Citat:
Ursprungligen postat av
Ollontjusare
Är det lagbrott att återställa skadegörelsen man ställt till med? Är inte det likställt med kvarsittning?
Vi har försökt med dialog och kramar i det här landet lite väl mycket, det är dags för ordning och reda i kombination med att vuxna tar tillbaka makten från eleverna.
Nej, det har jag inte sagt. Jag hänvisar till mitt tidigare svar till dig:
(FB) Borlänge kommun inför ”straffarbete” för vandaliserande barn och ungdomar.
Kvarsittning som i och för sig finns reglerad i Skollagen, men inte är helt förenlig med Barnkonventionen, får vara max 1h lång. Så det är inte ens säkert att man hinner återställa allt man ställt till med. Dessutom finns det många andra faktorer som gör att kvarsittning i princip aldrig används. Exempelvis att en lärare kanske inte har arbetstid när kvarsittningen skall genomföras. Vilket betyder att det handlar om beordrad övertid (som är dyrt för arbetsgivaren) vilket gör att arbetstidslagen, arbetsmiljölagen och fackliga avtal kommer in i bilden.
"
Vi har försökt med dialog och kramar i det här landet lite väl mycket, det är dags för ordning och reda i kombination med att vuxna tar tillbaka makten från eleverna" - Det är ju dina ord och dina tolkningar. Jag säger att det arbetssättet som
Borlänge kommun använder potentiellt strider mot både Barnkonventionen, Skollagen och Avtalslagen vilket gör att det varken är lämpligt eller lagligt. Detta kommer kanske som en chock för dig men skolan är en pedagogisk verksamhet, skolan har ett pedagogiskt uppdrag...och dom som arbetar där är pedagoger - och sådana här problem bör därför alltid lösas på just sådant sätt. Sedan finns det problematiska fall där det kanske inkluderas diagnoser/psykisk ohälsa hos eleven och bristande föräldraskap/hemförhållanden där Skolan skall orosanmäla, polisanmäla, koppla in skolledningen/elevhälsoteamet osv. MEN mötet, bemötandet och arbetssättet med den enskilde eleven skall ALLTID präglas av respekt och pedagogiskt bemötande...och det finns ingenting som säger att det
inte skulle leda till att en ev. skadegörelse repareras/återställs eller att en elev skulle upphöra med sådant beteende.