2024-03-30, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
12-stegsmöten för vad?

Om man inte klarar något, hur ska man ut och leva som vanligt? Du kanske kan fråga honom först vad hans funktionsnivå är.

Det är gemenskap där man enkelt kan skapa nya kontakter och träffa andra för att hitta ett socialt sammanhang, där man dessutom kan diskutera känslor, ångest och livets utmaningar på ett väldigt öppet och ärligt sätt, du kan gå dit som nykter, anhörig eller bara för att lyssna.

Rom byggdes inte på en dag, gör en lista med små delmål, idag ska jag klara en promenad på 10 minuter, imorgon 11 osv osv

Jag ska ringa den och den, jag ska besöka den och den

Jag ska diska och städa köket ordentligt idag så det luktar gott och är fräscht, imorgon tar jag fram dammsugaren osv osv

På tisdag skaffar jag ett gymkort, jag behöver inte ens gå dit och gymma, men varje morgon så klär jag på mig och går dit, jag kan bara sätta mig där och inte göra ett skit, men det ska bli en vardagsrutin som till slut leder till att jag ställer mig på löpbandet i 10 min, för att sedan plocka upp en silverhantel osv osv

Han är uppenbarligen förmögen att skriva långa inlägg om sitt psykiska mående, vilket indikerar att han inte är helt apatisk och ligger i fosterställning.
Det finns vägar till självförtroende och självkänsla som inte innebär beroendeframkallande piller som förstör din hjärna.
Citera
2024-03-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindiesel1981
Har hört om venlafaxin.. andra?

Undvik alla från apoteket. Den absolut i särklass bästa medicinen emot depression är psilocybin. Detta finns i svampar som växer i naturen eller som man kan odla själv.

När man väl har svamparna så gör man thé på dom och dricker. Man behöver oftast bara en dos åt gången med relativt långa mellanrum. Bara positiva bieffekter, inget beroende.

Lycka till!
Citera
2024-03-30, 12:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollontjusare
Det är gemenskap där man enkelt kan skapa nya kontakter och träffa andra för att hitta ett socialt sammanhang, där man dessutom kan diskutera känslor, ångest och livets utmaningar på ett väldigt öppet och ärligt sätt, du kan gå dit som nykter, anhörig eller bara för att lyssna.

Rom byggdes inte på en dag, gör en lista med små delmål, idag ska jag klara en promenad på 10 minuter, imorgon 11 osv osv

Jag ska ringa den och den, jag ska besöka den och den

Jag ska diska och städa köket ordentligt idag så det luktar gott och är fräscht, imorgon tar jag fram dammsugaren osv osv

På tisdag skaffar jag ett gymkort, jag behöver inte ens gå dit och gymma, men varje morgon så klär jag på mig och går dit, jag kan bara sätta mig där och inte göra ett skit, men det ska bli en vardagsrutin som till slut leder till att jag ställer mig på löpbandet i 10 min, för att sedan plocka upp en silverhantel osv osv

Han är uppenbarligen förmögen att skriva långa inlägg om sitt psykiska mående, vilket indikerar att han inte är helt apatisk och ligger i fosterställning.
Det finns vägar till självförtroende och självkänsla som inte innebär beroendeframkallande piller som förstör din hjärna.

OK, förstår, så om man kan skriva här, kan man gå i tio minuter. Synd jag inte kunde det under de år jag var som mest sjuk. Så konstigt att jag ändå skrev här.

Sedan skulle jag OnT vilja säga mirtazapin, eftersom den lugnar för vissa.
Citera
2024-03-30, 12:09
Bannlyst
Citat:
OK, förstår, så om man kan skriva här, kan man gå i tio minuter. Synd jag inte kunde det under de år jag var som mest sjuk. Så konstigt att jag ändå skrev här.

Sedan skulle jag OnT vilja säga mirtazapin, eftersom den lugnar för vissa.

Om man skriver sammanhängande och kan föra resonemang som andra följa efter så är det en indikation på att det inte rör sig om apatiskt flyktingbarn från långt-bort-i-stan.

