2024-04-06, 16:56
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Kommer Patrik verkligen gå helt fri här ? Det pratas enbart om Sara ! Måste väll ändå handla om samförstånd etc.
Börja med att läsa här!
"En man som hängts ut av Dumpen har stämt dess ansvariga utgivare Sara Nilsson för förtal"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Förstår du??
Citera
2024-04-06, 17:03
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
"Det har varit fråga om påståenden om att målsäganden begått brott eller haft ett klandervärt beteende"

Dumpen har inte beskyllt någon för att ha begått något brott. Däremot upplyser de om att sexuellt umgänge med barn är ett brott.

Och att bevisa att någon sökt kontakt med barn i sexuellt syfte är inte att påstå att de gjort något klandervärt, även om pedofilen själv erkänner att det är klandervärt.

Men vi får se hur det slutar i rätten.

För mig är det solklart förtal. Men låt rätten döma. Det finns kanske material från båda sidor som ännu inte kommet till allmänhetens kännedom både i skrift, inspelat tal och bild.

För mig framstår dock Sara inte bara som en labil idiot ett fullständigt psykfal. Hon riskerar både fängelse och ofantliga böter om fler väljer att anmäla eller lämna in stämningsansökningar. Tror knappast Sjöberg och gänget står bakom henne då. Nej det slutar nog med 5 självmord.
Citera
2024-04-06, 17:08
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Kommer Patrik verkligen gå helt fri här ? Det pratas enbart om Sara ! Måste väll ändå handla om samförstånd etc.
Dumpen har ett så kallat utgivningsbevis. Det medför att Dumpen skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagen (1 kap. 4 §). En följd av det är att det är utgivaren, och endast utgivaren, som är ansvarig för eventuella brott (6 kap. 1 §). Denna princip, ensamansvaret, är en av hörnstenarna för Sveriges reglering av yttrandefriheten.
Citera
2024-04-06, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SergRhoshQlobban
du försöker vända på steken.
pedofilen begår ett brott som kallas förtal/förolämpning iom att pedofilen försöker grooma ett barn. det är att uttrycka stor missaktning mot barnet föräldrar och resten av alla normala människor.

jag tolkar lagen som att det är pedofilen, pedofilapologeter och pk svansen som utsätter barnet, föräldrar, normala människor, dumpens arbete och hela samhället för missaktning/förolämpning/förtal/förargelseväckande beteende genom att låta pedofiler ge uttryck för sin pedofili.

det här handlar dvs om en pedofil som försöker hämnas för att hen blev påkommen.
och då använder etablissemanget känsloargument för att försvara pedofilen.
vidrigt.
Det där var den mest osammanhängande rappakaljan hittills i tråden. Inte ett enda rätt. Håll dig du i den stora dumpentråden, för juridiskt har du inget att bidra med.
Citera
2024-04-06, 17:10
Medlem
Citat:
"Det har varit fråga om påståenden om att målsäganden begått brott eller haft ett klandervärt beteende"

Dumpen har inte beskyllt någon för att ha begått något brott. Däremot upplyser de om att sexuellt umgänge med barn är ett brott.

Och att bevisa att någon sökt kontakt med barn i sexuellt syfte är inte att påstå att de gjort något klandervärt, även om pedofilen själv erkänner att det är klandervärt.

Men vi får se hur det slutar i rätten.

Om vi tar exemplet att det handlar om nr: 342 (vilket det verkar som).
Så skriver dumpen såhär: "När "342" inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker".
Sexchatta med barn är olagligt, så det borde väl vara desamma som att påstå att någon begår brott?

Jag är inte kunnig inom juridik men tycker det är intressant.
Citera
2024-04-06, 17:16
Avslutad
Citat:
Exakt vad av det dumpen gör är det som skulle klassas som förtal?

