2024-04-02, 18:26
Medlem
noll.con.trolls avatar
Detta låter ju dramatiskt. Tyvärr bakom låst betalvägg:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/polarvirveln-andrade-kurs-snurrar-baklanges/

På rubriken låter det som att denna virvel alltid har snurrat åt samma håll, men nu bytt riktning och snurrar baklänges.

Vem vet mer om detta? Byter den riktning ofta eller är det något "unikt" som rubriken antyder?
Citera
2024-04-02, 18:30
Medlem
Här kan du läsa om det.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polarvirvel
Citera
2024-04-02, 18:38
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Här kan du läsa om det.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polarvirvel

Men... där står det ju att nordpolens virvel går motsols medan sydpolens går medurs. Jag ser inget om att de bytt riktning tidigare ?

Vilken av polerna är det förändringen har skett på, pågår det fortfarande och hur kan det påverka vädret?

"En studie år 2001 fann att cirkulationen i stratosfären kan medföra avvikande effekter på vädersystemen.[12] Samma år fann forskarna en statistisk korrelation mellan svag polarvirvel och utbrott av sträng kyla på norra halvklotet. [13] "
Citera
2024-04-02, 18:41
Medlem
Full-Retards avatar
Sånt händer, jordens magnetfält kan också byta håll.
Citera
2024-04-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Detta låter ju dramatiskt. Tyvärr bakom låst betalvägg:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/polarvirveln-andrade-kurs-snurrar-baklanges/

På rubriken låter det som att denna virvel alltid har snurrat åt samma håll, men nu bytt riktning och snurrar baklänges.

Vem vet mer om detta? Byter den riktning ofta eller är det något "unikt" som rubriken antyder?
Det måste ju betyda att årstiderna går baklänges då…..
Citera
2024-04-02, 19:02
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard

Jaha. Hur ofta händer det (typ) och hur länge brukar det vara?
Citera
2024-04-02, 19:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det måste ju betyda att årstiderna går baklänges då…..

Ja, det gäller satt vända skiten 2 gånger per år, först på hösten och sedan på våren. Så får vi sommar året om...
Citera
2024-04-02, 19:16
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Jaha. Hur ofta händer det (typ) och hur länge brukar det vara?

Typ var 2-300 000 år.
Citera
2024-04-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard

Men det är väl inte riktigt samma sak. Jag tänker mig att rotationsriktningen hänger mer ihop med jordens rotationsriktning än magnetfält och den (rotationsriktningen) byter inte riktning lika lättvindigt.

Antagligen är det något annan anledning till att detta skett och antagligen en rätt tillfällig grej antar jag.
Citera
2024-04-02, 19:30
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men det är väl inte riktigt samma sak. Jag tänker mig att rotationsriktningen hänger mer ihop med jordens rotationsriktning än magnetfält och den (rotationsriktningen) byter inte riktning lika lättvindigt.

Antagligen är det något annan anledning till att detta skett och antagligen en rätt tillfällig grej antar jag.

Jag menar att saker kan byta håll. Det spelar väll ingen roll åt vilket håll polerna snurrar så länge de snurrar tillräckligt fort för att hålla igång gulfströmmen?
Citera
2024-04-02, 19:34
Medlem
Citat:
Vilken av polerna är det förändringen har skett på, pågår det fortfarande och hur kan det påverka vädret?
Läste du ens artikeln du själv länkade i trådstarten?
Det står klart och tydligt Arktis.
Citera
2024-04-02, 19:50
Medlem
Läser man på SVT väderchat idag så ser man att det som vanligt är nån okunnig journalist som inte fattar nåt som rört till det:

” Hej! Expressen skriver "Polarvirveln ändrade kurs – snurrar baklänges". Är detta något ni kan skriva om eller detta är en typisk Expressen-rubrik på något som kanske inte har någon betydande roll?

Hej! Det finns en cirkulation högt upp i atmosfären över nordpolen som kallas för den stratosfäriska polarvirveln. Förenklat kan man säga att en stark virvel förknippas med en tydlig västlig luftström ute på Atlanten och lågtryck som för med sig milt och ostadigt väder in över oss i Skandinavien. En svag virvel förknippas istället med mer blockerade vädersituationer med en ökad sannolikheten för att vi ska få kalluft som parkerar över oss. Ibland försvagas virveln så att den genomsnittliga västvinden i polarvirveln blir negativ dvs ostlig. Det är själva definitionen för en SSW, som du kanske har hört om. Jag skulle tro att det är detta som de syftar på när de skriver att "polarvirveln snurrar baklänges".

Marcus SjöstedtSVTMeteorolog”

Dvs resultatet blir bara mer kyla för oss. Kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in