• 1
  • 2
2024-03-27, 12:49
Medlem
Tydligen så ska detta inte gå. Man är fast med sitt IQ, och så är det med den saken. Men om det kanske ändå skulle kunna gå, hur skulle man gå tillväga då?

Det skulle inte förvåna mig om det finns folk därute som sitter på den hemliga kunskapen i hur man blir smartare, men håller den för sig själva.

Men vi andra som faktiskt inte vet… vad kan vi göra för att höja våra IQ?

Praktiska tips och erfarenheter önskas gärna.
Citera
2024-03-27, 12:51
Medlem
Lös problem
Citera
2024-03-27, 12:52
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Man börjar med tjack, då blir man huur smart och klurig som helst!
Citera
2024-03-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Tydligen så ska detta inte gå. Man är fast med sitt IQ, och så är det med den saken. Men om det kanske ändå skulle kunna gå, hur skulle man gå tillväga då?

Det skulle inte förvåna mig om det finns folk därute som sitter på den hemliga kunskapen i hur man blir smartare, men håller den för sig själva.

sudoku, korsord och läs faktaböcker varje dag
Citera
2024-03-27, 12:54
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Man börjar med tjack, då blir man huur smart och klurig som helst!

En låg dos första dygnet kanske kan hjälpa till.. men sen är hela lägenheten isär skruvad.
Citera
2024-03-27, 13:00
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Man måste öppna upp nya synapser i hjärnan.
Nytänk.
Konst.
Religion.
Sådant kan göra att du börjar göra kopplingar som du aldrig gjort förut.
Nya delar av hjärnan börjar arbeta.

Men det kan vara farligt också.
Leda till skador. Psykisk ohälsa.
Citera
2024-03-27, 13:12
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Det vanligaste är väl att man inte utnyttjar hela sin IQ-potential, alltså att du skulle kunnat ha högre IQ om du höll igång den.

När jag var nydisputerad gjorde jag ett mensatest och vill minnas att jag hamnade på runt 130-135. Då var hjärnan vass som en kolstålskniv. Men de senaste gångerna jag gjort mensa-test (20 år efter disputation) så har jag pendlat mellan 120-125, så uppenbarligen har en viss skärpa försvunnit för att jag inte jobbar så mycket med problemlösning längre. IQ verkar vara en färdighet man måste träna hela tiden.

Så jag skulle säga att jobbar du mycket med svår och komplex problemlösning under lång tid kan du höja din IQ till den potential som du har. Skulle dock inte tro att du kan komma över den nivån som i någon mening är din individuella maxnivå som du har redan från början.
Citera
2024-03-27, 13:22
Medlem
zombie-nations avatar
Lös matematiska problem med papper och penna.
Citera
2024-03-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det vanligaste är väl att man inte utnyttjar hela sin IQ-potential, alltså att du skulle kunnat ha högre IQ om du höll igång den.

När jag var nydisputerad gjorde jag ett mensatest och vill minnas att jag hamnade på runt 130-135. Då var hjärnan vass som en kolstålskniv. Men de senaste gångerna jag gjort mensa-test (20 år efter disputation) så har jag pendlat mellan 120-125, så uppenbarligen har en viss skärpa försvunnit för att jag inte jobbar så mycket med problemlösning längre. IQ verkar vara en färdighet man måste träna hela tiden.

Så jag skulle säga att jobbar du mycket med svår och komplex problemlösning under lång tid kan du höja din IQ till den potential som du har. Skulle dock inte tro att du kan komma över den nivån som i någon mening är din individuella maxnivå som du har redan från början.

Tur att du låg på 135 då Det är du som är 1%, Flashback slutar aldrig leverera.
Citera
2024-03-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Lös matematiska problem med papper och penna.

IQ-test och matteprov är inte samma sak även om många med lågt IQ vill tro det.
Citera
2024-03-27, 13:32
Medlem
grekkoz1s avatar
Du måste även på ett eller annat sätt skapa sanslöst mycket variation i ditt liv, i så många tänkbara nivåer som möjligt.
Stagnation är den vanligaste orsaken till tristess, depression och antisociala egenskaper.
Citera
2024-03-27, 13:33
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOchLov
Tur att du låg på 135 då Det är du som är 1%, Flashback slutar aldrig leverera.
Jag skulle inte vilja återvända till nivån. Det var jäkligt mycket läsande, pluggande och problemlösande för att klara av det. Ibland idag känner jag som det sjunkit ytterligare.

Det borde ju vara så att de flesta människor har potential att nå de högsta IQ-nivåerna (eller åtminstone mycket högre än man använder) för så himla olika är inte vi människor från varandra. Att sedan många inte väljer ta sig dit är väl bara ett fint exempel på att vi människor vill vara olika och har olika livsmål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in