2024-03-29, 00:04
Medlem
Frågade Chatt GPT om det finns någon plats där man har rätt att försvara sin egendom med våld om så behövs. GPT gav detta svar.

"Lagarna om självförsvar och användning av våld varierar mellan olika delstater i USA. I vissa delstater finns det lagar som ger individer rätten att använda våld, inklusive dödligt våld, för att försvara sitt hem eller sin egendom i vissa situationer. Dessa lagar brukar ofta kallas "Castle Doctrine" eller "Stand Your Ground" lagar.

Castle Doctrine-lagar ger i allmänhet individer rätten att försvara sitt hem eller sin egendom med våld, inklusive dödligt våld, om de rimligen tror att deras liv eller egendom hotas. Stand Your Ground-lagar utökar detta koncept till andra platser än bara ens hem, till exempel till ens bil eller arbetsplats.

Det är dock viktigt att notera att även om det finns lagar som tillåter användning av dödligt våld i vissa situationer för självförsvar, så måste användningen av sådant våld ändå vara proportionellt och rimligt givet den upplevda hotnivån. Dessutom är lagarna kring självförsvar komplexa och kan variera mellan olika delstater och situationer. Det rekommenderas att man konsulterar lokala lagar och juridiska experter för att få korrekt och aktuell information om detta ämne.

Jag uppmanar verkligen inte till det och säger inte heller att det är ok, eller att det inte är ok.
Bara intresserad av hur man kan resonera kring dessa så kallade
"Castle Doctrine" eller "Stand Your Ground" lagar?
Vänligen håll tonen på en mogen nivå.
Citera
2024-03-29, 00:09
Medlem
FederalAgents avatar
Människor kan inte skilja mellan hämnd och självförsvar. Först försvarar du din egendom, sedan vill du hämnas med våld och använda övervåld.

Därför måste lagarna kring självförsvar vara hårt hållna.
Citera
2024-03-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Människor kan inte skilja mellan hämnd och självförsvar. Först försvarar du din egendom, sedan vill du hämnas med våld och använda övervåld.

Håller fullständigt med dig. Finns ett avsnitt ang detta i podden "analys av ett mord" den heter terror på Elm street och visar hur fel det kan gå.
Citera
2024-03-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent

Du är alltså en av de som inte tycker att det är ok att skjuta ihjäl någon som kommer in på din tomt och tar din bil exempelvis? Jag är nog i så fall en av de som har viss förståelse för de stater i USA där man får försvara sin egendom.
Citera
2024-03-29, 00:18
Medlem
Lena-BHs avatar
Om biltjuven är fysiskt aggressiv emot dig så har du rätten att vara aggressiv tillbaka!
Sen om vi går utanför lagrummet så kommer jag spöa upp den jäveln som försöker sno min bil, om det sedan leder till åtal så får det vara så.
Citera
2024-03-29, 00:19
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K5pR2W2kR
Du är alltså en av de som inte tycker att det är ok att skjuta ihjäl någon som kommer in på din tomt och tar din bil exempelvis? Jag är nog i så fall en av de som har viss förståelse för de stater i USA där man får försvara sin egendom.

Va haha Ska du skjuta ihjäl en människa för att han försöker stjäla din bil?
Citera
2024-03-29, 00:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Jaa, självklart!

Det är dock olagligt så gör man det får man också gräva och tiga...
Citera
2024-03-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH

Jag har inte sagt att jag skall det.
Säger bara att "Stand Your Ground-lagar utökar detta koncept till andra platser än bara ens hem, till exempel till ens bil eller arbetsplats."
På platser där detta råder så vet Kenta Kofot att om han bryter sig in på stackars Gertrud 84 fattigpensionärs tomt och tar hennes bil som hon måste ha för att klara vardagen, ja då har damen rätt att ta fram Bettan twelve gauge. Detta kommer göra att det faktiskt är Kenta kofot som utsätter sig själv för fara när han vet vad som gäller i den staten. Jag har ganska lite sympati för människor som tar andras saker. Särskilt om det är gamla och sjuka människor.

Jag kommer inte själv skjuta ihjäl någon biltjuv, men jag klandrar inte de som får nog.
I stater där de agerar inom lagen tycker jag inte de gör fel. Rent juridiskt gör de inte fel där sådan lagstiftning råder som jag förstått det.
Senast redigerad av K5pR2W2kR 2024-03-29 kl. 00:27.
Citera
2024-03-29, 00:36
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Frågade Chatt GPT om det finns någon plats där man har rätt att försvara sin egendom med våld om så behövs. GPT gav detta svar.

"Lagarna om självförsvar och användning av våld varierar mellan olika delstater i USA. I vissa delstater finns det lagar som ger individer rätten att använda våld, inklusive dödligt våld, för att försvara sitt hem eller sin egendom i vissa situationer. Dessa lagar brukar ofta kallas "Castle Doctrine" eller "Stand Your Ground" lagar.

Castle Doctrine-lagar ger i allmänhet individer rätten att försvara sitt hem eller sin egendom med våld, inklusive dödligt våld, om de rimligen tror att deras liv eller egendom hotas. Stand Your Ground-lagar utökar detta koncept till andra platser än bara ens hem, till exempel till ens bil eller arbetsplats.

Det är dock viktigt att notera att även om det finns lagar som tillåter användning av dödligt våld i vissa situationer för självförsvar, så måste användningen av sådant våld ändå vara proportionellt och rimligt givet den upplevda hotnivån. Dessutom är lagarna kring självförsvar komplexa och kan variera mellan olika delstater och situationer. Det rekommenderas att man konsulterar lokala lagar och juridiska experter för att få korrekt och aktuell information om detta ämne.

Jag uppmanar verkligen inte till det och säger inte heller att det är ok, eller att det inte är ok.
Tyvärr gäller inte den lagen här i Sverige!
Här har vi enbart nödvärn och nödvärnsexcess, vilket det sista möjligtvis kan åberopas om man dödar någon efter att hotet avvärjts, typ Rödebyfallet om det nu är applicerbart? Vilket jag betvivlar med den magra information du gav i ditt fall...
Citera
2024-03-29, 00:51
Medlem
Citat:

Kom nu på att det finns 2 korta avsnitt från podden som tar upp det "terror på elm Street" och "mannen i den svarta Jettan" om jag inte minns fel.

https://www.buzzsprout.com/2279463/14278771-mannen-i-den-svarta-jettan

https://www.buzzsprout.com/2279463/14258731-terror-pa-elm-street
Citera
2024-03-29, 00:52
Bannlyst
Om det handlar om nödvärn mot egendom så är försvarligt våld "ok"
Du får alltså försvara din egendom till en viss grad, detta genom tex använda våld
Citera
2024-03-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Kom nu på att det finns 2 korta avsnitt från podden som tar upp det "terror på elm Street" och "mannen i den svarta Jettan" om jag inte minns fel.

https://www.buzzsprout.com/2279463/14278771-mannen-i-den-svarta-jettan

https://www.buzzsprout.com/2279463/14258731-terror-pa-elm-street

Ingen orkar lyssna igenom det där. Kan du inte sammanfatta vad de kommer fram till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in