• 1
  • 2
2024-04-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Nej, inte om man går på vad som kommits fram till är ”rimlig hyra” vid privatuthyrning enligt div. Instanser.

Notera nu att låst kapital är vad saken är värd, inte vad du har i lån på den. Säg att du äger en villa värderad till 1.5 miljon men med bara 200k i lån, istället för att sälja så hyr du ut, ditt låsta kapital är då 1.5 miljon och inte 200k då det är 1.5 miljon du skulle fått vid försäljning.

Ett attefallshus blir ju svårare då det inte går sälja för sig själv på ett vettigt vis så där får man väl räkna med byggkostnaden antar jag

Så hur lägga upp det?
Hon lär aldrig få det lånet från banken.
Jag är otaggad att sänk 700k i ngt jag aldrig får igen. Hade det varit 100-200k Hade jag kunnat ta den smällen.
Citera
2024-04-02, 14:40
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuux
Så hur lägga upp det?
Hon lär aldrig få det lånet från banken.
Jag är otaggad att sänk 700k i ngt jag aldrig får igen. Hade det varit 100-200k Hade jag kunnat ta den smällen.

Då ni säkert är överens om det så är det ju bara ta ut den hyra du anser är skälig ändå, ska ju bli först när hon klagar till ev. hyresgästförening eller så som du kommer få backning på det och det antar jag ju aldrig kommer hända. Rimligheten jag pratade om är ju vad dom anser när de får anmälningar och saker, så så länge du inte tror att hon någonsin tänker ta dig inför sådan instans eller tingsrätten för oskälig hyra så kom bara överens med henne om något du kan vara nöjd med också (och se till att ni kan omförhandla det varje år så att hon inte har samma hyra för evigt).
Citera
2024-04-02, 21:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Min syster behöver någonstans att bo, ekonomi och omständigheter verkar ett attafalls på min tomt det bästa alternativet.

Lär bli jag som ligger ute med pengarna för huset. Vill inte tjäna pengar på henne, men kan inte skänka 500-700k plus underhåll.
Men samtidigt går ju värdet upp på min fastighet. Men hade aldrig byggt om hon ej behövde det.

Är man väldigt orättvist om man tar en hyra på.
(Hus kostnad/180[*1]+förbrukningen el mm + lite sitage på vitvaror å underhåll.

[*1] 180 månader= 15 år

Oavsett vart din syster skulle bo så skulle hon få betala för hyra, el, hemförsäkring etc etc så varför skulle du inte kunna ta ut hyra? Hon jobbar väl?
Förstår din tanke men självklart ska du kunna ta ut hyra även om hon är din syster eller förväntar hon sig att hon ska bo gratis? Tycker att det skulle vara en självklarhet från hennes sida att hon ska betala.
Citera
2024-04-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Oavsett vart din syster skulle bo så skulle hon få betala för hyra, el, hemförsäkring etc etc så varför skulle du inte kunna ta ut hyra? Hon jobbar väl?
Förstår din tanke men självklart ska du kunna ta ut hyra även om hon är din syster eller förväntar hon sig att hon ska bo gratis? Tycker att det skulle vara en självklarhet från hennes sida att hon ska betala.
Hon jobbar, en del av det hon har problem med är att förstå pengar. Hon skulle kunna tycka att en fabriks ny Volvo för 20k är hutlöst dyrt, medan en kanelbulle för en tusing är rimligt.

För hennes och min skull vill jag göra allt by the book och ge henne full insyn i allt. Så det aldrig kan bli nå tveksamheter. Har väldigt svårt att se att hon någonsin skulle klaga, eller vet att man kan/vart.

Men inte helt orimligt att hon får en godman fram över. Då vill man ha allt vattentätt, för bådas skull.
Citera
2024-04-03, 18:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hon jobbar, en del av det hon har problem med är att förstå pengar. Hon skulle kunna tycka att en fabriks ny Volvo för 20k är hutlöst dyrt, medan en kanelbulle för en tusing är rimligt.

För hennes och min skull vill jag göra allt by the book och ge henne full insyn i allt. Så det aldrig kan bli nå tveksamheter. Har väldigt svårt att se att hon någonsin skulle klaga, eller vet att man kan/vart.