Det andra skriver är väl ändå det vi värderar och går på här, men du är så låst på att piller löser allt att du bara vill slänga fram det som ett alternativ, TS måste läsa att det finns andra vägar, pillerförespråkarna här behöver motpoler då många av er riskerar att leda oerfarna och vilsna personer in i pillermissbruk.

Mirtazapin rubbar dina sömnrutiner, kan orsaka muskelkramper och påverkar din kognitiva förmåga extremt negativt, du kommer uppfattas som ”slö” och ”släpig” av din omgivning.
Citera
2024-03-30, 12:11
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ring vårdcentralen.

Alla antidepressiva har i olika grad väldigt jobbiga biverkningar. Tänk på kosten framför allt. Olika bakteriekulturer så som yoghurtar, färgglada grönsaker osv. Ofta så är det ju ens svårt att få ordning på den enklaste rutin när skrovet slår i botten men läs på om tarm-hjärna-axeln.
Citera
2024-03-30, 12:24
Medlem
Flufffens avatar
Nu är det olika för alla men jag har aldrig riktigt fått någon bra effekt av antidepressiva. Man mår varken bra eller dåligt, man hamnar i ett mellanläge utan toppar typ. Väldigt många har viktökning som bieffekt också. Inte ens läkarna kan säga vilken som fungerar bäst för dig utan det är något du kommer få prova dig fram till.

Jag tror dock att vi snart kommer få nya alternativ till antidepressiva, även i Sverige. Färsk artikel från igår https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/magiska-svampar-ska-testas-pa-100-svenska-patienter

Citat:
Den psykedeliska substansen psilocybin har, i kombination med psykoterapi, visat sig vara en effektiv behandling mot depression, enligt flera mindre kliniska studier i bland annat USA, Storbrittannien och Schweiz.

Av 24 deltagare, som deltog i en studie vid Johns Hopkins i USA, var över hälften fortfarande fria från depression ett år efter två doser av psilocybin med terapi.
Är man en van användare av magiska svampar så vet man också om att de har en väldigt bra antidepressiv effekt. Det kan vara värt att forska lite på ämnet. Du kan dock inte käka psilocybinsvampar om du går på SSRI/SNRI bara så du det, effekten uteblir/blockeras.

Studien https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02698811211073759
Senast redigerad av Flufffen 2024-03-30 kl. 12:35. Anledning: lagt till länk
Citera
2024-03-30, 14:03
Medlem
Thraxxs avatar
Som många andra skrivit så skas helst alla antidepressiva läkemedel undvikas. Det bästa är att försöka på naturlig väg att få sin depression & ångest i chack innan man ens överväger antidepressiva läkemedel.

Promenader träning ordna rutiner se till att man äter hälsosamt & får i sig alla vitaminer och mineraler som är bra för en, vara med vänner familj och vidare.
Senast redigerad av Thraxx 2024-03-30 kl. 14:03. Anledning: Tillägg
Citera
2024-03-30, 14:38
Medlem
Kluffs avatar
Det är oerhört svårt att säga vilken medicin som funkar bäst för individen. Den första man brukar få är väl sertralin eller citalopram, och jag vet vissa som de har funkat jättebra för. Själv fick jag rätt skeva bieffekter av dem (har testat båda), typ depersonalisation och derealisation. Mirtazapin blev jag också helt skev på, att jag hade minnesluckor/endast minnesfragment av en nästan tre veckorsperiod – allt var ett enda töcken och jag kunde med lätthet sova i 15 timmar på den.

Till slut hittade jag Voxra (bupropion), en NDRI, som funkade hur bra som helst mot depressionen men ökade ångesten, så den kombinerades med SSRI:n escitalopram som också fungerade hur bra som helst. Jag gick på den kombinationen i några år, tills för ka ske ett halvår sedan. Nu är jag medicinfri! Fortfarande deprimerad och lär alltid vara, men det har definivt skett stora förbättringar. Nu kan jag plugga på universitetsnivå osv efter att ha pluggat upp stora delar av gymnasiet på komvux, jämfört med att inte ens komma upp ur sängen eller ha någon som helst livslust för bara några år sedan.

