Citat:
Ursprungligen postat av
Zuux
Min syster behöver någonstans att bo, ekonomi och omständigheter verkar ett attafalls på min tomt det bästa alternativet.
Lär bli jag som ligger ute med pengarna för huset. Vill inte tjäna pengar på henne, men kan inte skänka 500-700k plus underhåll.
Men samtidigt går ju värdet upp på min fastighet. Men hade aldrig byggt om hon ej behövde det.
Är man väldigt orättvist om man tar en hyra på.
(Hus kostnad/180[*1]+förbrukningen el mm + lite sitage på vitvaror å underhåll.
[*1] 180 månader= 15 år
Spelar stor roll hur mycket attefallshuset ökar värdet vid en ev. försäljning; 5% på 15 år blir i princip en dublering. 1,4 miljoner på femton året är nästan 10k i månaden, läg också till el, vatten och också skatt hyresintäkterna; fast sen har du dock skatteavdrag på lånet.
Och samtidigt som det kanske inte är rimligt att en hyresgäst skall betala av hela bygget på 15 år åt dig så är det inte heller rimligt att du skall göra förlust med flera hundratusentals kronor.
Lite grovt skulle jag säga att en hyra från 4k-10k är rimligt, men det som blir konstigt är att där hyran, ur ett marknadsperspektiv är attraktiv och värt 10k så hade 4k räckt, och är du i ett oattraktivt område där hyran på sin höjd kanske är värd 4k är det pengar i sjön om hon inte betalar omkring 10k.
Sen en liten sak om bygget, knocken får högst vara 4m, jag hade nog satsat på källargrund som i praktiken blir ett eget våningsplan där majoriteten ligger under marknivå, där skulle man kunna ha badrum och lite mer, då blir hela ovanplan fri som en nice studio.