Citat:
Ursprungligen postat av
EldoradoBakpulver
Att endast spara och leva snålt för ''En trygg pension'' känns ganska meningslöst i min mening, får själv ut runt 50k i månaden och skulle aldrig falla mig att leva snålt på det viset. Har så jag har sparat till ett hus ute på landet när jag är gammal och det räcker. Då blir det endast att sitta på verandan med en pipa och njuta av livet efter allt man har varit med om.
Förstår bara inte vad man ska med massa miljoner till när man är så gammal om man införskaffat sig dessa miljonerna genom att leva snålt och spara? Är ju annat om man har gjort sig rik på något och bara gottar sig. Vad vill man uppnå? Är ju som att man har slösat bort hela livet på ingenting. Eller man kanske drar till Thailand och får kontot länsat av alla horor eller blir blåst av någon indisk scammer? Jag vet inte, men det är intressant.
Sparat 40% av lönen i snitt senaste 8-10 åren.
Själv bilade jag till Spanien/rivieran i höstas under 1 mån för 30 000 kr i Porschen och gjort så ofta, har båt, utlandsbostad som jag hyr ut ibland, beställde iphone 16 pro nyss med obegränsad surf för 580 kr/mån i kampanjpris efter ha använt budget mobiler för 1500-2000 kr och snikabonnemang i 10 år så kunde fläska på lite nu, ray ban solglasögon, rolex, varit på krogen mycket under pandemin, drägliga märkeskläder, renoverat hemma, ullmattor, marmor soffbord, massiv ek, nyare gaming dator asus med 3060 geforce och intel i5 som jag fick loss med 35% rabatt och kostade lika mycket 2 år senare som jag gav för den, 60 tum 4k tv köpt för halva priset 5000 kr med kanonbild, hemmabioförstärkare bäst i test i budget segmentet för 3000 kr beg nypris 6000, fina premium möbler som ja köpt billigt beg. Käkat ute mycket en hel del med tjejen senaste 1-2 åren, ofta italienska resturanger i närförort, grekiskt/kinesen i stan på resturanger med mysig atmosfär och bra betyg för 160-230 kr per huvudrätt vilket är max jag vill spendera.
Mat äter jag oftast färsk kyckling för 39.90 kr/kg, kycklingben för 19.90 kr/kg, potatis, makrill i konserv 3 st för 39.90 kr, schnitzel från city gross 70 kr/kg med majosnäs/dijon sås och grönsaker eller höggrev grytor billigt. Jättegott. Köttfärs för 99-119 kr/kg är för mig lyxmat och köps in bara ibland. Annars mycket ost, bananer, flingor, räkost, ägg och kaviar och mackor och helt normalt.
Detta uppnås genom storhandla billigt från veckans reklamblad, frysa in, leta kampanjer, leta klippriser på hotell via trivago när man är ute på luffen, prisjämföra alla inköp, jaga begagnat klipp. Det finns ju oändligt med möjligheter att göra stora klipp på de flesta varor nu genom nätet om man vet var man ska handla samt kan avgöra när de lämpar sig reparera saker blligt med olika sinnrika lösningar.
Köpte nyss en ny motorcykel för ett fyndpris och sålde med 15000 kr vinst 2v senare. I våras köpte jag en bil för 20 000 kr och sålde den för 32000 kr 3 dagar senare, dyker upp möjligheter dra in rätt fina extrapengar ibland utan något jobb knappt genom olika affärer om man håller ögonen öppna.
Hyresintäkter från utlandsbostad på ca 50 netto+betald amortering utöver de 40% jag sparar av lönen.
Tjänar runt 45 brutto.
Lever livet tycker jag i lagom dos och har en del lyxprodukter.
Jag begriper aldrig detta svart vitt tänk, denna märkliga stereotyp där de förutsätts sparsamma människor som lägger undan 40% av lönen bara har råd sitta hemma, käka eldorado fiskbullar och slösar bort sitt liv LOL.
Kanske var så på 90-talet när inkomstskatten var mycket högre och disponibel inkomst betydligt lägre så de fanns inte lika stort överskott att spara ens med min livsstil.