Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Min utländska väninna (som läser SFI) berättade för mig om ett förfarande som enligt henne verkar vara vanligt hos utlänningar som är relativt nya i Sverige. Jag tycker det verkar svinigt men jag är en naiv svensk.
Istället för att visa riktiga intyg på avslutade studier (gymnasiestudier el högre studier förmodar jag) så påstår utlänningarna att de inte har fullgjorda studier (eller fullständiga betyg?) från sitt hemland och kan därmed inkassera ca 8000 SEK i månaden istället för det korrekta beloppet ca 4000 SEK. Min väninna hävdade att en kompis svenska man t o m uppmuntrat henne att göra på detta sätt.
Jag tycker det är ett riktigt uselt beteende och det är just sånt här som gör SD stora. Och sen förstår jag inte riktigt varför man skulle vara berättigad till ett högre belopp eller hur de förfalskar sina betyg.
Och vad är nackdelen med detta förutom risken att åka fast? Att de inte kan komma in på högskola/universitet om de skulle vilja läsa vidare? Så om personen är ung med potential att klara högskolestudier kan det vara negativt i det långa loppet antar jag.
Och vad är risken att åka fast? Vilken myndighet kan man tipsa om detta missbruk? Är det CSN? Kan man bli återbetalningsskyldig?
I detta fallet var det en brasilianska som myglade så det är tydligen inte bara MENA-folk som fuskar...
Ja antingen är din "väninna" på låtsas eller så ljuger hon för dig.
"Studiebidraget" för Sfi går alltså inte upp för att man har lägre utbildning. Oftare hamnare man i en annorlunda klass om man HELT saknar studievana eller skolgång - men det är en liten grupp. Och dom får inte magiskt mer pengar för att läsa på Sfi.
Vidare Sfi stöd sätts av kommunen man bor i och är INTE ett studiestöd. Det funkar ungefär som arbetslöshetsstöd. Så säg att du pluggar Svenska på 50% så får du arbetslöshetsstöd för dom 50%. Sen kan lokala kommuner ha andra stöd men att hitta på att man har lägre studiegrad gör inte nåt
"
det är just sånt här som gör SD stora" stämmer dock. Lögner, naivitet och lättlurade är grunden för SD's framgångar eftersom dom tre kvalitéer finns i deras röstskock. På det skräck och feghet som gör att många älskar tanken på stöveltramp som ska affektera andra förutom sig själv och i sin feghet lägger röster på SD
EDIT: visserligen kommer ni eller era "väninnor" använda det här för att hitta på nya vredestrådar och annat sorgligt men här är en snabb introduktion från Skolverket om Sfi
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-sfi