2024-04-01, 21:14
Medlem
Airwave92s avatar
Det är så här att jag undrar vem eller vilka man ska kontakta medan man fortfarande är vid liv, om man önskar att bli kremerad när man dör, det är ju inte direkt nåt beslut du kan fatta när döden redan har hänt..

Var vänder man sig och vilka är det som ska få veta denna informationen? Att denna personen önskade att bli kremerad dvs
Citera
2024-04-01, 21:17
Medlem
Vita arkivet https://vitaarkivet.fonus.se/konto/
Citera
2024-04-01, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Skriv ett testamente = så här vill jag ha det!
Citera
2024-04-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skriv ett testamente = så här vill jag ha det!

Ett testamente skall bevittnas för att vara giltigt, dessutom bör det förvaras av någon som åtminstone inte har att förlora på testamentet. Men vad gäller testamente så är det bara bindande i den utsräckning det gäller arvet och är inom de ramar arvsrätten medger - det som står utöver detta betraktas bara som ett fromt önskemål av den avlidne och väger alltså lika tungt som det vita arkivet - och fjäderlätt emot vad efterlevande önskar.

Kort sagt om du skriver att du vill bli kremerad och efterlevande vill ha jordbegravning så är det jorbegravning det blir, men jag skulle nog gissa på att efterlevande respekterar en sån önskan.
Citera
2024-04-02, 07:16
Medlem
Förutsatt att dina barn eller andra efterlevande kan väntas respektera din önskan räcker det att låta dem veta medan du är i livet, det är inte så att församlingen eller begravningsentreprenören skulle komma att tvinga fram jordbegravning mot deras ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in