2024-03-30, 21:36
Medlem
Snartfinsks avatar
Jag är ledsen över att detta inlägg kanske blir långt, men jag kan inte komma på något sätt att formulera det kortare.

Under många år har jag känt att jag mentalt har levt i det förflutna, både genom olika former av nostalgi och genom att glorifiera perioder som egentligen var en dålig tid i mitt liv. Jag tror att det finns många med liknande upplevelser och tidsperioder, men för mig var det en fas som sträckte sig från augusti/september 2015 till ungefär maj 2017.

Under denna tid gick jag från att känna mig på topp till att bli fullständigt krossad, för att sedan resa mig igen. Jag hade ett nära umgänge med en bästa vän och många kompisar, ett aktivt nattliv, flera kvinnor jag delade säng med, flickvänner, one-night stands, knullkompisar och den största kärleken i mitt liv. Det kändes som om jag hade allt jag någonsin drömt om, men jag avskydde det också på grund av allt drama och det emotionella kaoset som uppstod från osäkerhet och ett allmänt instabilt mentalt tillstånd.

Sedan flyttade jag därifrån och förlorade kontakten med hela den gruppen gradvis över en kort period. Livet blev sedan ganska tryggt och förutsägbart. Idag lever jag sambo med en annan kvinna, arbetar och har ett liv som mestadels kretsar kring ekonomi, arbete, enkla hobbyer och det vanliga livspusslet som alla andra. Jag har i princip två riktigt nära vänner och försöker bli bättre på att umgås med släkten.

Men saken är den att jag tänker på den här tiden varje dag. Vissa dagar med stor saknad och ibland med avsky. Ibland vill jag bara resa tillbaka i tiden och vara där igen, göra om allt men på ett bättre sätt, kanske haft ett förhållande med min stora kärlek eller haft fler relationer. Jag önskar att jag hade reagerat annorlunda när jag blev sårad, istället för att bli bitter. Jag skulle vilja pausa tiden och uppleva de bästa stunderna om och om igen.

Ibland gråter jag över att ingen från den tiden någonsin har återvänt, allt som är kvar är digitala spår på Facebook och Instagram, medan resten av upplevelserna är lagrade i minnets bank. Jag hör samma namn innan jag somnar och undrar över vad som kunde ha blivit annorlunda, och jag är ständigt nyfiken på vad som har hänt sedan dess med de andra.

Jag anser inte att mina tankar om detta är hälsosamma. Så fort jag är ledig eller inte upptagen med något, återvänder dessa tankar. Min psykolog fokuserar mer på hur jag ska hantera min ilska, som delvis är en biprodukt av undertryckta obesvarade känslor från den här tiden. Jag undviker sociala medier eftersom jag vet att det bara tar tio sekunder för mig att hitta mitt ex eller någon annan från den tiden, vilket skulle fylla mig med ny frustration som jag skulle ta ut på någon som inte har med saken att göra.

Jag vill gå vidare och sluta känna så här. Jag vill inte längta efter något jag inte kan förändra och jag vill acceptera att det har hänt och att jag har ett bättre liv idag. Jag vill inte se det som den enda höjdpunkten i mitt liv.

Vad ska jag göra? Hur kommer jag ur det här?

PS. Att supa fungerar inte, det har jag redan provat. Går även på antidepressiva.
Citera
2024-03-30, 21:42
Medlem
Du får inse, och acceptera, att den där ungdomens tid bara är för en tid, för oss alla.

Alla har en period mellan ungdom och vuxenliv när allt bara var en dans pårosor

"-Ohh, denna unngdooom" som våra morföräldrar brukade säga
det var den dom menade
Citera
2024-03-30, 21:51
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Ibland gråter jag över att ingen från den tiden någonsin har återvänt, allt som är kvar är digitala spår på Facebook och Instagram, medan resten av upplevelserna är lagrade i minnets bank. Jag hör samma namn innan jag somnar och undrar över vad som kunde ha blivit annorlunda, och jag är ständigt nyfiken på vad som har hänt sedan dess med de andra.

Jag delar den upplevelsen. Nostalgin, drömmarna och hur jag romantiserar den tiden och de personerna.

Det som gör det lättare för mig är att skriva om det, mest genom poesi eller som kortare berättelser och beskrivningar som ett sätt att bearbeta minnena och känslorna.
Citera
2024-03-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag delar den upplevelsen. Nostalgin, drömmarna och hur jag romantiserar den tiden och de personerna.

