2024-03-28, 21:48
Medlem
Orbizs avatar
Alla vet att när det bor gamlingar i ett hus så får hela huset en speciell lukt, på samma sätt som ett hus med katter får en speciell lukt. När jag var barn så frågade jag en medelålders släkting om detta, och fick svaret att det var urin. Han menade på att alla gamlingar läckte urin och att detta tillslut satte sig i väggarna.

Nu på senare år så ifrågasätter jag detta. Pissoarer luktar inte alls på samma sätt som gamlinghus. Båda är obehagliga lukter, men på olika sätt. Detta är ett problem världen över. Jag kommer ihåg när jag tittade på Penn & Tellers tv-program Bullshit, och internetpionjären Maddox berättade om hur gamlinglukt var ett stort problem.
Citera
2024-03-28, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
Alla vet att när det bor gamlingar i ett hus så får hela huset en speciell lukt, på samma sätt som ett hus med katter får en speciell lukt. När jag var barn så frågade jag en medelålders släkting om detta, och fick svaret att det var urin. Han menade på att alla gamlingar läckte urin och att detta tillslut satte sig i väggarna.

Nu på senare år så ifrågasätter jag detta. Pissoarer luktar inte alls på samma sätt som gamlinghus. Båda är obehagliga lukter, men på olika sätt. Detta är ett problem världen över. Jag kommer ihåg när jag tittade på Penn & Tellers tv-program Bullshit, och internetpionjären Maddox berättade om hur gamlinglukt var ett stort problem.

Det var ett TV-program de fick lukta på folk och gissa om de var unga eller gamla. Alla gissade rätt. De förklarade säkert. Men inte jag kommer ihåg.
Citera
2024-03-28, 21:54
Avstängd
Pissigabyxor rövsvett o bajs nån som ej duschat på 4 veckor de e väl typ så kombinerat med halvmöggel på väggarna.
Citera
2024-03-28, 21:55
Medlem
Citat:
Nonenal odor or old people smell is a distinct scent that develops with age. It is the result of the breakdown of unsaturated fatty acids on the skin's surface, producing a distinct, musty, or grassy scent.

Välsignelse åt profeten google.
Citera
2024-03-28, 21:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Pissigabyxor rövsvett o bajs nån som ej duschat på 4 veckor de e väl typ så kombinerat med halvmöggel på väggarna.

Ett bra svar. Yngre duschar, tvättar sina kläder, sängkläder och städar regelbundet. Det eliminerar lukter. Äldre personer behöver då rakt inte lukta, om de följt med i utvecklingen av hygienen.
Citera
2024-03-28, 22:05
Medlem
One2Manys avatar
Många gamlingar luktar piss, ja. Men det är en lukt man känner igen och direkt kan placera. Nu senast för några veckor sedan var jag i ett äldre pars villa och jobbade, varje gång jag gick förbi kärringen som satt i soffan i vardagsrummet så STANK hon piss så till den grad att jag var tvungen att andas genom munnen. Min kollega tycktes inte märka något.

Gamlingar som tvättar sig regelbundet och inte läcker piss har en annan lukt. De luktar föruttnelse. En mustig, söt lukt, lite som lukten i en instängd garderob. Den luktar inte illa per se, men den är påtaglig.

Kan tilläggas att jag har hyffsat bra luktsinne. När jag var ung kunde jag identifiera folk på deras doft till den grad att jag visste om någon av mina vänner varit inne i ett rum innan mig. Att komma hem till någon var lite som att få en käftsmäll av den familjens unika doft när man öppnade ytterdörren. Typ det luktar som min kompis, hundrafalt.
Citera
2024-03-28, 22:09
Medlem
Sammanfattning:

När man åldras ändras hormonbalansen och därmed även sådant som hur mycket man svettas, hur mycket talg som produceras av hudens talgkörtlar och i och med det vilka bakterier och svampar som lever på ens hud och vilka nedbrytningsprodukter som dessa då skapar där.

Om man undantar hygienfaktorer så är en teori att "old people smell" kan komma från föreningar som t.ex. 2-nonenal, en aldehyd. Människor har väldigt dåligt luktsinne jämfört med djur, men skillnaden i lukt mellan unga och gamla individer finns även hos andra däggdjur, och möjligen kan en mening med detta vara att vi ska känna igen "gammal" och välja att föröka oss med yngre individer.

Men i en studie som gjordes var det inte så att lukt av "gammal" upplevdes obehaglig, mest bara annorlunda.

Källa:

https://www.scientificamerican.com/article/old-person-smell/
Citera
2024-03-28, 22:14
Medlem
Folketstempels avatar
Det är levern som inte längre kan rena kroppen ordentligt och det är helt enkelt det som borde blivit avföring som går genom deras hud ut som en lukt.

Därför blir de även lite gula i hy och ögon, ungefär som hepatit.
Citera
2024-03-28, 22:16
Avslutad
Förmultning är förklaringen..

vi har alla gått förbi tant Agda 75+ och de luktar exakt lika dana allihopa, speciellt när de parfymerar sig.
Citera
2024-03-28, 22:34
Medlem
HubertOlssons avatar
ofta kombination av dålig hygien och att de inte orkar eller kan städa pga demens
Citera
2024-03-28, 23:22
Medlem
zombie-nations avatar
Det är absolut inte dålig hygien. Stött på många med gammallukt som är renliga och som tar rena kläder. Men något jag tänkt på är om man glömt tvätta en syntettröja så kommer den lukta gammallukt. Så då handlar det om vilka bakterier som överlevt och att just dessa luktar på ett visst sätt. Så jag tror på förändring i bakteriefloran.
Citera
2024-03-29, 02:13
Medlem
Tervulls avatar
Gammal kropp som är påväg mot döden. Den ruttnar väl långsamt inifrån på nåt sätt vilket utsöndras i huden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in