2024-09-07, 21:24
Medlem
Grejen är väl den att man vill gå i pension tidigt och du kan då räkna lite på hur mycket pengar du spenderar per månad och hitta en summa där du kan leva gott på avkastning.

Finns flera exempel på detta. Räknade på det och ifall du spenderar cirka 35-40k per månad i hushållet räknat med 4% avkastning och du klarar dig på 11-12 miljoner.

Känns ju som en rätt tilltagen summa, men har du och din partner hyfsade löner så är det fullt rimligt att lägga undan 25 000 i månaden så är du i hamn på 10-15 år om du lyckas med 10% avkastning per år vilket inte verkar helt orimligt.
Citera
2024-10-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Skulle skratta gott om han dog på 60 årsdagen. Livet ska levas.

Stor risk att den som liver livet inte bara strör pengarna omkring sig utan även gör fel val som leder till sjuldom och ett förkortat liv. Leva klokt och sparsamt är att leva livet på ett vuxet sätt.
Citera
2024-10-27, 16:45
Medlem
Såklart han kmr bli miljonär, om han inte redan är det. Har en polare som redan har samlat ihop sin första miljon vid 34 års ålder, och det gjorde han inte genom att vara extremt snål, tvärtom- han äter ute hela tiden, reser 8-10 ggr per år, han köper från kvalitetsmärken (dvs ej H&M) men typ COS, Arket, Asket osv.

Han sparade ca 12-20k varje månad. Det gick aldrig någon månad han inte sparade,
Citera
2024-10-27, 17:16
Medlem
Förstår inte på varför han siktar till pensionen.
Vem vet om han ens lever då? Dessutom är han en gammal skitgubbe.

Visst håller man sig i form så kan man väl åka till fattiga länder och ligga med 20-åringar.

Men är man like hype på det när man är 65? Nog lätt hänt att det blir påta i trädgården och promenera med hunden istället.
Lev lite när ni är unga för fan.

Eller så satsar man STORT. Ekonomiskt oberoende åtminstone innan 50.
Citera
2024-10-27, 17:49
Medlem
Man kan göra mycket om man gör det ekonomiskt...

Jag sparade 50% av lönen då jag började jobba efter gymnasiet,
OCH hade bil, liten lägenhet, en massa hobbies och gick på danser minst en gång per vecka.
Ingen röka eller sprit

Fem år senare gjorde jag av med bara existensminimum men hade ändå insatslägenhet, bil, liten segelbåt, biljard, sommarkåk, en massa hobbies och gick på danser mer än en gång per vecka.

Hobbies kan kosta i inköp men s g s inget att göra, så genomsnittliga månadskostnaden blir liten.
Citera
2024-10-27, 18:04
Medlem
Ja , jag sparar 55% av lönen , har även varje år runt 20 000 kr till "onödiga" prylar , allt beror väl på vilka fasta kostnader man har.
Senast redigerad av Sjelvklart 2024-10-27 kl. 18:19.
Citera
2024-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Grejen är väl den att man vill gå i pension tidigt
Bättre byta tidigt till jobb som man gillar

Ett tag efter jag blev pensionär, tyckte jag det blev för lite action, så jag startade två företag i utlandet,
just där mest för att hjälpa en fattig stam där - och för att visa alla som säger att det är omöjligt
Citera
2024-10-27, 18:30
Medlem
over9ks avatar
40% är ingenting, du låter bara avundsjuk.
Citera
2024-10-27, 19:32
Medlem
Kännde en riktig snåljåp..bjöd aldrig någon någonsin på middag. Eller köpte presenter till nån..alla andra va generösa mot honom..en dag dog han 60år. ..hade en hög med pengar ..
Citera
2024-10-27, 20:49
Medlem
Hänger inte med.

Han har alltså 40-50k netto (efter skatt) och sparar 40%. Samtidigt säger du att han har väldigt låga boendekostnader och aldrig gör något.

Vad gör han mes resten pengarna?

