2024-04-05, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
https://youtu.be/yCxqdhZkxCo?si=ML6z0WqVnO-JzcxZ

Har man en halvtimma över rekommenderar jag att se den videon.

Finns massor av information att begrunda på transförespråkarnas "sida", och jag tycker man bör undersöka saken med öppet sinne.

Själv tycker jag essentialismen i frågan är lite avstötande. Live and let live, låt folk göra det som de känner för.

Jag tyckte det var intressant när han tog upp "how do you know" att du är trans och vände det mot cis, hur vet du? Och påståd att inte ens cis kan svara på det. Det är omöjligt för någon att bevisa.

Men det är väl klart att jag som heterosexuell man eller kvinna kan svara på det och också bevisa det. Jag är det kön jag tilldelades vid födsel, oavsett vilka färger, kläder eller intressen osv osv... Jag har och identifierar mig med. Finns det en snopp = man, finns det en snippa = kvinna. Så enkelt är det.

Kan tycka att videon föll något på en så enkel grej, även att videon godtar termen trans utan att börja där.
Citera
2024-04-05, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En person som inte är expert på ämnet kan nog inte alltid veta det helt säkert. Det är väl snarare en känsla som det bygger på. Att det bygger på en känsla betyder inte automatiskt att känslan är fel. För att bättre kunna veta detta kan man göra en könsutredning där en läkare kan avgöra detta.

Jag tror att kön kan vara mer komplext än de stereotypa föreställningarna, inkl att det kan vara en stereotypisk syn att en man som känner sig som en kvinna därför ska byta kön till kvinna. Ibland kanske det är så, men inte alltid. Dvs vi kanske borde ha en större acceptans för variationer i hur folk känner sig och vill yttra sin könsidentitet och sexualitet. Jag tror att en könsidentitet oftast är binär, det råder ingen tvekan att en känner sig och ser ut som en man eller som en kvinna. Men det kan också finna fall där det är 50/50 eller 30/70. Jag ser detta som naturligt. Naturliga variationer. Vi är inte robotar som skapas från en teknisk specifikation.

Huvudsaken är att frågan hanteras av sjukvården och inte av konservativa eller religiösa skribenter.

Du har en känsla, som ska bedömas av en utomstående. Redan där känns det som ett riskabelt uppdrag. Varför ska kön vara mer komplext? Det kanske är så enkelt som att snopp = man och snippa = kvinna, och det är könet. Sen hur du är som person, vad du tycker om är något helt annat. Jag tror man blandar bort korten här och blandar in kön med intressen och då får konstiga idéer.

Vidare finns inget - Så här ser en man ut! eller en kvinna. Variationen är stor, jag tror vi måste bredda våran tanke och sluta begränsa oss.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl inte konstigare än att ha en cisidentitet. Och det har de flesta. Man bara vet.

Som han som de försökte uppfostra som tjej, han fattade ju att han var kille för han kände sig som det.

Vet vad? Förstår inte ditt resonemang.
Citera
2024-04-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolazerosuger
Hur ska man kunna göra studier i det här ämnet? Känns mer som att det blir studier fulla med tveksamheter, har det gått att upprepa studierna exempelvis? Kan du hänvisa till några?
En metod som används är att jämföra hjärnavbildningar mellan cispersoner av båda kön och transpersoner. Jag vill poängtera att det studieunderlag som finns idag inte är tillräckligt för att fastställa detta som orsak, och jag säger heller inte att skillnader i hjärnan är orsaken till könsdysfori. Däremot tycker jag att dessa resultat är oerhört intressanta, i synnerhet då flera studier påvisat liknande resultat. Återigen, detta är otillräckligt för att fastställa någon orsak, men det ska bli spännande att se vad fortsatta studier påvisar.

Här är två studier som påvisat detta:
Brain Sex in Transgender Women Is Shifted towards Gender Identity
Biological sex classification with structural MRI data shows increased misclassification in transgender women
Citera
2024-04-05, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Tror inte det går att förklara för oss som passar i vår kropp. Vi får nog bara visa hänsyn och vara glada att vi är nöjda.

