Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det ställer jag mig tveksam till, att många våldtäktsutredningar läggs ned trots stark bevisning.
När det gäller våldtäkt är det bevisligen tvärt om, de åtalar med betydligt svagare bevisning än annars, vilket reflekteras i att andelen fällande domar för våldtäkt är nästan hälften av snittet
Citat:
Ursprungligen postat av
Pagojuice
I samma bok i kapitlet "Brister i utredningar" s. 52 står det att det är förvånansvärt hur många fall som läggs ned trots stark stödbevisning. Man hänvisar tex till ett fall där en polis går in i ett rum där en man har sex med en berusad kvinna som är okontaktbar, ambulans får tillkallas. Blod rinner ur hennes underliv och två använda kondomer hittas på golvet. Förundersökningen läggs ner.
Denna bok är från före samtyckeslagen så det kan ha blivit bättre nu men detaljer i TS PM som jag fått del av verkar det tyvärr fortfarande mycket svårt att få upprättelse för många. För vissa kan mindre bevis räcka och för andra verkar mer bevis inte räcka till, känns något godtyckligt.
Jag hoppas att TS åtminstone kan få någon ersättning från försäkringsbolaget, berätta gärna hur det går.
Pagojuice: du glömde nämna anledningen till att just det målet lades ner, vilket står i nästa mening:
"
Trots att det finns ett polisvittne läggs förundersökningen ned, eftersom den anhållne misstänkte nekar och målsäganden, som somnar under första förhöret, säger att hon inte tror att hon blivit våldtagen."
Sen nämner författaren även ett annat liknande mål:
"
Motsvarande situation, med nästan samma omständigheter men med en festdeltagare, inte en polis, som vittne, ledde också till nedläggning (i samma distrikt 2006) och det finns gott om andra förskräckande exempel att lyfta fram. Det handlar alltså inte om enstaka "olycksfall i arbetet" utan om många ärenden, där det är helt obegripligt att man kommit fram till slutsatsen "brott kan ej styrkas". Framför allt när det handlar om unga berusade offer, som inte har några klara minnesbilder av det inträffade, är det föga sannolikt att ärendet går vidare. Åklagarna tycker att brottet är för svårbevisat utan målsägandens berättelse och om målsäganden inte själv är beredd "att driva sitt fall" kommer det med stor sannolikhet att läggas ned." (fetstil tillagd)
Det faktum att han anser att det "finns gott om" andra exempel, men de två han hittar är från samma distrikt, får mig att undra om det kanske inte var just det distriktet som kanske var lite schabbligt.
Men oavsett vilket så gällde ju detta den gamla lagstiftningen, där det behövde förekomma antingen våld eller hot för att det skulle vara våldtäkt. Det är förstås svårt att hävda att någon utsatts för våld eller hot när denna person säger att de inte tror att det förekommit något våld eller hot. Detta var en av anledningarna till att våldtäktslagstiftningen ändrades.
I dagens läge så är det, som Aramir2 redan sagt, i praktiken lägre beviskrav i ett våldtäktsmål än i de flesta andra brottmål (även om det förstås officiellt är samma bevisbörda).