Citat:
Ursprungligen postat av
Nattsmyg
Sant.
Det var en olycka i Lund för länge sedan där en kille och en tjej skulle korsa en inofficiell övergång där staketet klipptes upp med jämna mellanrum.
Tjejen fastnade med sin sko och killen skulle dra loss henne men bägge omkom vad jag minns så visst kan man fastna.
Tragiskt med olyckan i Lund ja..
Det finns flera olika sätt att fastna. Och även om det är extremt osannolikt att man kan fastna, så är det möjligt under "rätt" omständigheter.
I mitt fall handlar det nog om att jag klev relativt långsamt över banvallen så att remmen med metallspännet kunde dingla rakt ner.
Det kilades fast mellan foten av rälen och rälsspiken. När jag kände motståndet i benet, drog jag reflexmässigt till hårt. Och då släppte remmen från byxorna.
Jag tror att detta var vid Exportgatan på något sömnigt industrispår nära NetOnNet-butiken. Och det var alltså ingen reguljär tågtrafik på det spåret.
Så det handlar inte om Västkustbanan eller någon annan järnväg där tågtrafiken är relativt intensiv. Utan ett industrispår där man kanske körde några vagnar i låg hastighet, max ett par gånger i veckan - om ens det.
Så, det går att fastna, vilket somliga härinne påstår är helt omöjligt.