Du kan inte byta kön...! Att detta ens diskuteras visar ju bara på att det finns en Gud och att det finns en Djävul och att de som styr gör allt för att destabilisera kärnfamiljen, samhället i stort och föra oss längre bort från han som skapade allt.
Man tvingar på majoritetsbefolkningen lagar för att skydda ett fåtal människor som hade mått betydligt bättre om de fick rätt hjälp mot sin könsdysfori.
Citera
2024-04-05, 12:35
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Du kan inte byta kön...! Att detta ens diskuteras visar ju bara på att det finns en Gud och att det finns en Djävul och att de som styr gör allt för att destabilisera kärnfamiljen, samhället i stort och föra oss längre bort från han som skapade allt.
Man tvingar på majoritetsbefolkningen lagar för att skydda ett fåtal människor som hade mått betydligt bättre om de fick rätt hjälp mot sin könsdysfori.

Om gud finns borde detta vara löst nu. Problemet är att gud finns inte och gud har aldrig löst något någonsin. Bränn er bibel och ta ett vetenskapligt grepp om verkligheten
Citera
2024-04-05, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
En metod som används är att jämföra hjärnavbildningar mellan cispersoner av båda kön och transpersoner. Jag vill poängtera att det studieunderlag som finns idag inte är tillräckligt för att fastställa detta som orsak, och jag säger heller inte att skillnader i hjärnan är orsaken till könsdysfori. Däremot tycker jag att dessa resultat är oerhört intressanta, i synnerhet då flera studier påvisat liknande resultat. Återigen, detta är otillräckligt för att fastställa någon orsak, men det ska bli spännande att se vad fortsatta studier påvisar.

Här är två studier som påvisat detta:
Brain Sex in Transgender Women Is Shifted towards Gender Identity
Biological sex classification with structural MRI data shows increased misclassification in transgender women

Citat:
For this purpose, we analyzed a sample of 24 cisgender men, 24 cisgender women, and 24 transgender women before gender-affirming hormone therapy.

Citat:
we used three different samples

Det är väldigt små studier, och svårlästa också. Det jag tycker skulle vara intressant är om det går att upprepa och få samma resultat.

Jag håller ändå med dig, spännande att se vad framtiden har att komma med.
Citera
2024-04-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolazerosuger
Det är väldigt små studier, och svårlästa också. Det jag tycker skulle vara intressant är om det går att upprepa och få samma resultat.

Jag håller ändå med dig, spännande att se vad framtiden har att komma med.
Sant, just därav ville jag poängtera att man inte kan fastställa något från dessa studier. Vad jag vet finns inte särskilt många studier som kollat på specifikt strukturella skillnader i hjärnan, och av dom studier jag känner till så finns svagheter med alla så som liten studiepopulation och stor variation i ålder. Jag skulle gärna se fler studier som samlar en större studiepopulation och jämför olika nationaliteter samt specifika åldersgrupper. Med tanke på att könsdysfori ökat kraftigt i befolkningen bör en sådan studie vara möjlig inom sinom tid.
Citera
2024-04-09, 02:27
Medlem
Könet kodas redan i fosterstadiet.

Att vissa inte uppskattar könens tilldelade materiella och sociala uttrycksätt och påstår att de är ett annat kön än de kodats till är en mental störning inget annat.

Och att de som vuxna ljuger inför barn om att de är ett annat kön än de är, det borde vara kriminaliserat beteende och det kommer nog från sexuella trauman eller nåt.

Dessa psykotiska könsbyten visar på hur intelligensen i samhället fått ge vika.

Men det blir nog bättre i framtiden, då dessa könsbyten klassas som en mental störning inom sjukvården.
Citera
2024-04-09, 04:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Typ min logik med... Tänker att det är som med när man själv var ung bög. Vi sågs som först nån hemsk risk som skulle kontrolleras och ju mer det normaliserades och folk började experimentera runt litet så blev det en pryl med att "det är inne bland unga att vara bisexuella".
Under den tiden fick jag frågan "varför tror du att du attraheras av andra män?" vilket är en otrolig sak att få som fråga.

