2024-03-31, 22:06
Medlem
Jag är tidigare anställd inom företaget och har avskedats. Detta bestrids för närvarande. Företaget är stort. Jag har inte haft en företroendeposition.

Jag vill få till en förlikning med min arbetsgivare.

Jag sitter på två uppsättningar av graverande uppgifter (utifrån PR-synpunkt, inget företagshotande). Allt är dokumenterat och är inte av en natur att värdet blir sämre om jag lägger fram allt i klartext t.ex. till presschefen. Det håller förmodligen inte i domstol men det håller för publicering i rikstäckande media. Det är bekräftat.

Min första uppgift är en incident, som antagligen omfattar flera arbetsmiljöbrott, detta har sedan mörklagts till en kostnad om flera hundra miljoner kronor. Omfattar bl.a. undanröjande av bevis.

Min andra uppgift gäller mitt eget avsked, som jag törs säga har gått ovanligt svinaktigt till. Vi talar potentiellt här om brott mot visselblåsarlagen. Det är på den nivån och det finns värre. Jag bedömer detta som mitt starkaste kort.

Det finns en pågående process runtomkring avskedet och jag hoppas driva på viljan till en förlikning med dessa uppgifter. Det finns förstås flera sätt att använda denna ammunition, men rent praktiskt överväger jag att kontakta presschefen och beskriva hela eller delar av det jag vet/vad som hänt.

Jag hoppas på hjälp hur jag ska kommunicera om detta utan att bedriva utpressning.

Diskussion:
Vi antar här att mina uppgifter är helt vattentäta.

Finns det en väg att spela "incidenten" utan att gå över gränsen för utpressning/hot?
Bör jag spela eller låta bli? Ett alternativ är att spela den efter ev. rättsprocesser utan personlig vinning.

Bitarna som gäller mina egna anställningsförhållanden/avskedet bör vara betydligt mindre dramatiskt att ta upp. Det kan läggas upp som FYI, men jag vill ju beskriva allvaret och att medierna är mer än villiga att publicera. Idéer här?
Senast redigerad av hunnerkung 2024-03-31 kl. 22:09.
Citera
2024-03-31, 22:11
Medlem
Vad du än säger så är det utpressning.

Beter du dig som ett svinaktigt gnällobjekt så får du skylla dig själv. Syftar på att du blåste i visselpipan… som alla vet INTE är anonymt.
Citera
2024-03-31, 22:25
Medlem
Undvik utpressning. Spela in allt som sägs.
Citera
2024-03-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Vad du än säger så är det utpressning.

Beter du dig som ett svinaktigt gnällobjekt så får du skylla dig själv. Syftar på att du blåste i visselpipan… som alla vet INTE är anonymt.
Tack för dina visdomsord. Det är hemskt att höra att jag aldrig var anonym när jag loggade in med personligt lösenord, på företagets dator, företagets nätverk, därefter öppnade företagets interna visselblåsarfunktion, gjorde min anmälan och undertecknade det - hälsning från hunnerkung.
Senast redigerad av hunnerkung 2024-03-31 kl. 22:46.
Citera
2024-03-31, 23:12
Avslutad
Du befinner dig alltså i en juridisk process med företaget angående din uppsägning?

Du ska nog inte göra en massa fuffens bakom kulisserna. Du har valt din spelplan: rättsprocessen. Håll dig inom ramarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in