2024-04-03, 15:47
Medlem
Hej!

Det verkar vara jävligt komplicerat det här med däcken. När det nu varit snökaos i stora delar av Sverige är det lätt att hamna i diskussionen om vilka däck man har på bilen den tredje april 2024. Mig veterligen har jag läst på Polisens hemsida att mellan 1 dec till 31 mars är det krav på dubbdäck eller friktionsdäck vid vinterväglag, dvs is eller snö. Om det är 40 grader stekhet värme den 20 januari, eller 10 december, eller 12 mars, så får du ha på sommardäck. Men om det snöar efter mars, är det människor är oeniga om. Säg att det snöar i april, eller juni, eller augusti, vilka däck måste man ha på bilen för att undvika böter?
2024-04-03, 15:53
Medlem
Strychnos avatar
Man får ha vinterdäck tills 15 april, efter det är det tillåtet om det är sådant väglag som kräver det.
Det är inte direkt svårt att förstå, är det snö/halt=vinterdäck, oavsett om det är 16 april eller 29 maj.

Polisen ger dig inte böter för att du har vinterdäck om det är snöstorm, trots att det är efter den 15 april.
2024-04-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Man får ha vinterdäck tills 15 april, efter det är det tillåtet om det är sådant väglag som kräver det.
Det är inte direkt svårt att förstå, är det snö/halt=vinterdäck, oavsett om det är 16 april eller 29 maj.

Polisen ger dig inte böter för att du har vinterdäck om det är snöstorm, trots att det är efter den 15 april.

Vinterdäck som i dubbdäck? Kör aldrig med dubbdäck då det inte behövs där jag kör.

Jag vet inte heller om min fråga var otydlig. Min fråga var mer när sommardäck får användas. Om det är soligt och klart väder en dag i december, januari, februari och mars. Får sommardäcken sitta på den specifika dagen?
2024-04-03, 16:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Vinterdäck som i dubbdäck? Kör aldrig med dubbdäck då det inte behövs där jag kör.

Jag vet inte heller om min fråga var otydlig. Min fråga var mer när sommardäck får användas. Om det är soligt och klart väder en dag i december, januari, februari och mars. Får sommardäcken sitta på den specifika dagen?
Ja så länge det inte finns snö eller is på vägen är det ok med sommardäck året runt
2024-04-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Hej!

Det verkar vara jävligt komplicerat det här med däcken. När det nu varit snökaos i stora delar av Sverige är det lätt att hamna i diskussionen om vilka däck man har på bilen den tredje april 2024. Mig veterligen har jag läst på Polisens hemsida att mellan 1 dec till 31 mars är det krav på dubbdäck eller friktionsdäck vid vinterväglag, dvs is eller snö. Om det är 40 grader stekhet värme den 20 januari, eller 10 december, eller 12 mars, så får du ha på sommardäck. Men om det snöar efter mars, är det människor är oeniga om. Säg att det snöar i april, eller juni, eller augusti, vilka däck måste man ha på bilen för att undvika böter?

Om det snöar på sommarhalvåret får du ha vilka däck det du vill, dvs du kan aldrig få böter om du har vinterdäck på bilen vid vinterväglag, oavsett när på året.
2024-04-03, 16:33
Medlem
Det finns väl risker med att köra med vinterdäck på en torr asfaltsväg också.
Här är i Göteborg är vägarna redan torra efter gårdagens snöväder, fast det kommer mer snö i morgon.

Men på lördag kommer all snö att vara borta.

Så frågan är vilket som är bäst så här års, att byta till sommardäck och låta bli att köra de få dagar som det snöar.
Eller att fortsätta att köra med vinterdäck på torra vägar.

Som jag skrev i en annan tråd, Lars Wilks och hans livvakter omkom på grund av att de körde med vinterdäck på en torr väg.
2024-04-03, 19:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ta det i stora tråden om däck, tråd låst.
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in