskyldig dömas går det att justera i efterhand, vilket inte låter sig göras med de som mördats av de kriminella.

Med en oförsvarbar kostnad som följd! Jag säger inte att jag är emot hårdare straff i vissa fall, men "hårdare tag" skapar mer ett vi och dom, det är inte så en rättstat ska fungera. I El Salvador; hur tycker du det funkar i övrigt 7 El Salvador? 🙈
Citera
2025-06-21, 22:10
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Man kan spetsa till straffen, absolut, det tycker även jag, men att bygga mer och fler fängelser för förvaring, en kriminalvård som är under all kritik, detta fungerar föga.

Vad är skillnaden mellan "hårdare straff" och "tillspetsade straff"?
Citera
2025-06-21, 22:11
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Med en oförsvarbar kostnad som följd! Jag säger inte att jag är emot hårdare straff i vissa fall, men "hårdare tag" skapar mer ett vi och dom, det är inte så en rättstat ska fungera. I El Salvador; hur tycker du det funkar i övrigt 7 El Salvador? 🙈

Hur tycker du att det fungerar i övrigt i Sverige?
Citera
2025-06-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan

Förstår att du vill ha det som i USA, livstid och dödsstraff. Billig variant. Billigare än att ha en fungerande kriminalvård och ett förebyggande arbete. Eller hur. Vissa domar anser jag absolut lama, våldtäkter etc! Men det räcker inte att bara låsa in dom eller sätta dom där 100 år, knappast billigt! Hela landet fullt av fängelser, underbart. Så vill vi ha det. Sen kan vi lägga ner allt vad socialt arbete heter eller hur, lägga dom medlen på att husa de kriminella. 🙌🏼
Din värld verkar fin 🤯
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Samma skit. Men, sitter de inne blir iaf det nästan omöjligt begå nya brott. Sverige får väl tredubbla straffen.

Det blir billigare än ha de ute och härja i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Hur tycker du att det fungerar i övrigt i Sverige?

Jag märker ju att du aldrig befunnit dig i ovanstående land eller för den delen i Sydamerika! Du fattar säkert skillnaderna mellan här och där 🙈

Godnatt
Senast redigerad av SonVolt 2025-06-21 kl. 22:23.
Citera
2025-06-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Problemet är att dessa kommer många gånger från ett annat land, eller deras föräldrar.
Att första eller andra generationens invandrare ska ha samma standard som mig som är 100% svensk är fan inte logiskt.
3 generationer innan mig har slitit röven av sig för att komma dit vi är nu.

De har samma möjlighet med utbildning som alla andra, ibland till och med bättre möjligheter för de kan tas in på utbildningen pga minoritets krav.

Skicka de grovt kriminella och återfallsförbrytare till Baltikum,Ryssland och allt annat skit där vi kan hyra fängelseplats.

Dom har samma möjligheter?
Vet många som med ett utländskt efternamn/namn, knappt får jobb eller blir anställda om de inte handlar om lågavlönade arbeten där svensken inte skulle sätta sin fot ens. Men du kanske vet, har sökt jobb som Abdullah. 👍🏼
Citera
2025-06-21, 22:39
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Förstår att du vill ha det som i USA, livstid och dödsstraff. Billig variant. Billigare än att ha en fungerande kriminalvård och ett förebyggande arbete. Eller hur. Vissa domar anser jag absolut lama, våldtäkter etc! Men det räcker inte att bara låsa in dom eller sätta dom där 100 år, knappast billigt! Hela landet fullt av fängelser, underbart. Så vill vi ha det. Sen kan vi lägga ner allt vad socialt arbete heter eller hur, lägga dom medlen på att husa de kriminella. 🙌🏼
Din värld verkar fin 🤯

Jag ställde en enkel fråga till dig - du skrev att du kan tänka dig "tillspetsade straff" - jag undrade vad skillnaden är jämfört med "hårdare straff"?

Och plötsligt "förstår du att jag vill ha det som i USA, livstid och dödsstraff. Billigare än att ha en fungerande kriminalvård och ett förebyggande arbete."

Du tycker inte att du drog lite väl stora växlar där?

När vill du förresten att Breivik ska släppas ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in