Att filma på allmän plats är tillåtet.
Att stämma träff med någon är tillåtet.
Att ljuga om sin ålder på sociala forum är tillåtet.
Att kalla någon för en "gädda" vet jag inte, men tror inte det kan betraktas som förtal.
Inget av det men att publicera som klandervärd. Brotten uppstår i stunden när särskilt icke kända privatpersoner hängs ut som går att identifiera. På samma sätt som om jag hade hängt ut er nakna och upplyst världen om vad som ni skrivit exempelvis till mig.
Citera
2024-04-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Dumpen har ett så kallat utgivningsbevis. Det medför att Dumpen skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagen (1 kap. 4 §). En följd av det är att det är utgivaren, och endast utgivaren, som är ansvarig för eventuella brott (6 kap. 1 §). Denna princip, ensamansvaret, är en av hörnstenarna för Sveriges reglering av yttrandefriheten.
ok tack det förklarar saken
Citera
2024-04-06, 17:22
Medlem
löls avatar
Näthataren har väl själv blivit dömd för ett brott.
Men så fort någon tar upp det på nätet så stäms de för förtal?

Då tänker jag att Dumpen ligger jävligt risigt till.
Rätt ska vara rätt?
Citera
2024-04-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Du får nog läsa på bättre. Rätten dömer oftare ut schablonemässiga skadestånd på en jämn och bra summa. Vad jag hittade så låg max på 250.000 men jag gissar att det används sparsamt. Rätten
använder förövrigt nästan alltid schablonmässaga beräkningar. Men detta fallet är dock unikt och har fått massiv spridning. Sara kan inte räkna med några schablonmässiga 20 eller 40.000 det är mycket större än så. Den här rättegången blir ytterst intressant att följa på flera plan

Dessutom kräver homopolisen ekonomisk skada och sveda och värk”. Vilket hon inte preciserst summan på men den kan ju vara allt mellan 50kr till 500.000. Rättegångskostnaderma kan hamna på hundratusentalkronor och betalas av den förlorade parten

Glöm inte att Sara riskeras att stämmas fler gånger och hon kan dessutom kan komma att åtalas för flera andra brott
Faktaresistant much? Det här är inte ett vanligt förtalsmål din apa.
Citera
2024-04-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Tyvärr utfärdas inte utgivningsbevis för Facebooksidor. Vilket betyder att de kommer att åka dit utav bara helvete om nån väljer att pröva en enda av deras uthängningar där. Då kommer de att åka för en hel rad av saker. Vilket jag ser fram emot....
Citera
2024-04-06, 17:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Exakt vad av det dumpen gör är det som skulle klassas som förtal?

Att filma på allmän plats är tillåtet.
Att stämma träff med någon är tillåtet.
Att ljuga om sin ålder på sociala forum är tillåtet.
Att kalla någon för en "gädda" vet jag inte, men tror inte det kan betraktas som förtal.

Katarina Janouch blev dömd för förtal när hon tog upp att en lärare påtvingade sina elever att utföra religiösa handlingar/ritualer. Rätten menade att Janouch hetsade upp en stämning mot läraren.

Detsamma skulle kunna hävdas att Dumpen gör mot gäddorna. Några av dem har blivit misshandlade, de har fått motta hot, blivit uppsagda från sina anställningar osv.

Det ska bli intressant och se hur rätt kommer att komma fram till i detta fallet och förmodligen blir det överklagandet till högre instans.
Citera
2024-04-06, 17:41
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det ska bli intressant och se hur rätt kommer att komma fram till i detta fallet och förmodligen blir det överklagandet till högre instans.
När det gäller yttrandefrihetsmål (som i detta fall) går det bara att överklaga till högre instans om det blir en fällande dom. Om det blir en friande dom i första instans så finns ingen möjlighet att överklaga.

Det är en viktig skillnad mellan förtal som skett i medier som skyddas av TF och YGL (exempelvis Dumpen) jämfört med sociala medier eller Katerina Janouchs blogg (som inte skyddas av vare sig TF eller YGL).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in