Resultat: Saltar ni p reseavdraget? (chansar, gr det s gr det)
Ja (Varfr inte)
32,27%
91 röster
Nej (Behver inte salta eller reseavdraget alls)
67,73%
191 röster
2024-03-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
(2024-03-26)
De senaste ren har Skatteverket skalat upp kontrollen av reseavdrag i deklarationen.
Avdrag om 665 miljoner kronor har nekats ren 2022 och 2023. Fr att ha rtt till avdrag
fr resa med bil krvs en tidsvinst p minst tv timmar per dag jmfrt med kollektivresa.
Endast utgifter ver 11 000 kronor ger rtt till avdrag.

Skatteverket kommer att fortstta med en uppskalad kontroll av reseavdrag ven i r. (2024)

Avdraget fr bilresor till och frn arbetet hjdes 2023 frn 18,50 kronor per mil till 25 kronor
per mil. Avdrag ges fr den del av utgiften som verstiger 11 000 kronor. Fr rtt till avdrag
krvs en tidsvinst p tv timmar per dag, jmfrt med att ka kollektivt. Det gr ven att f
avdrag fr resor med frmnsbil, motorcykel, moped och cykel men d r beloppen lgre.
Fr bt gller avdrag med faktisk kostnad. Fr cykel gller ett avdrag p 350 kronor per r.

Kontrollen inriktas mot deklarationer dr risken fr fel bedms som srskilt stor.
Fem av sex av de kontrollerade fick avslag eller ndring p avdraget, vilket innebr
att urvalet var trffskert. Vi ser ven beteendeeffekter ret efter, genom att frre
kontrollerade yrkar reseavdrag, sger sa Ekstrm, samordnare p Skatteverket.
https://skatteverket.se/omoss/presso...1e4d25463.html

"Diskussionstrd om reseavdraget och kontrollerna"

r det bara ruffel och bg eller okunskap om reseavdraget?

Avdrag fr 330MSEK/r
Kostnad fr avdrag ca.7 000 MSEK/r.

900 000 avdrag/r.
7 777 kr/r (Snkt skatt genomsnitt)
22 200kr/r begrt avdrag genomsnitt (om jag rknar med 35% marg.skattesnkning.)
Antag att skatteverket frmst kontroller storfuskare (dubblerat avdrag)?
D har kontrollerade gruppen gjort avdrag fr genomsnitt 44 400kr/r.

7 432 stoppade deklarationer/r, eller 0,8%.
Citera
2024-03-27, 13:16
Medlem
Bra att reseavdragen granskas.
Borde g att automatisera snt hr hyffsat vl fr att klmma t nnu fler.

Jag blev blev frvrigt granskad frra ret, hur stor chans r det att jag fr en granskning igen de kommande ren?
Citera
2024-03-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Bra att reseavdragen granskas.
Borde g att automatisera snt hr hyffsat vl fr att klmma t nnu fler.

Jag blev blev frvrigt granskad frra ret, hur stor chans r det att jag fr en granskning igen de kommande ren?
Det r nog ingen som vet, men som slumpreferens blev jag granskad 2008 och har inte blivit det sedan dess. Granskningen gjordes u.a. Jag fifflar dock inte idag heller, om nu det spelar nn roll.
Citera
2024-03-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Avdrag fr 330MSEK/r

900 000 avdrag/r.

EXAKT min tanke... 665 miljoner kronor blir inte mnga stackare som fr p flabben

Min fru bor 25km frn sin arbetsplats och det r p pillevippen att hon sparar 2h per dag, s hon fr hvda att hon brjar och slutar o-taktiskt s klarar hon sig om hon ker p kontroll.

Mil p bilarna finns i verfld d vi lgger faktiskt sitter i bilen som vi hvdar.
Citera
2024-03-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Avdrag fr 330MSEK/r

900 000 avdrag/r.

Vad 7 miljarder i kostnad?
Citera
2024-03-27, 19:11
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
(2024-03-26)
De senaste ren har Skatteverket skalat upp kontrollen av reseavdrag i deklarationen.
Avdrag om 665 miljoner kronor har nekats ren 2022 och 2023. Fr att ha rtt till avdrag
fr resa med bil krvs en tidsvinst p minst tv timmar per dag jmfrt med kollektivresa.
Endast utgifter ver 11 000 kronor ger rtt till avdrag.

