2024-04-06, 18:52
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Facebook blev inte dömda, personen som postade blev dömda.
Så om någon från Dumpen postar något på Facebook som utgör förtal kan de dömas.
Jag tog en titt och hittade på 10sekunder ett inlägg från Dumpen/Sara som helt klart utgör förtal.
När det kommer ett aktuellt mål nummer och i vilken Tingsrätt, väck mig då...
Citera
2024-04-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
De kan inte fällas för någonting på facebook.

Och där rök hela din trovärdighet. Tror du verkligen att du kan skriva vad som helst om vem som helst och vara helt immun mot konsekvenser för det ? Framför allt som man inte kan gömma sig bakom utgivningsbevis ?? Du bör nog tänja om. Grundligt !
Citera
2024-04-06, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Och där rök hela din trovärdighet. Tror du verkligen att du kan skriva vad som helst om vem som helst och vara helt immun mot konsekvenser för det ? Framför allt som man inte kan gömma sig bakom utgivningsbevis ?? Du bör nog tänja om. Grundligt !

Hon menade något som de skrivit på Facebook, tror de sett till att bara länka till Dumpen när de hängt ut någon.
Citera
2024-04-06, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Tror inte på någon omdefinering på vad som menas med allmänintresse.

Med eller utan kuk.
Ett full giltigt och lagligt allmänintresse hade varit att visa hur många som gromar minderåriga (med eller utan träffar) men till maskade personuppgifter i loggar, bilder och namn.
Ungefär som statistik om att lagen behöver ändras eftersom många gromar barn. Att med fiktiva barn visa nödvändigheten att göra själva sökandet brottsligt från start.

Det hade varit riktig journalistik och dessutom bättre för alla inblandade, inklusive samhället och eventuell ny lagstiftning om sådan är förenlig med EU-rätten när det gäller polisiär brottsprovokation.
Citera
2024-04-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saren
Om vi tar exemplet att det handlar om nr: 342 (vilket det verkar som).
Så skriver dumpen såhär: "När "342" inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker".
Sexchatta med barn är olagligt, så det borde väl vara desamma som att påstå att någon begår brott?

Jag är inte kunnig inom juridik men tycker det är intressant.
Om det hade varit sant att det är olagligt att sexchatta med barn, varför är inta varenda uthängd gädda åtalad?
Citera
2024-04-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
För mig är det solklart förtal. Men låt rätten döma. Det finns kanske material från båda sidor som ännu inte kommet till allmänhetens kännedom både i skrift, inspelat tal och bild.

För mig framstår dock Sara inte bara som en labil idiot ett fullständigt psykfal. Hon riskerar både fängelse och ofantliga böter om fler väljer att anmäla eller lämna in stämningsansökningar. Tror knappast Sjöberg och gänget står bakom henne då. Nej det slutar nog med 5 självmord.
Exakt vad är det dumpen gjort som är förtal?
Citera
2024-04-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Tog du då som Lagens Riddare ang. detta inlägg och som God samhällsmedborgare o polisanmälde "Dumpen/Sara" ?

Förtal går inte under allmänt åtal, det måste anmälas av målsägande med undantag om det handlar om en minderårig så att för tredje part att anmäla förtal är menlöst, en sådan anmälan blir alltid med automatik direktavskriven.

Att förtal inte går under allmänt åtal är extremt grundläggande juridisk kunskap, något du helt klart saknar.
Citera
2024-04-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Exakt vad är det dumpen gjort som är förtal?

Snälla, läs tråden. Det har förklarats dussintals gånger.
Citera
2024-04-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanin
Inget av det men att publicera som klandervärd. Brotten uppstår i stunden när särskilt icke kända privatpersoner hängs ut som går att identifiera. På samma sätt som om jag hade hängt ut er nakna och upplyst världen om vad som ni skrivit exempelvis till mig.
Om jag befinner mig naken på allmän plats, då kan vem som helst ta foto.

Att publicera foton från allmän plats är inte olagligt.

Det jag skriver här är publicerat direkt du kan se det.

Finns massor med publicerade foton på okända som går att identifiera. Exempel:
https://corren.se/insandare/artikel/allsang-pa-skansen-en-skymf-mot-var-svenska-visskatt/r228om3r
Citera
2024-04-06, 19:19
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förtal går inte under allmänt åtal, det måste anmälas av målsägande med undantag om det handlar om en minderårig så att för tredje part att anmäla förtal är menlöst, en sådan anmälan blir alltid med automatik direktavskriven.

Att förtal inte går under allmänt åtal är extremt grundläggande juridisk kunskap, något du helt klart saknar.
Ja, Just Det!
"https://www.brottsoffermyndigheten.se/brottsofferguiden/guide/fortal/over-18-ar/fore-polisanmalan/

Har du något annat som du vill torgföra?
Citera
2024-04-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om det hade varit sant att det är olagligt att sexchatta med barn, varför är inta varenda uthängd gädda åtalad?

För det är inga barn inblandade, dumpen skriver själva "våra fiktiva barn".
Citera
2024-04-06, 19:23
Avslutad
Att publicera nakenfoton från nakenstränder kan absolut vara förtal och även vanliga ansiktsbilder beroende på sammanhanget. Men Dumpen arbetar utifrån känsla av rättfärdig hämnd och maximal spridning.

Nu fick jag tillstånd av en av mina systrar Eva att använda hennes bild i detta sammanhang som profilbild men om inte så skulle det kunna vara förtal om jag därefter hade fortsatt diskutera i tex kinky sex.
Senast redigerad av debatten 2024-04-06 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in