Han spenderar ju mer än många har ut totalt per månad.
Citera
2024-10-27, 22:51
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Att endast spara och leva snålt för ''En trygg pension'' känns ganska meningslöst i min mening, får själv ut runt 50k i månaden och skulle aldrig falla mig att leva snålt på det viset. Har så jag har sparat till ett hus ute på landet när jag är gammal och det räcker. Då blir det endast att sitta på verandan med en pipa och njuta av livet efter allt man har varit med om.

Förstår bara inte vad man ska med massa miljoner till när man är så gammal om man införskaffat sig dessa miljonerna genom att leva snålt och spara? Är ju annat om man har gjort sig rik på något och bara gottar sig. Vad vill man uppnå? Är ju som att man har slösat bort hela livet på ingenting. Eller man kanske drar till Thailand och får kontot länsat av alla horor eller blir blåst av någon indisk scammer? Jag vet inte, men det är intressant.

Sparat 40% av lönen i snitt senaste 8-10 åren.

Själv bilade jag till Spanien/rivieran i höstas under 1 mån för 30 000 kr i Porschen och gjort så ofta, har båt, utlandsbostad som jag hyr ut ibland, beställde iphone 16 pro nyss med obegränsad surf för 580 kr/mån i kampanjpris efter ha använt budget mobiler för 1500-2000 kr och snikabonnemang i 10 år så kunde fläska på lite nu, ray ban solglasögon, rolex, varit på krogen mycket under pandemin, drägliga märkeskläder, renoverat hemma, ullmattor, marmor soffbord, massiv ek, nyare gaming dator asus med 3060 geforce och intel i5 som jag fick loss med 35% rabatt och kostade lika mycket 2 år senare som jag gav för den, 60 tum 4k tv köpt för halva priset 5000 kr med kanonbild, hemmabioförstärkare bäst i test i budget segmentet för 3000 kr beg nypris 6000, fina premium möbler som ja köpt billigt beg. Käkat ute mycket en hel del med tjejen senaste 1-2 åren, ofta italienska resturanger i närförort, grekiskt/kinesen i stan på resturanger med mysig atmosfär och bra betyg för 160-230 kr per huvudrätt vilket är max jag vill spendera.

Mat äter jag oftast färsk kyckling för 39.90 kr/kg, kycklingben för 19.90 kr/kg, potatis, makrill i konserv 3 st för 39.90 kr, schnitzel från city gross 70 kr/kg med majosnäs/dijon sås och grönsaker eller höggrev grytor billigt. Jättegott. Köttfärs för 99-119 kr/kg är för mig lyxmat och köps in bara ibland. Annars mycket ost, bananer, flingor, räkost, ägg och kaviar och mackor och helt normalt.

Detta uppnås genom storhandla billigt från veckans reklamblad, frysa in, leta kampanjer, leta klippriser på hotell via trivago när man är ute på luffen, prisjämföra alla inköp, jaga begagnat klipp. Det finns ju oändligt med möjligheter att göra stora klipp på de flesta varor nu genom nätet om man vet var man ska handla samt kan avgöra när de lämpar sig reparera saker blligt med olika sinnrika lösningar.

Köpte nyss en ny motorcykel för ett fyndpris och sålde med 15000 kr vinst 2v senare. I våras köpte jag en bil för 20 000 kr och sålde den för 32000 kr 3 dagar senare, dyker upp möjligheter dra in rätt fina extrapengar ibland utan något jobb knappt genom olika affärer om man håller ögonen öppna.
Hyresintäkter från utlandsbostad på ca 50 netto+betald amortering utöver de 40% jag sparar av lönen.
Tjänar runt 45 brutto.

Lever livet tycker jag i lagom dos och har en del lyxprodukter.
Jag begriper aldrig detta svart vitt tänk, denna märkliga stereotyp där de förutsätts sparsamma människor som lägger undan 40% av lönen bara har råd sitta hemma, käka eldorado fiskbullar och slösar bort sitt liv LOL.

Kanske var så på 90-talet när inkomstskatten var mycket högre och disponibel inkomst betydligt lägre så de fanns inte lika stort överskott att spara ens med min livsstil.
Senast redigerad av slemhog 2024-10-27 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in