Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2024-03-31, 06:37
Isåfall är vi onormala för både i mitt barndomshem och nu som vuxen så äter vi vid 18-tiden på kvällen, både på påsk och jul och midsommar. Det är ju varm mat det handlar om och den smakar bäst när det börjar närma sig kväll. Att äta dagens största mål klockan 13 känns som någon kvarleva från en tid när man klev upp klockan 06 på julafton.

Högtider är för vila och frosseri, det ska fan vara uppe innan tuppen och sedan trycka i sig käk några timmar senare för att man ska... ja, vadå? Efter att man har ätit så är det inte mycket mer som händer på en afton. Möjligen julklappsutdelningen på jul då, men annars är dagens stora begivenhet färdig när man dukar av bordet. Varför vill folk klara av det så tidigt som möjligt? Så att gästerna ska börja tänka på refrängen? Så att man kan komma i säng innan kvällen?

Svensken är ett korkat folk. Mycket idiotiska traditioner helt baserade på vana istället för förnuft.
Citera
2024-03-31, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Inga bestämda tider, kylen är fylld
Man käkar när man är hungrig, tex blivit sugen efter nån reklam
Efter reklam?man sitter väl inte o glor på tv på dagtid?äter väl När man ärbhungrig
Citera
2024-03-31, 07:11
Medlem
NiceNameTwices avatar
Vid varje svensk högtid?
Citera
2024-03-31, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Det var som fan, då var det jag som var efterbliven i slutändan då.
Vi äter vid 18 tiden eller gjorde i går. Då man har tid,förr åt man ofta dagtid vid 13-14 tiden men är värdelöst. Bättre mot kvällen
Citera
2024-03-31, 07:41
Är det lönt att äta påskmat bara för att det är påsk. Jag äter påskmat i november om jag känner för det då.
Citera
2024-03-31, 13:23
Medlem
Sladdarens avatar
Har aldrig tänkt på det men påskdagen av alla heldagar av påsk kanske är mest passande för de flesta
Lika lite som jag har tänkt på varför vi ska övergå till sommartid för att spara 3 % el och annan energi och att folk ska få bättre hälsa pga man "får fler ljustimmar". Vinter normaltid och sommartid whatever ?
Citera
2024-03-31, 18:11
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Idag blev det en 25 årig highland park! Vad blev det för dig?

Highland Park är väldigt trevlig. För mig blev det en Lagavulin 16.

För att hålla mig mera till topic så blev det lax med Sandefjord sås ikväll. Det passar bra på påskdagen tycker jag eftersom att lax ju är påskmat och det är fortfarande påsk. Åt runt 17:30 vilket är en rimlig tid att äta tycker jag. Kommer nog avsluta med en rom i kväll. Diplomatic singel vintage.
Citera
2024-03-31, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Highland Park är väldigt trevlig. För mig blev det en Lagavulin 16.

För att hålla mig mera till topic så blev det lax med Sandefjord sås ikväll. Det passar bra på påskdagen tycker jag eftersom att lax ju är påskmat och det är fortfarande påsk. Åt runt 17:30 vilket är en rimlig tid att äta tycker jag. Kommer nog avsluta med en rom i kväll. Diplomatic singel vintage.

Bra smak! Diplomaten är fin, blev en Dillon Très Vieux nyss. Lagom efter påskmaten..
Citera
2024-04-01, 06:58
Medlem
Madagascars avatar
Man kan försöka relatera tidpunkten för stor påskmåltid till fastan.

Men jag hittar inget entydigt om det när jag söker.

Fastan slutar påskafton. Så en stor påskmåltid infalla tidigast påskafton men jag hittar inget om klockslag.
Senast redigerad av Madagascar 2024-04-01 kl. 07:20.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in