Dom transpersoner jag känner är lallare som mådde hemskt, sen inte mådde hemskt när dom kunde leva som dom ville. Klart det kommer utnyttjas av asshats - precis som när Kevin Spacey genuint trodde att han kunde komma undan att han tallat på tonårspojkar genom att komma ut som bög. Det kommer finnas nåt ollon som tror att om han drar på sig en kvällsblossa i chiffon så kan han bete sig i duschrum.
Eller den plötsliga insikten att transpersoner också kan vara svin, idioter eller zappade - precis som med oss bögar för ett tag sen. Finns gott om rövhattar som är bögar, problemet med dom är inte att dom är bögar - det är att dom är rövhattar.

Om nån 16-åring vill leva som andra könet ett tag vilket dom nu kan - kör så det ryker - om dom ändrar sig, no harm no foul. Tonåringar gör värre saker i jakt på vem man är än så.

Låt folk göra sin skit så länge det inte skadar andra.

Han blev frikänd om du har missat det.

Sedan kan det inte jämföras med homosexualitet. Man kan veta att man tänder på ett visst kön, men man kan inte veta hur det är att vara det motsatta könet eftersom man aldrig varit det. Precis som någon som är född blind inte kan veta hur det är att se eller någon som är född döv inte kan veta hur det är att höra.
Citera
2024-04-09, 23:04
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Jag tror mycket problem ligger i att man tidigt matas med vad som är kvinnligt och manligt och avviker man lite från normen betyder det plötsligt att man kanske inte alls "är" det könet man fysiskt har. Man upplever sig som avvikande från det vi lärt oss är kvinna/man och då blir frågan plötsligt om man kanske är mer av det motsatta könet istället för det man biologiskt tillhör
.
Vi "vet" att män "ska" gilla motorer, tycka om blått och odla skägg, samt att en kvinna "alltid" gillar klänningar, rosa och målar naglarna. Att man då har andra intressen kan väcka känslan av att man kanske inte är tillräckligt mycket "man" eller "kvinna". Tror könsrollerna är så hårt inarbetade i oss att vi även om vi vet att det inte alltid är sant med "pojkar gillar blått" och "flickor gillar rosa" så blir det lätt så att man inte känner sig helt manlig eller kvinnlig om amn inte uppfyller alla dessa inarbetade könsrollerna.

Att det sedan i princip är omöjligt för någon inom transrörelsen att faktiskt förklara vad en kvinna eller man "är" gör det hela inte helt lätt heller, för om man inte ens vet vad en kvinna eller man är, hur ska man veta vad man är då?
Undrar om det har med tabun och "syndens existens" att göra att vissa lockas till sånt från tidig ålder. Det finns en normal bild av en kärnfamilj nånstans. Man står inte ut med det normala. Det man har uppfattat av tillvaron och "meningen med livet"

Man börjar titta på alternativa livsstilar.

Han eller hon, de känns spännande och trevliga.

Han är snällare än min pappa. Hon lagar roligare mat. Jag vill va som du. För mina föräldrar suger. Ut och kötta.

Sen det avvikande kan då börja attrahera just för att det är avvikande.

Som vissa dras till spännande saker som droger av olika slag.

Såsom vissa hyss barn kan göra.
Citera
2024-04-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl inte konstigare än att ha en cisidentitet. Och det har de flesta. Man bara vet.

Som han som de försökte uppfostra som tjej, han fattade ju att han var kille för han kände sig som det.

Hur kan man veta att man identifierar sig som en kvinna om man inte ens kan definiera vad en kvinna är?
Citera
2024-04-27, 09:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Hur kan man veta att man identifierar sig som en kvinna om man inte ens kan definiera vad en kvinna är?

Man kan veta vad det är utan att definiera det. Som ett syndrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in