2025-04-26, 19:24
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Konstigt att ni kan tro att kameraparkering inte har lagstöd, ni verkar sakna känslan för vad som är rimligt!
Sicklaparkering har haft kameraparkering sedan 2018 då dom fick tillstånd av Länsstyrelsen, förstår ni inte det att Sickla Fastigheter, Atrium Ljungberg, och deras samarbetspartner Parkman skulle aldrig startat projektet utan att först låta deras jurister titta på saken, och tillstyrkt att det håller juridiskt, därefter ansökt hos länsstyrelsen och fått tillstånd för kameraparkering/kameraövervakning vilket dom har haft i 7 år nu, under dessa 7 år måste både jurister och myndighetspersoner ha parkerat där både i tjänsten och privat, är dom Zombier som inte reflekterar över någonting???
Kameraparkering har såklart lagstöd, det är ingen som påstått något annat. Däremot anser jag att avtalet tecknas av den part som parkerar fordonet och fakturan skickas till någon annan som inte har ingått något avtal, vilket gör fakturan ogiltig, om inte ägaren parkerat.

Kameraparkering torde vara det billigaste sättet för ett parkeringsbolag att säkerställa att alla parkörer betalar samt att ingen kund undslipper kontrollavgift. Därför vill såklart många parkeringsbolag använda denna metoden och de har såklart också insett problematiken de står inför eftersom de inte vet vem som kört fordonet.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Parkman

Avtals ingående och upphörande
2.1 Avtalet mellan Parkman och Kunden om nyttjande av Tjänsten ingås när Kunden eller någon som nyttjar Kundens fordon passerar in till Parkeringsanläggning.

2.2 Genom att Kundens fordon passerar in till Parkeringsanläggning accepterar Kunden dessa Allmänna villkor. Accepterande av dessa Allmänna villkor utgör ett villkor för nyttjande av Tjänsten. Om Kunden inte accepterar dessa Allmänna villkor innebär det att Kundens fordon parkeras inom Parkeringsanläggning i strid mot beslutade villkor (olovlig parkering).

2.3 Efter registrerad utpassering avslutas Avtalet när Kundens samtliga åtaganden enligt Avtalet är uppfyllda.
https://parkman.nu/allmanna-villkor/
Det står alltså att om jag lånar ut min bil till Kalle och Kalle parkerar min bil på parkeringen så har Kalle ingått ett avtal i mitt namn. Trots att detta inte är något jag och Kalle kommit överens om. Det kommer inte att hålla i rätten.

Sedan blir det intressant; om jag som bilägare inte accepterar dessa villkor så kommer jag att påföras en kontrolluppgift. Kontrolluppgiften är jag solidariskt betalningsansvarig för. Om detta är godkänt enligt LKOP får någon annan svara på.

Men detta gör det ju meningslöst att debitera 15000 kr i parkeringsavgift eftersom ägaren kan hävda att man inte accepterar villkoren och därmed endast betala kontrollavgiften.
Citera
2025-04-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Kameraparkering har såklart lagstöd, det är ingen som påstått något annat. Däremot anser jag att avtalet tecknas av den part som parkerar fordonet och fakturan skickas till någon annan som inte har ingått något avtal, vilket gör fakturan ogiltig, om inte ägaren parkerat.

Kameraparkering torde vara det billigaste sättet för ett parkeringsbolag att säkerställa att alla parkörer betalar samt att ingen kund undslipper kontrollavgift. Därför vill såklart många parkeringsbolag använda denna metoden och de har såklart också insett problematiken de står inför eftersom de inte vet vem som kört fordonet.

Det står alltså att om jag lånar ut min bil till Kalle och Kalle parkerar min bil på parkeringen så har Kalle ingått ett avtal i mitt namn. Trots att detta inte är något jag och Kalle kommit överens om. Det kommer inte att hålla i rätten.

Sedan blir det intressant; om jag som bilägare inte accepterar dessa villkor så kommer jag att påföras en kontrolluppgift. Kontrolluppgiften är jag solidariskt betalningsansvarig för. Om detta är godkänt enligt LKOP får någon annan svara på.

Men detta gör det ju meningslöst att debitera 15000 kr i parkeringsavgift eftersom ägaren kan hävda att man inte accepterar villkoren och därmed endast betala kontrollavgiften.

Varför är du så "insiktsfull" om det här, men inga jurister som kommer med sådant påstående? Har du inte ingått juridiskt bindande avtal med Kalle, då är du ansvarig själv för parkeringskostnaderna. Om kalle som god vän erkänner var finns lagstödet att du frias från betalningsansvar, och markägaren är skyldig att ställa fordran till Kalle?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-04-26 kl. 20:57.
Citera
2025-04-26, 20:54
Medlem
Om du lånar ut din bil till Kalle på hans semester, och han drar på sig 10 000 kronor i parkeringsanmärkningar, då är du helt och hållet ansvarig även om Kalle erkänner:

Lag om Felparkeringsavgift
4 § Fordonets ägare ansvarar för att felparkeringsavgiften betalas.
Ägaren ansvarar dock inte om omständigheterna gör det sannolikt att fordonet frånhänts honom genom brott.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1976-206/
Citera
2025-04-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder

15000 kronor i parkeringsavgifter är ingen olovlig parkering, kontrollavgift kan endast påföras om parkören överträder någon bestämmelse på parkeringsplatsen, det är inget som uppstår i efterhand!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-04-26 kl. 21:25.
Citera
2025-04-26, 22:57
Medlem
Här finns det ett utlåtande av Inkassonämnden, att den betalningsansvarige rutinmässigt antas vara den registrerade ägaren gör inte den aktuella fordran uppenbart ogrundad enligt 8§ Inkassolagen;

Inkassolagen
8 § Föreligger sannolika skäl för att fordran ej är lagligen grundad eller framstår fordringen annars som obefogad, bör inkassoåtgärd ej vidtagas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1974-182/

Nämnden Svensk Inkasso

Anmälarens uppgifter;
Intrum Sverige AB (Intrum) har skickat inkassokrav avseende en obetald parkeringsavgift till anmälaren. Anmälaren har dock inte träffat något avtal om parkering, utan det är den fysiska personen som har parkerat som ingått avtalet om parkering. Intrum handlägger således rutinmässigt fordringar som uppenbarligen saknar grund.

Inkassobolagets uppgifter;
Bolagets bestridande har hanterats enligt Intrums rutiner. Intrum har agerat i enlighet med god inkassosed och följt Integritetsskyddsmyndighetens allmänna råd, inkassolagen samt gällande praxis.

Inkassonämndens bedömning;
Att Intrums uppdragsgivare använder ett automatiserat förfarande vid registrering av parkeringen och att den betalningsansvarige förutsätts vara den registrerade ägaren gör inte att den aktuella fordran uppenbart är ogrundad på ett sådant sätt som avses i 8 § inkassolagen.

Inkassonämnden anser därför inte att Intrums handläggning av ärendet strider mot god etik i inkassoverksamhet.

Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
https://svenskinkasso.se/uppenbart-o...de-fordringar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in