2024-03-28, 06:05
Avslutad
(2024-03-27)
Oktober till december i fjol (2023) gjorde Skatteverket 269 kontroller över hela landet.

Skatteverket kontrollerade drygt 250 däckfirmor över hela landet i samband med
att bilisterna bytte till vinterdäck i slutet av förra året. Hos hälften av firmorna fanns
felaktigheter i kassaregistret eller i hanteringen av personalliggaren.

- Kontrollerna genomförs för att motverka osund konkurrens och kriminalitet i arbetslivet.
De brister Skatteverket har hittat handlar om allt från fusk med skatten till omedvetna fel
på grund av okunskap eller missförstånd. När det finns misstankar om att löner och intäkter
inte deklareras går Skatteverket vidare med en skatteutredning. Underrättelser skickas till
andra myndigheter när det finns misstanke om felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.

"Skatteverket utgår från ett riskbaserat urval när det bestäms vilka företag som ska
kontrolleras, där risken för fel och fusk bedöms vara stor genomförs kontroller"

– Av de kontrollerade företagen var det 47 procent som fick betala kontrollavgifter om
sammanlagt 1,6 miljoner kronor på grund av brister i hanteringen av personalliggare eller
kassaregister, säger Christoffer Blomqvist som samordnar däckkontrollen på Skatteverket.
(Hela innehållet i länk)
https://www.skatteverket.se/omoss/pressochmedia/pressmeddelanden/2024/2024/kontrollerhosdackfirmorvisadeenradbrister.5.2fb39a fe18dabf1e4d25550.html

"Diskussionstråd om däckfirmornas kassahantering och personalliggare samt skatteverkets kontroller"

Många däckfirmor är seriösa, men dessa som fuskar omedvetet eller medvetet?
Senast redigerad av explorers 2024-03-28 kl. 06:29.
Citera
2024-03-28, 06:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Återigen en bransch där det finns ett antal större aktörer och sen en drös med mindre aktörer och dessa drivs många gånger av invandrare.
Här där jag bor poppar det varje år upp 3-4 stycken popuptält för hjulskifte på köpladornas stora parkeringar. Jag gissar att vissa av dessa inte registrerar alla byten i deras system.
Det finns samtidigt drösvis med andra lokala bilreparatörer som byter hjul för några hundralappar runt om i stan.
Citera
2024-03-28, 06:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Återigen en bransch där det finns ett antal större aktörer och sen en drös med mindre aktörer och dessa drivs många gånger av invandrare.
Här där jag bor poppar det varje år upp 3-4 stycken popuptält för hjulskifte på köpladornas stora parkeringar. Jag gissar att vissa av dessa inte registrerar alla byten i deras system.
Det finns samtidigt drösvis med andra lokala bilreparatörer som byter hjul för några hundralappar runt om i stan.

Mobila däckbytare i tält, en mörk bransch inför vinter som vår och snabb swishinkomst.
Synd bara att dessa oseriösa ska dra ner resten i smutsen, väldigt många som sköter sig.
Senast redigerad av explorers 2024-03-28 kl. 06:57.
Citera
2024-03-28, 07:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Mobila däckbytare i tält, en mörk bransch inför vinter som vår och snabb swishinkomst.
Synd bara att dessa oseriösa ska dra ner resten i smutsen, väldigt många som sköter sig.

Absolut, alla fuskar inte. Jag håller mig till en av de större aktörerna på marknaden.
Lite OT.
Var inne på en mindre verkstad i närheten av där jag bor, tänkte lämna in bilen för rekond. Invandrare som driver stället.
Går in i deras reception och ingen finns där men bakom disken på väggen hänger ett öppet nyckelskåp för bilnycklar vars bilar är inlämnade. 2-3 nycklar hängde det när jag var där. Hade jag velat hade jag kunnat åka iväg i någon annans bil utan större problem.
Jag tänker inte lämna in min bil där kan jag väl säga. De gör även hjulskifte och reparationer givetvis.
Citera
2024-03-28, 08:46
Bannlyst
Det blir i snitt 5947 kr per verkstad?

Inte hela världen kan jag tycka och fler borde fuska med skatten då samhället raserat trots världens högsta skattetryck, får vi bara skit ska inte staten ha fullt pröjs.
Citera
2024-03-31, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ollontjusare
Det blir i snitt 5947 kr per verkstad?

Inte hela världen kan jag tycka och fler borde fuska med skatten då samhället raserat trots världens högsta skattetryck, får vi bara skit ska inte staten ha fullt pröjs.

Oavsett belopp så en fingervisning.
(Intressant hur du fick fram den summan.)
Skatteverket: 47% av 269 bilfirmor, 1.6 miljoner kr.
Citera
2024-03-31, 21:43
Bannlyst
Citat:
Oavsett belopp så en fingervisning.
(Intressant hur du fick fram den summan.)
Skatteverket: 47% av 269 bilfirmor, 1.6 miljoner kr.

Åfan! vi har alltså dryga 12 000 kr då? Herregud! Ring Bonnier och be dom stoppa pressarna!

En skitsiffra i en liten och säsongsbetonad bransch, minska skattetrycket och alla avgifter så människor både kan och vill betala för sig istället.
Citera
2024-03-31, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ollontjusare
Åfan! vi har alltså dryga 12 000 kr då? Herregud! Ring Bonnier och be dom stoppa pressarna!

En skitsiffra i en liten och säsongsbetonad bransch, minska skattetrycket och alla avgifter så människor både kan och vill betala för sig istället.

Ingen fara, retades lite.
Håller med, böterna känns knappt,
fickpengar i sammanhanget.
Citera
2024-03-31, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ingen fara, retades lite.
Håller med, böterna känns knappt,
fickpengar i sammanhanget.

Haha, det måste man!

Vore kul om man kunde redovisa hur mycket personal som gått åt i kombination med nedlagda timmar, någonting säger mig att det smakar betydligt mer än vad det kostar…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in