Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
Innebär fallet du tar upp att läkaren anser sig ha kunnat utfärda en diagnos?
Om ja -> varför godtar inte patienten den?
Om nej -> vad säger läkaren när patienten vill ha en diagnos?
Anser läkaren att det är psykosomatiskt?
Diagnosen som sattes är av sådan art att den beskriver ett symptom men inte orsaken till det. Jag gissar att läkarna bedömt att det är psykosomatiskt och därför inte tagit patienten på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
leledai
Klart man kan neka en utredning, men det skall vara baserat på fakta och relevant information samt väldigt tydligt för patienten varför man inte väljer att gå vidare med en utredning. Det är fall till fall.
e: får väl tillägga att du skriver att du blir nekad grundläggande utredning, så det är väldigt svårt att svara i just ditt fall med såpass lite information. En grundläggande utredning skall ju göras på alla som söker vård.
I detta fall har läkarna trots patientens tydlighet med sina besvär avfärdat patienten och sagt att allt är jättebra ungefär. Patienten har tagit illa upp att söka vård och bemötas av läkare som i journalen skriver "mycket bra" flertalet gånger när den i själva verket dagligen lidit svårt. Är det nödvändigt att använda sig av så värdeladdade och förstärkande ord kan man ju undra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Hen skrev inte grundläggande utan grundlig?
t ex en magnetröntgen av hjärnan om man har huvudvärk då och då kanske?
eller en mineralanalys av hårstrå och blod vid instabilt psyke?
jag har ingen aning då det saknas fakta i trådstarten som gör den möjlig att besvara.
Nej det rör sig om en skada som diagnostiserats först flera år senare och kräver operation. Alltså något som rent objektivt orsakat besvären men som man struntat i att utreda för att man verkat tro att det rör sig om somatisering?
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
1. luddigt? Hur skulle du vilja beskriva det i så fall?
personligen anser jag beskrivningen är så bra den kan bli.
2. Jo man skall få den hjälp som (1) behövs och den behandling som (2) anses rimlig i förhållande till kostnad och förväntat resultat.
Patienten ska erbjudas den behandling som den nya bedömningen kan ge anledning till om:
behandlingen står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, och
det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat.
Lag (2019:964).
Den bedömningen gör läkaren.
Jo det är ganska luddigt anser jag. Om patienten (som är en närstående till mig och visat journalanteckningar) söker vård efter att förbättring uteblivit och läkaren inte ens vill ge en tid då ytterligare utredning "inte kommer visa något" så är det ju lite luddigt om det bara gäller särskilt allvarlig eller dödlig sjukdom tex. Då har man ju satt ribban väldigt högt om huruvida man har rätt till second opinion tänker jag?