2024-03-31, 16:18
Medlem
Efter kylarbyte där ac kyl är intergrerad med kylaren behöver jag fylla ac med gas, min fråga lyder kan jag köpa en kit med en liten R134a burk och slang och göra detta själv (har ingen vacuum sug eller kunskap att använda detta)
Vad behöver jag och hur går jag tillväga?
Hela ac systemet är tomt nu
Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av Anywhan 2024-03-31 kl. 16:19. Anledning: Fel
Citera
2024-03-31, 16:30
Medlem
Kolla på youtube etc men skulle rekomendera att lämna in till proffsen
Citera
2024-03-31, 16:50
Medlem
Har systemet varit öppet tillräckligt länge så är det läge att byta torkfiltret då det blir mättat.
Här kan du läsa lite generellt om bl.a det.
https://shop.speedparts.se/sv/sidor/ac-beskrivning.html
Citera
2024-03-31, 16:53
Medlem
Mullrets avatar
Ta det till ett proffs. Så slipper du göra misstag vilket leder till ett proffs oavsett…dubbelt så dyrt vara egen expert.
Citera
2024-03-31, 17:59
Moderator
R134a får du inte fylla med, kan antagligen inte heller då man ska ha licens för att få köpa det. Men däremot finns det ju kit med "gasol" man kan köpa och fylla systemet med, funkar alldeles utmärkt. En del menar att det är fel väg att gå, att det är brandfarligt osv. och det är det förstås men jag skulle säga att risken för att nåt händer lär vara liten.

Det är busenkelt, köp ett kit med burk(ar) och slang med manometer och följ instruktionen, billigt och fungerar bra. AC-verkstäder gillar det inte riktigt, antagligen av flera anledningar, men en är att de inte vill få in den gasen i sina system om de tömmer en AC så se till att sätta på klistermärken som säger vad det är för köldmedium i den.
Citera
2024-03-31, 23:13
Medlem
PeterNosters avatar
Jag tycker EricTheCarGuy förklarar tydligt steg för steg vad som ska göras i denna video.

How To Recharge an AC System - EricTheCarGuy
https://www.youtube.com/watch?v=lglPJuBXVeE&t=1228s
Citera
2024-04-01, 10:54
Medlem
66ccskyhawks avatar
vakuumsuger man inte innan fyllning så är det syre och fukt kvar i systemet. hur mycket det påverkar? oklart.

rätt fyllnadsmängd är a och o för att mediet ska gå från gasform till flytande på rätt ställen i systemet. tex fyller man för mycket kan man köra sönder kompressorn om den får i sig media i vätskeform.
Citera
2024-04-01, 13:13
Medlem
Lämna det till proffsen. Av flera anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in