Men inte helt orimligt att hon får en godman fram över. Då vill man ha allt vattentätt, för bådas skull.

Okej då förstår jag. Det har inte gått så långt att hon är skuldsatt eller har kronofogden efter sig?
Kommunerna brukar kunna hjälpa till, kanske det skulle vara något för din syster för att kanske förstå ekonomi lite bättre? Bara en tanke.
Kommunens budget- och skuldrådgivare kan hjälpa.
De kan ge råd och konkreta förslag om hur hon kan planera sin ekonomi och hantera skulder om hon nu har några?
Citera
2024-04-04, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Okej då förstår jag. Det har inte gått så långt att hon är skuldsatt eller har kronofogden efter sig?
Kommunerna brukar kunna hjälpa till, kanske det skulle vara något för din syster för att kanske förstå ekonomi lite bättre? Bara en tanke.
Kommunens budget- och skuldrådgivare kan hjälpa.
De kan ge råd och konkreta förslag om hur hon kan planera sin ekonomi och hantera skulder om hon nu har några?
Nej god man blir nog mer som ett steg i att bli "självständig" från föräldrarna, vet att vissa av hennes kompisar gjort så(har jag hört, kan ligga mer bakom).

Nej hon både fri från skulder och fasta avgifter.
Knappt spenderat en krona på år.
Hon kräver inte mkt i ekonomisk väg och mat/kläder får hon av morsan.

Man ska aldrig säga aldrig, men att hon en dag kommer förstå pengar ens som en tonåring är nog mer en önskan än rimligt.
Citera
2024-04-04, 02:11
Medlem
DVikings avatar
50k/år om du vill vara snäll, och ungefär som du tänkt (750k/15år). Det är gränsen för att det ska vara skattefritt dessutom.
Citera
2024-04-19, 11:38
Medlem
Citat:
Min syster behöver någonstans att bo, ekonomi och omständigheter verkar ett attafalls på min tomt det bästa alternativet.

Lär bli jag som ligger ute med pengarna för huset. Vill inte tjäna pengar på henne, men kan inte skänka 500-700k plus underhåll.
Men samtidigt går ju värdet upp på min fastighet. Men hade aldrig byggt om hon ej behövde det.

Är man väldigt orättvist om man tar en hyra på.
(Hus kostnad/180[*1]+förbrukningen el mm + lite sitage på vitvaror å underhåll.

[*1] 180 månader= 15 år

Spelar stor roll hur mycket attefallshuset ökar värdet vid en ev. försäljning; 5% på 15 år blir i princip en dublering. 1,4 miljoner på femton året är nästan 10k i månaden, läg också till el, vatten och också skatt hyresintäkterna; fast sen har du dock skatteavdrag på lånet.

Och samtidigt som det kanske inte är rimligt att en hyresgäst skall betala av hela bygget på 15 år åt dig så är det inte heller rimligt att du skall göra förlust med flera hundratusentals kronor.

Lite grovt skulle jag säga att en hyra från 4k-10k är rimligt, men det som blir konstigt är att där hyran, ur ett marknadsperspektiv är attraktiv och värt 10k så hade 4k räckt, och är du i ett oattraktivt område där hyran på sin höjd kanske är värd 4k är det pengar i sjön om hon inte betalar omkring 10k.

Sen en liten sak om bygget, knocken får högst vara 4m, jag hade nog satsat på källargrund som i praktiken blir ett eget våningsplan där majoriteten ligger under marknivå, där skulle man kunna ha badrum och lite mer, då blir hela ovanplan fri som en nice studio.
Citera
2024-04-23, 20:15
Medlem
DiggerNicksons avatar
Tufft läge men jag förstår ert behov. Behjärtansvärt!

Tänk dock på att hon i framtiden kan få en förmyndare från kommunen och vips har hon besittningsrätt i attefallaren.

Lycka till med att sälja din fastighet då.
Citera
2024-04-25, 01:03
Medlem
Ett Attefallshus är ju väldigt litet. Ska du inte köpa en bostadsrätt åt henne istället för de pengarna, och ge henne ett lite större boende, och ändå tryggt. Om du köper bostadsrätten och skriver över en procent på henne så kan styrelsen inte säga något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in