• 2
  • 3
2024-03-31, 21:01
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Just därför som jag drog igång firman. Jag körde lite med frilans finans tidigare, och det var ju schysst med extra stålar på kontot. Däremot så insåg jag att det blir betydligt lättare att köpa utrustning om jag kan få in pengarna i ett företag istället. Jag räknar med att gå plus minus noll i ett bra tag, då i princip varje krona jag får in kommer att gå till ny utrustning.

Ja jag räknar med att gå plus minus noll i ett bra tag, tills jag har köpt all utrustning jag vill ha.

Ja det känns som sagt smart att lägga bort momsen så man vet att man inte hamnar i skuld. Lite ränta på det skadar ju inte heller.

Kul! Om du känner att det blir en oreda och stressmoment, så lös det med en redovisningskonsult. Jag har varit med i momsklubben och det var jäkligt jobbigt

Njut av 70% rabatt på rolig teknik så länge. Kanske en ny sån där hundratusenkronors-Apple dator? Eller varför inte Appleglajjorna, kan va bra å ha om du ska sätta upp mikrofoner
Citera
2024-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Kul! Om du känner att det blir en oreda och stressmoment, så lös det med en redovisningskonsult. Jag har varit med i momsklubben och det var jäkligt jobbigt

Njut av 70% rabatt på rolig teknik så länge. Kanske en ny sån där hundratusenkronors-Apple dator? Eller varför inte Appleglajjorna, kan va bra å ha om du ska sätta upp mikrofoner

Ja min plan är att snacka med en konsult före första bokföringen, men det blir ett problem för nästa år. Tills dess så försöker jag vara så noggrann som möjligt med visma.

Än så länge så har jag mest planer på att köpa utrustning som jag faktiskt behöver för verksamheten, men senare så får man väl se vad mer som går att motivera. Hela den grejen känns ju som ett riktigt rabbit hole. Skatteverket är ju förhållandevis tydliga med vad man får köpa och inte, men vad som gäller i verkligheten kan ju vara en annan femma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in