Jag blir fan sur på folk som skriver att man ska undvika antideppmediciner och istället träna bort ångest eller annat trams. Det är ju för fan mentala sjukdomar vi pratar om. För mig och många andra har antidepp varit livsförändrande och det enda som har lett till en förbättring. Alla vet ju att träning, bra kost, vara ute i naturen osv är bra för mental hälsa, men hur ska man vara kapabel till det om man inte ens klarar basala saker som att duscha, äta regelbundet, städa eller ta sig ur sängen?

Säger ni att man ska "tänka positivt" också eller? "Det finns andra som har det värre", "Det är bara att X" eller nåt annat strunt.
Senast redigerad av Kluff 2024-03-30 kl. 14:47.
Citera
2024-03-30, 15:04
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Venlafaxin för att det är svår att sätta ut, paroxetin för att den är antikolinerg och sertralin för att den ger den största nedregleringen av noradrenalinreceptorer. Skulle i ditt fall också avstå fluoxetin då den ger akatisi vid insättning.
Nyfiken på vad detta betyder. Hur märks detta? Jag är själv ny på sertralin och försöker bena ut vad som är vad
Citera
2024-03-30, 15:16
Medlem
Folk här verkar inte ha varit nere i den djupaste botten.
Citera
2024-03-30, 15:18
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindiesel1981
Har hört om venlafaxin.. andra?

Ja undvik den. Elstötar i huvudet 6-12 mån efter jag slutade. Forfarande ljudkänslig ett par år efter. Med reservation, den finns väll kvar (tror patentet gått ut så några vidare pengar är det nog inte ifråga om) för att den funkar för vissa, antar jag. Men jag kan iaf inte rekommendera den.
Citera
2024-03-30, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff

Jag blir fan sur på folk som skriver att man ska undvika antideppmediciner och istället träna bort ångest eller annat trams. Det är ju för fan mentala sjukdomar vi pratar om. För mig och många andra har antidepp varit livsförändrande och det enda som har lett till en förbättring. Alla vet ju att träning, bra kost, vara ute i naturen osv är bra för mental hälsa, men hur ska man vara kapabel till det om man inte ens klarar basala saker som att duscha, äta regelbundet, städa eller ta sig ur sängen?

Säger ni att man ska "tänka positivt" också eller? "Det finns andra som har det värre", "Det är bara att X" eller nåt annat strunt.

Kort svaret är ja, man måste skärpa till sig och ta tag i sitt liv på egen hand, ingen kommer komma och rädda dig, det är upp till dig själv.

TS kan skriva tråd efter tråd om det här ämnet, presenterar väl utvecklade teser som är rätt stavade och enkla att hänga med i, han ligger inte i fosterställning oförmögen att göra minsta lilla.

Depression är ingen sjukdom, det är en del av livet och något alla råkar ut för, plötsliga dödsfall och trauman av olika slag drabbar allatyvärr, och hör till livet.

Att börja äta en massa piller som förstör din kognitiva förmåga, gör dig slö, får dig att sova för mycket och mer eller mindre dödar din hjärna är inte svaret.

I Sverige överförskrivs det en jävla massa piller för skitproblem, över en miljon svenskar missbrukar psykofarmaka helt i onödan, man har blint gått i fällan presenterad av langarna i vit rock som kastar diagnoser på baserade på frågeformulär innehållande 20 frågor.

Du kan ta kokain och amfetamin för att må bra också, det gör det inte till rätt väg fram.

Sluta missbruka piller och medicinera era liv, ni bränner era skallar och riskerar att utveckla tunga missbruk framgent.

TS kommer hjälpas tusen gånger bättre av fysisk aktivitet så endorfinerna bullar i kroppen tillsammans med ett socialt sammanhang där han känner att han är en del av en grupp får känna tillhörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in