2024-03-28, 12:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Cyklar du längs ett spårvagnsspår som inte är upphöjt, utan ligger i plan med den omgivande asfalten så kan cykelhjulet fastna mellan spår och asfalt. Samma sak med smala damskor.

Detsamma gäller vid järnvägsövergångar där man lagt asfalt eller gummimattor runt spåren. På sina håll (t ex i Värtahamnen i Stockholm) finns även järnvägsspår som går längs trafikerade gator och som ligger i plan med den omgivande asfalten.

Har själv aldrig fastnat, men känner folk som fastnat med cykeln, samt en dam som fastnade med skon (som hon klokt nog trampade ur och inte lirkade loss förrän hon förvissat sig om att inget tåg var på väg.)

Fråga mig inte hur man bär sig åt för att lyckas fastna, men nog händer det alltid.

Ja men om man har nån cykel eller kärra som fastnat så lämnar man väl kvar skiten och flyr om det kommer ett tåg!

I alla trådar här som handlar om att nån blivit påkörd av ett tåg så tjatar massa lågintelligenta personer om att man kan fastna. Precis som om det vore något jättevanligt. Det är skitsnack, skitsnack, skitsnack. Vette fan var den myten bland svagbegåvade kommit ifrån?
Citera
2024-03-28, 12:47
Medlem
Att stå på spåret och inte hinna undan låter skumt. Kan hon ha haft rullator, eller vad hindrade henne från att hinna över?
Citera
2024-03-28, 21:04
Medlem
Vad är identiteten på den omkomna i Frövi?
Citera
2024-03-29, 02:07
Moderator
Parongatans avatar
Jag har fastnat med byxorna i en rälsspik mot foten av rälen när jag gick över en banvall för många år sedan. Ett tunt litet metallspänne från byxbenen som hängde ner och dinglade mot marken, hade fastnat mellan rälsspiken och foten av järnvägsrälen.

Dock var det hela mycket odramatiskt. Och metallspännet kilades fast, och den tunna tygremmen från byxorna slets av byxorna när jag reflexmässigt ryckte upp benet från rälsen. Inget tåg var i närheten, men händelsen var ganska obehaglig.

Jag skulle givetvis haft bättre koll på mina byxor, så att ingenting hängde löst och kunde fastna i något. En god läxa.

Ville bara nämna detta då vissa högst enspåriga postare med tråkig attityd vill göra det gällande att det är omöjligt att fastna i spåret genom att dumförklara andra. Nej. Det är alltså inte omöjligt, men samtidigt mycket osannolikt. Något jag själv råkat ut för när jag var i tonåren.
Citera
2024-03-29, 08:42
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Ville bara nämna detta då vissa högst enspåriga postare med tråkig attityd vill göra det gällande att det är omöjligt att fastna i spåret genom att dumförklara andra. Nej. Det är alltså inte omöjligt, men samtidigt mycket osannolikt. Något jag själv råkat ut för när jag var i tonåren.
Sant.
Det var en olycka i Lund för länge sedan där en kille och en tjej skulle korsa en inofficiell övergång där staketet klipptes upp med jämna mellanrum.
Tjejen fastnade med sin sko och killen skulle dra loss henne men bägge omkom vad jag minns så visst kan man fastna.
Citera
2024-03-29, 10:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja men om man har nån cykel eller kärra som fastnat så lämnar man väl kvar skiten och flyr om det kommer ett tåg!

I alla trådar här som handlar om att nån blivit påkörd av ett tåg så tjatar massa lågintelligenta personer om att man kan fastna. Precis som om det vore något jättevanligt. Det är skitsnack, skitsnack, skitsnack. Vette fan var den myten bland svagbegåvade kommit ifrån?

Du har mitt fulla stöd!
Har arbetat på järnvägen sedan 1989 och fattar inte heller hur man skulle kunna fastna på spåret!

Och beskrivningen ovan av spårvagnsrälerna stämmer ju inte alls, det finns inget mellanrum mellan rälen och asfalten.
Citera
2024-03-29, 11:31
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Sant.
Det var en olycka i Lund för länge sedan där en kille och en tjej skulle korsa en inofficiell övergång där staketet klipptes upp med jämna mellanrum.
Tjejen fastnade med sin sko och killen skulle dra loss henne men bägge omkom vad jag minns så visst kan man fastna.

Tragiskt med olyckan i Lund ja..

Det finns flera olika sätt att fastna. Och även om det är extremt osannolikt att man kan fastna, så är det möjligt under "rätt" omständigheter.

I mitt fall handlar det nog om att jag klev relativt långsamt över banvallen så att remmen med metallspännet kunde dingla rakt ner.

Det kilades fast mellan foten av rälen och rälsspiken. När jag kände motståndet i benet, drog jag reflexmässigt till hårt. Och då släppte remmen från byxorna.

Jag tror att detta var vid Exportgatan på något sömnigt industrispår nära NetOnNet-butiken. Och det var alltså ingen reguljär tågtrafik på det spåret.

Så det handlar inte om Västkustbanan eller någon annan järnväg där tågtrafiken är relativt intensiv. Utan ett industrispår där man kanske körde några vagnar i låg hastighet, max ett par gånger i veckan - om ens det.

Så, det går att fastna, vilket somliga härinne påstår är helt omöjligt.
Citera
2024-03-29, 15:49
Medlem
Atlantas avatar
Frövi: 40-årig kvinna dödad av tåg (2024-03-28)

Nu har det hänt igen. Under skärtorsdagen skulle en kvinna i 40-årsåldern korsa spåren vid Frövi Station strax norr om Örebro, och blev påkörd av ett tåg. Ska enligt medier vara en olyckshändelse och inte ett självmord.
Vad vet flashbackarna om detta?

https://sverigesradio.se/artikel/tag...-inte-intraffa
Citera
2024-03-29, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Frågan är varför hon var på spåret när tåget kom? Man ska inte vara på spåret annat än på övergångar om bommarna inte är nere eller varningssignaler larmar. Det är verkligen busenkelt att slippa bli påkörd av tåg.

självmord?
Citera
2024-03-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
Nu har det hänt igen. Under skärtorsdagen skulle en kvinna i 40-årsåldern korsa spåren vid Frövi Station strax norr om Örebro, och blev påkörd av ett tåg. Ska enligt medier vara en olyckshändelse och inte ett självmord.
Vad vet flashbackarna om detta?

https://sverigesradio.se/artikel/tag...-inte-intraffa

Men hon var ju långt ifrån övergången...
Citera
2024-03-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
självmord?
Nä, hon stod inte på spåret, hon var på väg över, enligt vittnen.
Citera
2024-03-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Nä, hon stod inte på spåret, hon var på väg över, enligt vittnen.

Fast Trafikverket har ju gått ut med att det inte hände på en övergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in