Resultat: Saltar ni på reseavdraget? (chansar, går det så går det)
Ja (Varför inte)
32,27%
91 röster
Nej (Behöver inte salta eller reseavdraget alls)
67,73%
191 röster
2024-03-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
(2024-03-26)
De senaste åren har Skatteverket skalat upp kontrollen av reseavdrag i deklarationen.
Avdrag om 665 miljoner kronor har nekats åren 2022 och 2023. För att ha rätt till avdrag
för resa med bil krävs en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med kollektivresa.
Endast utgifter över 11 000 kronor ger rätt till avdrag.

Skatteverket kommer att fortsätta med en uppskalad kontroll av reseavdrag även i år. (2024)

Avdraget för bilresor till och från arbetet höjdes 2023 från 18,50 kronor per mil till 25 kronor
per mil. Avdrag ges för den del av utgiften som överstiger 11 000 kronor. För rätt till avdrag
krävs en tidsvinst på två timmar per dag, jämfört med att åka kollektivt. Det går även att få
avdrag för resor med förmånsbil, motorcykel, moped och cykel men då är beloppen lägre.
För båt gäller avdrag med faktisk kostnad. För cykel gäller ett avdrag på 350 kronor per år.

– Kontrollen inriktas mot deklarationer där risken för fel bedöms som särskilt stor.
Fem av sex av de kontrollerade fick avslag eller ändring på avdraget, vilket innebär
att urvalet var träffsäkert. Vi ser även beteendeeffekter året efter, genom att färre
kontrollerade yrkar reseavdrag, säger Åsa Ekström, samordnare på Skatteverket.
https://skatteverket.se/omoss/presso...1e4d25463.html

"Diskussionstråd om reseavdraget och kontrollerna"

Är det bara ruffel och båg eller okunskap om reseavdraget?

Avdrag för 330MSEK/år
Kostnad för avdrag ca.7 000 MSEK/år.

900 000 avdrag/år.
7 777 kr/år (Sänkt skatt genomsnitt)
22 200kr/år begärt avdrag genomsnitt (om jag räknar med 35% marg.skattesänkning.)
Antag att skatteverket främst kontroller storfuskare (dubblerat avdrag)?
Då har kontrollerade gruppen gjort avdrag för genomsnitt 44 400kr/år.

7 432 stoppade deklarationer/år, eller 0,8%.
Citera
2024-03-27, 13:16
Medlem
Bra att reseavdragen granskas.
Borde gå att automatisera sånt här hyffsat väl för att klämma åt ännu fler.

Jag blev blev förövrigt granskad förra året, hur stor chans är det att jag får en granskning igen de kommande åren?
Citera
2024-03-27, 13:32
Medlem
Distads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Bra att reseavdragen granskas.
Borde gå att automatisera sånt här hyffsat väl för att klämma åt ännu fler.

Jag blev blev förövrigt granskad förra året, hur stor chans är det att jag får en granskning igen de kommande åren?
Det är nog ingen som vet, men som slumpreferens blev jag granskad 2008 och har inte blivit det sedan dess. Granskningen gjordes u.a. Jag fifflar dock inte idag heller, om nu det spelar nån roll.
Citera
2024-03-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Avdrag för 330MSEK/år

900 000 avdrag/år.
22 200kr/år begärt avdrag genomsnitt (om jag räknar med 35% marg.skattesänkning.)

EXAKT min tanke... 665 miljoner kronor blir inte många stackare som får på flabben

Min fru bor 25km från sin arbetsplats och det är på pillevippen att hon sparar 2h per dag, så hon får hävda att hon börjar och slutar o-taktiskt så klarar hon sig om hon åker på kontroll.

Mil på bilarna finns i överflöd då vi lägger faktiskt sitter i bilen som vi hävdar.
Citera
2024-03-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Avdrag för 330MSEK/år

900 000 avdrag/år.

Vadå 7 miljarder i kostnad?
Citera
2024-03-27, 19:11
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
(2024-03-26)
De senaste åren har Skatteverket skalat upp kontrollen av reseavdrag i deklarationen.
Avdrag om 665 miljoner kronor har nekats åren 2022 och 2023. För att ha rätt till avdrag
för resa med bil krävs en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med kollektivresa.
Endast utgifter över 11 000 kronor ger rätt till avdrag.

