Citat:
Ursprungligen postat av
marioparty
Hej.
Jag råkade ut för en stöld när jag hade fest hemma.
Har en 2a på 70 kvm. I ena rummet hade jag ett PS5 med tillbehör samt en klocka för någon tusing.
Jag hade bjudit några vänner över, men dom i sin tur tog med sig folk som jag inte kände.
Dagen efter när jag skulle spela var sakerna borta.
Jag har aldrig anmält till försäkringsbolaget, men jag har drulle + bostadsrätts försäkring.
Jag har läst lite men förstår inte de hela, mycket står om ersättning vid inbrott men det ska finnas märken etc eller yttrepåverkan.
Jag har ju inte haft inbrott, har jag varit oaktsam i detta läge? jag kunde ju inte veta att någon som jag inte känner skulle stjäla från mig.
När jag anmäler till bolaget vill jag ha så bra information som möjligt så man kanske får tillbaka vissa delar. Det är ju iaf 10k som är snodda.
Kan någon förklara hur jag ska framföra detta? Jag har inte gjort anmälan än men ska senare idag.
MVH M
Jag tror det är stor risk att du inte får ut något på försäkringen.
Om du tex blir bestulen i ditt hem av någon som du har släppt in eller givit en nyckel som
städpersonal eller någon som vattnade dina blommor på semestern får du ingen ersättning.
Om du agerat annorlunda när för dej okända människor kom till din lägenhet och aktivt försökt få ut
dom eller ringt polis så hade det nog klassats som rån eller överfall.
En PS5 räknas ju som stöldbegärlig egendom ( elektronik ) och kräver extra aktsamhet för att kunna
få ut på försäkringen.