2024-04-04, 16:13
Medlem
Hej,

Jag vänder mig hit i hopp om att någon kanske känner igen sig i mina besvär jag har just nu, som jag misstänker kan relatera till min ADHD-medicin. Jag tar för närvarande 50 mg Elvanse på morgonen och sedan 30 mg efter lunch. Jag har använt Elvanse i nästan ett år nu.

Sedan sju veckor tillbaka har jag börjat uppleva en trötthet jag aldrig tidigare har upplevt. Den kan slå till när som helst, ibland 2 timmar efter att jag vaknat, ibland innan lunch, ibland på eftermiddagen, osv. Det har gradvis blivit värre och värre.

Det är en sorts matthet som påverkar mig både mentalt och fysiskt. Det känns nästan som när man är på väg att bli förkyld och kroppen nästan kryper av trötthet. Känslan kan jämföras med när man har tillbringat en hel dag på ett badhus och sedan blir helt utmattad efteråt. Det enda som hjälper är att gå och lägga sig och sova en stund.

Jag har testat olika tider och längder på sömnen, men det har inte gjort någon skillnad. För närvarande sover jag mellan 22:00 och 06:00. Jag tränar även 4-5 dagar i veckan.

Den här tröttheten förstör verkligen mina dagar, till den grad att jag inte kan eller orkar utföra basala sysslor eller annat viktigt. Gällande kosten så räknar jag kalorier för att säkerställa att jag får i mig rätt mängd av alla ämnen. Jag dricker sällan koffein och aldrig alkohol.

Jag har även genomfört omfattande blodprover privat och alla värden är inom det normala
Citera
2024-04-04, 16:17
Moderator
Lapapps avatar
Flyttar till rätt delforum

Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-04-04, 16:38
Medlem
Skiten tröttar ut hjärnan. Gör du uppehåll under helger och ledigheter?

Skulle råda dig att försöka trappa ut skiten helt eller åtminstone sänka dosen. Försök att endast ta medicinen dom dagar det är absolut nödvändigt för dig. Din lösning ska vara ändrat levnadssätt och levnadsvanor så att du får ett fungerande liv. Mycket bättre att göra så än att ta kraftiga mediciner i ett försök att passa in i en roll i samhället du inte är skapt för.

På sikt kommer perioderna av fatigue allt oftare, och tröttheten sitter i längre och längre. Till sist får du dagar då du inte tar dig utanför dörren, och efter det börjar det handla om att ta sig ur sängen.
Senast redigerad av Kakersson 2024-04-04 kl. 16:41.
Citera
2024-04-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Skiten tröttar ut hjärnan. Gör du uppehåll under helger och ledigheter?

Skulle råda dig att försöka trappa ut skiten helt eller åtminstone sänka dosen. Försök att endast ta medicinen dom dagar det är absolut nödvändigt för dig. Din lösning ska vara ändrat levnadssätt och levnadsvanor så att du får ett fungerande liv. Mycket bättre att göra så än att ta kraftiga mediciner i ett försök att passa in i en roll i samhället du inte är skapt för.

På sikt kommer perioderna av fatigue allt oftare, och tröttheten sitter i längre och längre. Till sist får du dagar då du inte tar dig utanför dörren, och efter det börjar det handla om att ta sig ur sängen.

Alright! Jag fick min diagnos när jag var 30 år, så jag har bara använt medicin i ett år. För närvarande tar jag det varje dag. Är det vanligt att Elvanse i det långa loppet minskar ens energinivåer?
Citera
2024-04-04, 16:55
Medlem
Fuckwindowss avatar
Du har blivit tolerant. Missbrukar man tjack etc kan man tex bli mer trött är innan om du tex drar en för liten Lina.
Citera
2024-04-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkely
Alright! Jag fick min diagnos när jag var 30 år, så jag har bara använt medicin i ett år. För närvarande tar jag det varje dag. Är det vanligt att Elvanse i det långa loppet minskar ens energinivåer?

Det är dosberoende och olika individer påverkas förstås olika, men det är väl klart att medicinen kommer slita på hjärnan vid kontinuerligt bruk. Gör man uppehåll då och då minskar slitaget och man får tid för riktig återhämtning.

Är du ibland ledig d v s inte gör något alls? T ex bara slappar, kollar film osv? Tar du medicin dom dagarna också?

