Citat:
Ursprungligen postat av
cocacolazerosuger
Jag hoppas att tråden hamnade skapligt rätt, svårt att veta exakt var den hör hemma.
En fundering har under en längre tid funnits hos mig, en fundering jag tänkt kommer få ett svar. Men ju mer tiden går ju mer har jag insett att det inte kommer hända, varför jag måste ställa frågan till er kära forumsmedlemmar!
Du föds som man, men säger dig vara en kvinna (Eller det omvända) Hur vet du det? Du har aldrig varit en kvinna, hur kan du veta hur det ska kännas att vara kvinna? Jag menar hur vet du hur det är att vara något annat än precis det du är?
Tänk om de känslor du har är normala, du skiljer dig ut gentemot normen du uppfattar, men det är väl fortfarande okej eller?
En högst seriös fråga som jag hoppas får ett högst seriöst svar.
Tack för ordet!
En person som inte är expert på ämnet kan nog inte alltid
veta det helt säkert. Det är väl snarare en känsla som det bygger på. Att det bygger på en känsla betyder inte automatiskt att känslan är fel. För att bättre kunna veta detta kan man göra en könsutredning där en läkare kan avgöra detta.
Jag tror att kön kan vara mer komplext än de stereotypa föreställningarna, inkl att det kan vara en stereotypisk syn att en man som känner sig som en kvinna därför ska byta kön till kvinna. Ibland kanske det är så, men inte alltid. Dvs vi kanske borde ha en större acceptans för variationer i hur folk känner sig och vill yttra sin könsidentitet och sexualitet. Jag tror att en könsidentitet
oftast är binär, det råder ingen tvekan att en känner sig och ser ut som en man eller som en kvinna. Men det kan också finna fall där det är 50/50 eller 30/70. Jag ser detta som naturligt. Naturliga variationer. Vi är inte robotar som skapas från en teknisk specifikation.
Huvudsaken är att frågan hanteras av sjukvården och inte av konservativa eller religiösa skribenter.