Ni blev som dom andra

https://youtu.be/fWxUr_vDwwE?si=sFcoH4g-sHXt0JeC&t=158
Senast redigerad av Emoist 2024-03-30 kl. 21:58.
Citera
2024-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
....

PS. Att supa fungerar inte, det har jag redan provat. Går även på antidepressiva.

Skippa antidepressiva

Löjligt att försöka medicinera bort att man blivit vuxen, skaffa en unge eller två så får du andra värden i livet
Citera
2024-03-30, 22:17
Medlem
Starta ett företag. Du får använda din agressivitet att orka arbeta 16h dagar när du startar upp, vinsten är hög, chansen att du måste göra det många ggr innan du lyckas hög.

Helt enkelt vad de som har "det" gör
Citera
2024-03-30, 22:22
Medlem
Jag vet inte hur gammal du är men det kan ha med åldern att göra. När jag var yngre hade jag en tendens att fastna i det som var förflutet, det är inte ett dugg utvecklande och hindrar dig fån att komma vidare. Nu när man lever småbarnslivet så kan jag tänka tillbaka på händelser med nostalgi, men också minnas över händelser som man
är mindre stolta över, ingenting som jag ångrar eftersom det tillhör det unga.

Se det som en nyttig erfarenhet. Det är på så sätt som vi utvecklas och blir en bättre version av oss själva.
Citera
2024-03-30, 22:23
Medlem
DonaldStrumps avatar
Glömma tillsvidare men med bestämdhet i bakhuvudet att ta historien med dig i graven. Klacken i ansiktet ska kännas och då kan ni tänka en gång till.
Citera
2024-03-30, 22:24
Medlem
zombie-nations avatar
De personerna lever nog ett annat liv idag. Jag hade en bra tid med många roliga kompisar när jag var ung. En del höll jag kontakt med länge, men tappade den med, resten bara försvann. Jag har bestämt efter att kollat upp en på nätet att, nej, detta blir sorgligt, måste bara ha minnet ifred och vill inte veta vart det blivit av folk. Nu är detta långt tillbaka, så de är gamla gubbar och tanter nu av dem som lever.

Samma som när jag var liten, innan folk hamnade i puberteten och blev konstiga, jag hade klasskamrater som jag trivdes bra med, jag önskar så att livet kunde vara som då. Det var egentligen inte enkelt, vi var inga lyckliga barn fast vi hade roligt. Men att tänka på att dessa underbara individer nu är medelålders och lever svenssonliv. Alltså, jag mår illa av det.

Det känns som så få vill ha roligt i sitt liv som vuxna. Jag känner att jag är samma person i hela mitt liv, men andra har ändrats så med åldern. Jag skulle bli galen utan min kompis, som är som jag, samma genom tiderna.
Citera
2024-03-30, 22:28
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Det är som tur är mycket enkelt.

Tre enkla uppgifter och regler;

A) ”Betrakta” tanken när den kommer. Fall inte offer för den och låt dig inte dras med i tankens riktning. Fånga den istället och betrakta den och kommentera den som en vuxen som betraktar ett barn på avstånd med kyla och konstaterande. Inget mer.

B) Samtidigt som du gör detta så ser du till att läsa böcker (inte lyssna, läsa) som ger dig den eskapism du behöver istället och hjälper din hjärna att bearbeta ditt obearbetade förflyttande utan att behöva ”skriva dig på näsan”.

C) Inget undvikande. Använd sociala medier såsom du normalt skulle gjort och utför istället A om tankar av felaktig art dyker upp.

(Undvikandebeteenden är mycket skadliga då de bekräftar tankarna/traumat/fobin etc istället för att du får nå acceptans.

Dessutom får du ju sluta upp med att leka martyr, som det framstår som att du gör. Utför du inte subtila normala tacksamhetsövningar, det gör du helt säkert inte, så ska du genast börja med detta.)
Citera
2024-03-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debbaebba
Jag vet inte hur gammal du är men det kan ha med åldern att göra. När jag var yngre hade jag en tendens att fastna i det som var förflutet, det är inte ett dugg utvecklande och hindrar dig fån att komma vidare. Nu när man lever småbarnslivet så kan jag tänka tillbaka på händelser med nostalgi, men också minnas över händelser som man
är mindre stolta över, ingenting som jag ångrar eftersom det tillhör det unga.

Se det som en nyttig erfarenhet. Det är på så sätt som vi utvecklas och blir en bättre version av oss själva.

Bra skrivet.
Citera
2024-03-30, 22:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. det tar tid.
2. du måste träna hjärnan
3. vet du hur du tränar hjärnan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in