Medicinen kan vara till bra hjälp att få till rutiner i vardagen och bibehålla koncentration när det behövs, men det är verkligen ingen piller som i filmen Limitless. Negativa långtidseffekter ska inte underskattas.
Citera
2024-04-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Det är dosberoende och olika individer påverkas förstås olika, men det är väl klart att medicinen kommer slita på hjärnan vid kontinuerligt bruk. Gör man uppehåll då och då minskar slitaget och man får tid för riktig återhämtning.

Är du ibland ledig d v s inte gör något alls? T ex bara slappar, kollar film osv? Tar du medicin dom dagarna också?

Medicinen kan vara till bra hjälp att få till rutiner i vardagen och bibehålla koncentration när det behövs, men det är verkligen ingen piller som i filmen Limitless. Negativa långtidseffekter ska inte underskattas.

Ja, tills nu har jag tagit medicinering enligt läkarens ordination, vilket har varit 50 mg + 30 mg varje dag. Men när du säger det låter det ju helt logiskt att det kan vara påfrestande för hjärnan. Jag ska testa att inte ta det på helgerna till att börja med för att se om det kanske gör någon skillnad.

Just nu studerar jag, och det är huvudorsaken till att jag känner att jag behöver det under vardagarna. Jag funderar dock på att bara ta 50 mg och att ta den senare på dagen för att sträcka ut effekten.
Citera
2024-04-04, 18:45
Bannlyst
Du får en s.k rekyleffekt. Kanske du kan få Attentin utskrivet. Prata med läkaren.

Förresten, viktigt att ta magnesium.
Citera
2024-04-04, 19:04
Medlem
Eftersom denna medicin är narkotikaklassad, så upplever du nog samma sak som med andra droger: tolerans och abstinens. Och dina symtom är typiska för detta. Läkare och läkemedelsbranschen förnekar detta eftersom det är en "medicin" - allt för att tjäna grova pengar. Men en drog och "medicin" ger samma biverkningar, det är ingen skillnad. Helt obegripligt att detta skrivs ut till så många patienter, och många gånger för att de misstänker olika diagnoser. Men allting handlar om pengar.
Senast redigerad av Newton555 2024-04-04 kl. 19:14.
Citera
2024-04-04, 19:19
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Du får en s.k rekyleffekt. Kanske du kan få Attentin utskrivet. Prata med läkaren.

Förresten, viktigt att ta magnesium.

Varför ska man ta magnesium tillsammans med elvanse? Har aldrig hört det förut, men blev nyfiken. Min partner tar elvanse och upplever extrema käkspänningar av medicinen och får tillslut huvudvärk i slutet av dagen pga allt käkspännande. Skulle magnesium kunna motverka detta?
Citera
2024-04-04, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Varför ska man ta magnesium tillsammans med elvanse? Har aldrig hört det förut, men blev nyfiken. Min partner tar elvanse och upplever extrema käkspänningar av medicinen och får tillslut huvudvärk i slutet av dagen pga allt käkspännande. Skulle magnesium kunna motverka detta?
Du kan läsa på om hur amfetamin urlakar kroppen på magnesium. Yes det är magnesiumbrist som orsakar muskelkramper och typ käkspänningar så han kan ju också ta det. Hoppas det hjälper
Citera
2024-04-04, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Eftersom denna medicin är narkotikaklassad, så upplever du nog samma sak som med andra droger: tolerans och abstinens. Och dina symtom är typiska för detta. Läkare och läkemedelsbranschen förnekar detta eftersom det är en "medicin" - allt för att tjäna grova pengar. Men en drog och "medicin" ger samma biverkningar, det är ingen skillnad. Helt obegripligt att detta skrivs ut till så många patienter, och många gånger för att de misstänker olika diagnoser. Men allting handlar om pengar.
Cs-läkemedel har mycket god evidens vid ADHD, så dina åsikter betyder inte mycket för sammanhanget. Man tar det ju i låga doser, inte alls så att man kommer upp i en missbrukares effekt.

Det handlar inte om pengar eftersom folkhälsan alltid prioriteras framför ekonomin.

F.ö finns det läkemedel med grova biverkningar som inte är narkotikaklassde. Alla substanser har effekter och bieffekter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in