Citat:
Ursprungligen postat av
GhanaKoSjukan
Man ser nog vad man letar efter?
Så kan det vara, men det finns en speciell "locket på" känsla som jag endast får i Sverige. I Polen såg jag mer misär, hemlöshet. Prostituerade som försökte sälja sig när jag gick förbi. Mitt i Krakow på kvällen.
En annan ung kvinna som plötsligt började storgråta på ett café och alla ignorerade henne.
Men stämningen var ändå bättre. Jag såg glada, vita barnfamiljer där föräldrarna log mot varandra och utan att se nedtyngda ut som många föräldrar gör i Sverige. Kvinnorna var feminina och mannens roll självklar.
Man var trygg överallt oavsett vilken tid på dygnet. Inga blattegäng. Inga bögar.
Jag gick förbi ett litet katolskt dagis där det jobbade nunnor och såg inga kaosbarn som skrek.
Nunnan läste någon bok och barnen satt tyst och lyssnade. Detta utomhus på våren i en liten trädgård vid gatan. En väldigt närvarande katolsk kultur.
Då är Polen samtidigt ett sämre land än Sverige på pappret. Men i verkligheten är det annorlunda.
Men nu har polackerna röstat in liknande politiker som i Sverige så de ser väl något här de vill ha.
Jämför jag Sverige med Danmark ser jag ingenting som är mer positivt i Sverige jämfört med Danmark. Vad skulle det vara?