Skatteverket kommer att fortsätta med en uppskalad kontroll av reseavdrag även i år. (2024)

Avdraget för bilresor till och från arbetet höjdes 2023 från 18,50 kronor per mil till 25 kronor
per mil. Avdrag ges för den del av utgiften som överstiger 11 000 kronor. För rätt till avdrag
krävs en tidsvinst på två timmar per dag, jämfört med att åka kollektivt. Det går även att få
avdrag för resor med förmånsbil, motorcykel, moped och cykel men då är beloppen lägre.
För båt gäller avdrag med faktisk kostnad. För cykel gäller ett avdrag på 350 kronor per år.

– Kontrollen inriktas mot deklarationer där risken för fel bedöms som särskilt stor.
Fem av sex av de kontrollerade fick avslag eller ändring på avdraget, vilket innebär
att urvalet var träffsäkert. Vi ser även beteendeeffekter året efter, genom att färre
kontrollerade yrkar reseavdrag, säger Åsa Ekström, samordnare på Skatteverket.
https://skatteverket.se/omoss/presso...1e4d25463.html

"Diskussionstråd om reseavdraget och kontrollerna"

Är det bara ruffel och båg eller okunskap om reseavdraget?
Dessvärre är det ruffel och båg. Jag känner ingen person som inte vet detta och flera som tidigare inte visste har frågat mig eller kompisar till mig. Man får nog betraktas som ganska illa allmänbildad om man inte känner till detta. Alla har ju någon gång haft en situation där man varit tvungen att fundera över detta till exempel vid resor till arbetet.
Citera
2024-03-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Klart att de flesta fuskar. Finns inte en chans att man gör en tidsvinst på 2 timmar med bilen om man bor i en storstad. Borde vara relativt enkelt för skatteverket att sålla ut men mig veterligen har det varit såhär länge. En av mina gamla vänner gjorde detta för ~10 år sen och såvitt jag vet gör han det fortfarande.

Men när man ser att våra kära politiker torkar svartskallarna i arslet med våra 500-lappar är det kanske inte heller så konstigt att folk försöker få tillbaka litegrann av sina surt förvärvade inkomster...
Jag bor i en ”storstad” men jobbar drygt 10 mil bort. Om jag ska hinna till jobbet klockan 8 måste jag ta bussen klockan 22 kvällen innan. Det kanske är svårt att fatta för någon som kan ta en tur med tunnelbanan var 5:e minut. Varför ska det vara andra regler när man bor i en stad?
Citera
2024-03-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distad
Det är nog ingen som vet, men som slumpreferens blev jag granskad 2008 och har inte blivit det sedan dess. Granskningen gjordes u.a. Jag fifflar dock inte idag heller, om nu det spelar nån roll.

Blev själv granskad 2022 OCH 2023!! Detta år återstår att se…2022 skickade jag in de uppgifter som de ville ha men förra året sket jag i det då jag blev så otroligt less.

Fifflar gör jag inte heller så jag har inget att dölja men sket i det förra året för att jag blev less att åka på det IGEN
Citera
2024-03-27, 20:02
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberbeam
Blev själv granskad 2022 OCH 2023!! Detta år återstår att se…2022 skickade jag in de uppgifter som de ville ha men förra året sket jag i det då jag blev så otroligt less.

Fifflar gör jag inte heller så jag har inget att dölja men sket i det förra året för att jag blev less att åka på det IGEN

Blev du nekad förra året och drar av i år igen är sannolikheten hög att du kommer bli granskad igen.
Citera
2024-03-27, 20:05
Medlem
Jag kör 7.6 mil om dagen och räknar med att jag säkert jobbat 220 dagar.. orkar inte sitta och räkna vab och annat,
Citera
2024-03-27, 20:11
Medlem
Det de har kollat är alltså främst om man gör en tidsvinst på totalt 2h, och inte så mycket om man har jobbat 220 dagar eller 200 dagar, eller om har 32 eller 30 km till jobbet.

Jag har 6km till närmaste busshållplats, och sen 1,5 km till till jobbet när jag kliver av, så ca 1,5h promenad, 15 minuter bussresa, men tar 18-20 min med bilen, så inte så mycket att diskutera där.
Citera
2024-03-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag bor i en ”storstad” men jobbar drygt 10 mil bort. Om jag ska hinna till jobbet klockan 8 måste jag ta bussen klockan 22 kvällen innan. Det kanske är svårt att fatta för någon som kan ta en tur med tunnelbanan var 5:e minut. Varför ska det vara andra regler när man bor i en stad?
Normalt folk bor ju i regel där de arbetar så man har tid över till annat. Att du åker 20 mil och jobbar gratis 2 timmar varje dag gör ju knappast att gemene man gör på det viset. Du är minoriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in