Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
"Pinnen" eller parkeringsspärren eller vad nu heter, gick sönder.
Det resulterade i att bilen inte grep tag i "drive " när jag skulle köra, bilen stod alltså still även om jag gasade.
Jag kommer inte ihåg exakt vad mekanikern sa, men han plockade iaf isär lådan och bytte pinnen, ev något kugghjul också, och bytade oljan i lådan .
Jag fick dock allt bytt igen, 2000 mil senare när växellådan gick sönder, eftersom kuggarna och druvhjulen var uppslitna.
Det var då i samband med motorbytet.
Aj då!
Det var verkligen ingen höjdare, och något att dra lärdom av.
18 papp var ju inte billigt heller, men hoppas att det gick på försäkringen iaf om inte garantin tog den?
Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Jag drar i handbromsen om det är det minsta lilla ojämnheter/lutning på vägen nu, onödigt med fler sådana reparationer.
Har automatisk handbroms på både vår Tesla och BMW (och tidigare på våra Mercedes), aka "Autohold", så det är ju klockrent. Brukar oftast trycka på den i vår Mini som idiotiskt nog tyvärr saknar den automatiken (märkligt då bromsen ändå är helt elektrisk).
Frugan och dottern slarvar dock oftast med att slå på handbromsen i Minin då de är så vana att den läggs an automatiskt i alla andra av våra bilar, både nuvarande och tidigare.