2024-03-28, 13:54
Medlem
Hej Flashback!

Jag har gått och blivit laxansvarig till påsk, det är förstås ett hedersuppdrag som jag tar på stort allvar. Vi får dessutom besök från utlandet så måste imponera.

Frågan är då - gravad eller rimmad? Vad anser ni är godast?

Mina svenska uppdragsgivare är delade i frågan, ena sidan tycker att rimmad är ”mjukare” medan den andra hävdar att gravad är oslagbart.

Det ska sägas att jag enbart har möjlighet att göra en av varianterna, även om båda vore kul. Hur impar jag bäst här?
Citera
2024-03-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Gravad lax är rimmad lax.

Själv föredrar jag nog kallrökt, men gravad/rimmad slinker den också.
Citera
2024-03-28, 14:14
Avslutad
Möjligen skulle man i vår tid kunna säga att gravlax är sötare än rimmad lax, för man tillsätter lite mer socker numera när man gravar än när man rimmar. Gravad lax brukar också ha tillsatt dill i gravningen vilket rimmad lax normalt inte har.

Personligen föredrar jag en saltare lax, så hellre rimmad än gravad, eftersom jag äter den med en söt senapssås/hovmästarsås. Jag tillsätter också enbär i gravningen för att få lite skogsskänsla, men det går bra att slå på ett par matskedar gin för att uppnå samma sak.

Så högst imponansvärde beror på hur du serverar den. Med senapssås - då kvittar det lika. Bara som den är - då skulle jag ta gravad lax, särskilt om du har utlänningar på besök.
Citera
2024-03-28, 14:46
Medlem
klybans avatar
DU är väldigt sent ute, för man vill helst ha ståendes i mer än två dagar.

Gravlax skulle jag kört på, den går ju göra i många varianter om man så önskar.(Men kanske inte tid för att experimentera just nu och så lite tid )
Och sen går ju det skära så fina skivor också.
Citera
2024-03-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Möjligen skulle man i vår tid kunna säga att gravlax är sötare än rimmad lax, för man tillsätter lite mer socker numera när man gravar än när man rimmar. Gravad lax brukar också ha tillsatt dill i gravningen vilket rimmad lax normalt inte har.

Personligen föredrar jag en saltare lax, så hellre rimmad än gravad, eftersom jag äter den med en söt senapssås/hovmästarsås. Jag tillsätter också enbär i gravningen för att få lite skogsskänsla, men det går bra att slå på ett par matskedar gin för att uppnå samma sak.

Så högst imponansvärde beror på hur du serverar den. Med senapssås - då kvittar det lika. Bara som den är - då skulle jag ta gravad lax, särskilt om du har utlänningar på besök.

Aha! Jag har alltid tänkt att det är just gravlaxen som serveras med hovmästarsås. Går det då att köra rimmad med densamma så att alla kan bli nöjda, det är ju en idé.
Citera
2024-03-28, 15:02
Bannlyst
Citat:
Hej Flashback!

Jag har gått och blivit laxansvarig till påsk, det är förstås ett hedersuppdrag som jag tar på stort allvar. Vi får dessutom besök från utlandet så måste imponera.

Mina svenska uppdragsgivare är delade i frågan, ena sidan tycker att rimmad är ”mjukare” medan den andra hävdar att gravad är oslagbart.

Det ska sägas att jag enbart har möjlighet att göra en av varianterna, även om båda vore kul. Hur impar jag bäst här?

Klart du kan göra båda varianterna.
När du rimmar, gnid in hälften med dill så har du gjort både rimmad och gravad lax.
Citera
2024-03-28, 15:05
Bannlyst
Citat:
Aha! Jag har alltid tänkt att det är just gravlaxen som serveras med hovmästarsås. Går det då att köra rimmad med densamma så att alla kan bli nöjda, det är ju en idé.

Du har rätt där, gravad lax serveras med hovmästarsås (även kallad gravlaxsås), det gör normalt inte rimmad lax.
Citera
2024-03-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemodd
Klart du kan göra båda varianterna.
När du rimmar, gnid in hälften med dill så har du gjort både rimmad och gravad lax.

Men det är ju olika recept? Nu förvirrar ni mig. Det kan väl ändå inte vara så att den enda skillnaden är att den ena är med dill.
Citera
2024-03-28, 15:39
Bannlyst
Citat:
Men det är ju olika recept? Nu förvirrar ni mig. Det kan väl ändå inte vara så att den enda skillnaden är att den ena är med dill.

Skillnaden är egentligen att gravad lax görs med mer socker än den rimmade, men om du inte vill göra lenrimmad lax så spelar det ingen roll i ditt fall.
Du kommer undan om du gör en med dill och en utan.
När ska du servera laxen?
Citera
2024-03-28, 16:28
Medlem
Varför får inte den kallrökta laxen vara med? Den tycker jag bäst om.
Citera
2024-03-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför får inte den kallrökta laxen vara med? Den tycker jag bäst om.

Jag har tyvärr ingen tillgång till rök.

Skall serveras söndag kväll!
Citera
2024-03-28, 17:36
Medlem
Citat:
Jag har tyvärr ingen tillgång till rök.

Skall serveras söndag kväll!
Finns i dom flesta affärer, den brukar vara lite torrare och lättare att skiva upp, utmärkt till olika pastasåser osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in