Skatteverket kommer att fortstta med en uppskalad kontroll av reseavdrag ven i r. (2024)

Avdraget fr bilresor till och frn arbetet hjdes 2023 frn 18,50 kronor per mil till 25 kronor
per mil. Avdrag ges fr den del av utgiften som verstiger 11 000 kronor. Fr rtt till avdrag
krvs en tidsvinst p tv timmar per dag, jmfrt med att ka kollektivt. Det gr ven att f
avdrag fr resor med frmnsbil, motorcykel, moped och cykel men d r beloppen lgre.
Fr bt gller avdrag med faktisk kostnad. Fr cykel gller ett avdrag p 350 kronor per r.

Kontrollen inriktas mot deklarationer dr risken fr fel bedms som srskilt stor.
Fem av sex av de kontrollerade fick avslag eller ndring p avdraget, vilket innebr
att urvalet var trffskert. Vi ser ven beteendeeffekter ret efter, genom att frre
kontrollerade yrkar reseavdrag, sger sa Ekstrm, samordnare p Skatteverket.
https://skatteverket.se/omoss/presso...1e4d25463.html

"Diskussionstrd om reseavdraget och kontrollerna"

r det bara ruffel och bg eller okunskap om reseavdraget?
Dessvrre r det ruffel och bg. Jag knner ingen person som inte vet detta och flera som tidigare inte visste har frgat mig eller kompisar till mig. Man fr nog betraktas som ganska illa allmnbildad om man inte knner till detta. Alla har ju ngon gng haft en situation dr man varit tvungen att fundera ver detta till exempel vid resor till arbetet.
Citera
2024-03-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Klart att de flesta fuskar. Finns inte en chans att man gr en tidsvinst p 2 timmar med bilen om man bor i en storstad. Borde vara relativt enkelt fr skatteverket att slla ut men mig veterligen har det varit shr lnge. En av mina gamla vnner gjorde detta fr ~10 r sen och svitt jag vet gr han det fortfarande.

Men nr man ser att vra kra politiker torkar svartskallarna i arslet med vra 500-lappar r det kanske inte heller s konstigt att folk frsker f tillbaka litegrann av sina surt frvrvade inkomster...
Jag bor i en storstad men jobbar drygt 10 mil bort. Om jag ska hinna till jobbet klockan 8 mste jag ta bussen klockan 22 kvllen innan. Det kanske r svrt att fatta fr ngon som kan ta en tur med tunnelbanan var 5:e minut. Varfr ska det vara andra regler nr man bor i en stad?
Citera
2024-03-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distad
Det r nog ingen som vet, men som slumpreferens blev jag granskad 2008 och har inte blivit det sedan dess. Granskningen gjordes u.a. Jag fifflar dock inte idag heller, om nu det spelar nn roll.

Blev sjlv granskad 2022 OCH 2023!! Detta r terstr att se2022 skickade jag in de uppgifter som de ville ha men frra ret sket jag i det d jag blev s otroligt less.

Fifflar gr jag inte heller s jag har inget att dlja men sket i det frra ret fr att jag blev less att ka p det IGEN
Citera
2024-03-27, 20:02
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberbeam
Blev sjlv granskad 2022 OCH 2023!! Detta r terstr att se2022 skickade jag in de uppgifter som de ville ha men frra ret sket jag i det d jag blev s otroligt less.

Fifflar gr jag inte heller s jag har inget att dlja men sket i det frra ret fr att jag blev less att ka p det IGEN

Blev du nekad frra ret och drar av i r igen r sannolikheten hg att du kommer bli granskad igen.
Citera
2024-03-27, 20:05
Medlem
Jag kr 7.6 mil om dagen och rknar med att jag skert jobbat 220 dagar.. orkar inte sitta och rkna vab och annat,
Citera
2024-03-27, 20:11
Medlem
Det de har kollat r allts frmst om man gr en tidsvinst p totalt 2h, och inte s mycket om man har jobbat 220 dagar eller 200 dagar, eller om har 32 eller 30 km till jobbet.

Jag har 6km till nrmaste busshllplats, och sen 1,5 km till till jobbet nr jag kliver av, s ca 1,5h promenad, 15 minuter bussresa, men tar 18-20 min med bilen, s inte s mycket att diskutera dr.
Citera
2024-03-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag bor i en storstad men jobbar drygt 10 mil bort. Om jag ska hinna till jobbet klockan 8 mste jag ta bussen klockan 22 kvllen innan. Det kanske r svrt att fatta fr ngon som kan ta en tur med tunnelbanan var 5:e minut. Varfr ska det vara andra regler nr man bor i en stad?
Normalt folk bor ju i regel dr de arbetar s man har tid ver till annat. Att du ker 20 mil och jobbar gratis 2 timmar varje dag gr ju knappast att gemene man gr p det viset. Du r minoriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in