Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-30, 17:05
  #1
Medlem
Först och främst vill jag säga att jag är osäker på om jag placerat tråden i rätt fora, men jag tror att detta är det mest lämpliga.

Denna tråd fick mig att bli intresserad av ämnet: (FB) CAF Mäkleri: Bedrägeri eller inkompetens?
Den handlar bl a om hur mäklare med utländsk härkomst byter till mer svenskklingande namn. I den firma som nämns i tråden är det flera som bytt sina utländska namn till svenska. Min avsikt är inte att diskussionen här ska handla om just den firman. Den diskussionen tas lämpligen i ursprungstråden.

Är detta förfarande överrepresenterat i mäklarbranschen?

Vad kan orsaken vara? Ett sätt att inte drabbas ekonomiskt av svenska bostadssäljares rasistiska värderingar? Många säljare kanske föredrar en mäklare som heter Carl Franzén framför en som heter Shoresh Hussein?

Finns det inte en risk för att detta förfarande slår tillbaka mot mäklarfirman? Jag inbillar mig i alla fall att många bostadssäljare gör en grundläggande kontroll av den mäklare man tänkt anlita. Tappar man inte förtroendet för firman om ”Anders Johansson” hette ” Ahmed Abdullah” för ett år sedan?

Har ni fler exempel på mäklare som gjort denna typ av namnbyte? På bland annat Mrkoll.se är det lätt att se vad en person hette tidigare.

Min förhoppning är att diskussionen ska ske på ett sakligt och civiliserat sätt och inte urarta till allmänna påhopp på folk med utländskt ursprung.
__________________
Senast redigerad av LezFear 2024-03-30 kl. 17:14.
Citera
2024-03-30, 17:10
  #2
Medlem
Jag kan förstå att utländska mäklare byter sina namn till mera svenskklingande. Själv skulle jag aldrig anlita en mäklare från något exotiskt land och inte heller köpa en bostad via nån. Jag har sålt en del på Blocket och har bara dåliga erfarenhetr från de som inte pratar bra svenska.
Citera
2024-03-30, 17:14
  #3
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Först och främst vill jag säga att jag är osäker på om jag placerat tråden i rätt fora, men jag tror att detta är det mest lämpliga.

Denna tråd fick mig att bli intresserad av ämnet: (FB) CAF Mäkleri: Bedrägeri eller inkompetens?
Den handlar bl a om hur mäklare med utländsk härkomst byter till mer svenskklingande namn. I den firma som nämns i tråden är det flera som bytt sina utländska namn till svenska. Min avsikt är inte att diskussionen här ska handla om just den firman. Den diskussionen tas lämpligen i ursprungstråden.

Är detta förfarande överrepresenterat i mäklarbranschen?

Vad kan orsaken vara? Ett sätt att inte drabbas ekonomiskt av svenska bostadssäljares rasistiska värderingar? Många säljare kanske föredrar en mäklare som heter Carl Franzén framför en som heter Shoresh Hussein?

Finns det inte en risk för att detta förfarande slår tillbaka mot mäklarfirman? Jag inbillar mig i alla fall att många bostadssäljare gör en grundläggande kontroll av den mäklare man tänkt anlita. Tappar man inte förtroendet för firman om ”Anders Johansson” hette ” Ahmed Abdullah” för ett år sedan?

Har ni fler exempel på mäklare som gjort denna typ av namnbyte? På bland annat Mrkoll.se är det lätt att se vad en person hette tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag kan förstå att utländska mäklare byter sina namn till mera svenskklingande. Själv skulle jag aldrig anlita en mäklare från något exotiskt land och inte heller köpa en bostad via nån. Jag har sålt en del på Blocket och har bara dåliga erfarenhetr från de som inte pratar bra svenska.

Jag skulle aldrig göra någon större affär av värde med en icke vit person. Ser dessutom individen ut som en Muhammed Bajs, men har ett svenskt namn då blir man ju ännu mer misstänksam. Då har personen nått att dölja eller så är det en zigenare, vilket vore resor värre än om det är en vanlig arab.

Detta kanske låter rasistiskt, men om ni tänker efter är det bara ren överlevnadsinstinkt. Ens ekonomi är viktigare än att vara politiskt korrekt. Inte fan vill man stå med byxorna nere bara för att vara god. Använda hjärnan är att föredra.
__________________
Senast redigerad av ollahenne 2024-03-30 kl. 17:24.
Citera
2024-03-30, 20:05
  #4
Medlem
Mäklarbranschen är rutten. Skräp. Häruti samlas många människor utan egentlig kunskap. Det kan låta hårt. Men man måste dö lite grann varje dag när man arbetar som fastighetsmäklare. Tveksam till att de behövs. De är som vaktmästare som åker runt och samlar upp och returnerar nycklar, tar bilder och antecknar namn och annat trams. Måste vara döden för själen. Alla vet också att de skiter i köparen. Känns som brottslingar uppmärksammas mer än vad som är normalt i denna bransch.
Citera
2024-03-30, 21:42
  #5
Medlem
gammgubbes avatar
Jag jobbar på ett universitet och har lagt märke till några invandrare byter till svenskklingande namn. Pratar de svenska utan brytning kan man tro de är adopterade men det gjorde inte de här. De kanske bara ville bli mer integrerade och ha lättare att få jobb, inget ont i det.
Citera
2024-03-31, 12:01
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Integration och invandring
/Moderator
Citera
2024-03-31, 12:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag jobbar på ett universitet och har lagt märke till några invandrare byter till svenskklingande namn. Pratar de svenska utan brytning kan man tro de är adopterade men det gjorde inte de här. De kanske bara ville bli mer integrerade och ha lättare att få jobb, inget ont i det.
Återigen, de blattar som återkommande hamnar i media och som har bytt namn är återkommande araber, kurder, zigenare, d.v.s. blattar som har något att dölja och som försöker underlätta tron hos någon dum såsse som ska köpa deras tjänst/produkt eller anställa dem hos någon myndighet.

Fakhroklanen i Skåne är ju ökänd för detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fakhroklanen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback