2024-04-05, 22:04
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du ska vara tacksam för den spaken.
Alternativet är en med elektriska motorer på bromsoken där bilen är som skitigast.

El + skit = skit
Det kallas inveckling och är till för att fördyra ditt bilägande.

Jo, jag vet, men man önskar att det var samma tillfredsställande känsla som på tunga fordon med luftfjäder p-broms där spaken är lätt att dra i och lastbilen ger ifrån sig ett riktigt skönt pysh-ljud.
Elektriska ogillar jag lägga i och ur nästan ännu mer än mekaniska för de har en irriterande fördröjning å man måste vänta för man vet inte om den gick i eller släppte ordentligt..
Citera
2024-04-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Jo, jag vet, men man önskar att det var samma tillfredsställande känsla som på tunga fordon med luftfjäder p-broms där spaken är lätt att dra i och lastbilen ger ifrån sig ett riktigt skönt pysh-ljud.
Elektriska ogillar jag lägga i och ur nästan ännu mer än mekaniska för de har en irriterande fördröjning å man måste vänta för man vet inte om den gick i eller släppte ordentligt..

På lastbilar med tryckluftbromsar så anbringas P-broms med en bastan spiralfjäder, och deaktiveras med tryckluft. Där kan viss fördröjning förekomma, mer påtagligt med släp tillkopplat.

På min egen bil är den elektriska P-bromsen ungefär lika rask som man själv anbringar och lossar P-broms manuellt, typ helt försumbar fördröjning. Och väldigt skönt att den lossar automatisk när man börjar köra
Citera
2024-04-05, 23:52
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På lastbilar med tryckluftbromsar så anbringas P-broms med en bastan spiralfjäder, och deaktiveras med tryckluft. Där kan viss fördröjning förekomma, mer påtagligt med släp tillkopplat.

På min egen bil är den elektriska P-bromsen ungefär lika rask som man själv anbringar och lossar P-broms manuellt, typ helt försumbar fördröjning. Och väldigt skönt att den lossar automatisk när man börjar köra

lol ja det vet jag ju, har ju gått ykb:n
Men iom det är en spak och ett tydligt fisljud så får man ju i alla fall feedback på att man använt pbromsen, hatar de elektriska för de ger ingen feedback alls, bara en led som tänds/släcks efter några sekunder. Värdelöst, de kunde åtminstone simulera nån sorts feedback, force feedback i knappen eller nått..men det skulle väl kosta 5 öre att lägga in en liten vibrationsmotor.
Citera
2024-04-05, 23:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
"Pinnen" eller parkeringsspärren eller vad nu heter, gick sönder.
Det resulterade i att bilen inte grep tag i "drive " när jag skulle köra, bilen stod alltså still även om jag gasade.
Jag kommer inte ihåg exakt vad mekanikern sa, men han plockade iaf isär lådan och bytte pinnen, ev något kugghjul också, och bytade oljan i lådan .

Jag fick dock allt bytt igen, 2000 mil senare när växellådan gick sönder, eftersom kuggarna och druvhjulen var uppslitna.
Det var då i samband med motorbytet.

Aj då!

Det var verkligen ingen höjdare, och något att dra lärdom av.

18 papp var ju inte billigt heller, men hoppas att det gick på försäkringen iaf om inte garantin tog den?

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag drar i handbromsen om det är det minsta lilla ojämnheter/lutning på vägen nu, onödigt med fler sådana reparationer.

Har automatisk handbroms på både vår Tesla och BMW (och tidigare på våra Mercedes), aka "Autohold", så det är ju klockrent. Brukar oftast trycka på den i vår Mini som idiotiskt nog tyvärr saknar den automatiken (märkligt då bromsen ändå är helt elektrisk).

Frugan och dottern slarvar dock oftast med att slå på handbromsen i Minin då de är så vana att den läggs an automatiskt i alla andra av våra bilar, både nuvarande och tidigare.
Citera
2024-04-06, 00:18
Medlem
Den här lösningen som många bilar har inklusive min Volvo är inte direkt bättre (pedal längst till vänster), den elektriska petar du inte i av misstag heller, de går dessutom att aktivera under färd - hålla in knappen några sekunder.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in