2024-03-27, 00:20
Medlem
BekraftadNegers avatar
Vad i helvete svamlar denna insändare om?

Citat:
Man är orolig för att Sverige släpar efter i AI utvecklingen.

Varför läser jag det här direkt med blatte-uttal? Det fortsätter...

Citat:
Men är det ett problem nu när barnen redan i förskolan ska lära sig programmering. Dom är för lite ute och leker. I synnerhet om det är lite dåligt väder. Det finns ju annat än ettor och nollor. Nämligen den sensomotoriska datorn, kallad hjärnan. Och den får stimulans vid utomhusaktiviteter.

Vad är det för fel att lära barn programmering? Något de kommer växa upp med. Bott under en sten senaste 50 åren? Under kamelen?

Säkert väl menat men går det att argumentera med en insändare som inte sett verkligheten på +50 år?

Hur i helvete kan man börja en insändare med att Sverige släpar efter i AI-utvecklingen och sedan ändra sig och mena att barnen skall inte programmera, de skall leka med kottar!?

https://www.na.se/artikel/ai-ar-inte-losningen-for-skolan/
Senast redigerad av BekraftadNeger 2024-03-27 kl. 01:15.
Citera
2024-03-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Hur i helvete kan man börja en insändare med att Sverige släpar efter i AI-utvecklingen och sedan ändra sig och mena att barnen skall inte programmera, de skall leka med kottar!?
Hur lyckas du missförstå en så kort text? "Man" i sammanhanget är makthavare/lobbyister som just nu propagerar i media att Sverige ska satsa på AI och programmering bla. i skolan. Skribenten anser detta vara en dålig ide och argumenterar mot detta påstående.

Klart barnen ska lära sig arbeta i förskolan! På min tid fick vi småttingar lära oss att plöja och hantera motorsåg och det gjorde oss bara gott!
Citera
2024-03-27, 08:35
Medlem
sommarlovs avatar
Jag fick lära mig datorer och programmering, fick bara vår skolas elever att komma efter oerhört, och vi lider fortfarande av detta i arbetslivet.

Tyvärr det inte heller politiker eller lärare vad som behövs.
Ungarna måste tidigt få veta hur ett kalkyl-ark byggs upp, hur en databas strukturerad, hur en enkel webb-sida skrivs.

På min tid sysslade vi mest med skrivstil och mängdlära!
Citera
2024-03-27, 12:36
Medlem
EnDefibrillators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag fick lära mig datorer och programmering, fick bara vår skolas elever att komma efter oerhört, och vi lider fortfarande av detta i arbetslivet.

Låter som det kanske är någon annan anledning ni alla lider i livet, för jag förstår inte riktigt hur vetskapen om datorer och programmering gör det svårare för er än andra?
Citera
2024-03-27, 12:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDefibrillator
Låter som det kanske är någon annan anledning ni alla lider i livet, för jag förstår inte riktigt hur vetskapen om datorer och programmering gör det svårare för er än andra?
Jag skrev jättekonstigt där, jag menar att skolan inte alls gav oss kunskaper om datorer, men du verkar förstå det ändå.
Citera
2024-03-27, 12:57
Medlem
Vadårå AI måste också utbildas ju, det är ju den som ska jobba.
Citera
2024-03-27, 13:14
Medlem
Nu ska inte barnen i förskolan eller lågstadiet lära sig datorprogrammering. Det didaktiker diskuterar är utforskande av matematiska algoritmer och instruktioner. Bara så enkelt att med text skriva en instruktion till hur en gubbe ska flytta sig på ett rutat papper är programmering. Bara att färglägga en väg för gubben att gå är programmering. Att muntligt instruera sin kompis att t.ex. hämta en sax är programmering. I senare delen av lågstadiet får barnet utgå från ovan enkla steg till att t.ex skapa en matematisk maskin i Scratch. Fokus ligger fortfarande på förutbestämda instruktioner. Blanda detta med mönsterträning och problemlösning i matematikboken så får du en bra grund för grundläggande förståelse för datorprogrammering.
Citera
2024-03-27, 17:18
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Vad är det för fel att lära barn programmering? Något de kommer växa upp med. Bott under en sten senaste 50 åren? Under kamelen?

Säkert väl menat men går det att argumentera med en insändare som inte sett verkligheten på +50 år?

https://www.na.se/artikel/ai-ar-inte-losningen-for-skolan/

Nej där har du nog fel. Programmering som vi gamlingar känner det kommer att bli allt mer irrelevant för flertalet. En väldigt stor andel av programmeringsjobben kommer att försvinna och ersättas av AI.
Citera
2026-02-10, 11:05
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Det är omöjligt att föreställa sig hur skolan som institution kommer att överleva om 20 år eller om bara fem år om inte Jimmie Åkesson lyckas förvandla Sverige till Enver Hoxhas Albanien innan dess. Jag ställde ChatGPT en fråga om när man kommer kunna producera långfilmer, och svaret var inom 5-7 år, vilket känns dubiöst. Sedan ställde jag en kortare fråga om en historisk händelse och fick naturligtvis ett fullständigt klockrent och faktabaserat svar. Och om man skippar planerna på att att bli Hollywood-regissör och tänker sig filmer på kanske 1 minut, då måste ju det vara en realitet redan om fem år, och då fattar ju vem som helst (t o m svenska systemförsvarare som Jimmie Åkesson) att föräldrar kommer kunna generera utbildningsmaterial som är ÖVERLÄGSET det som skolan har att erbjuda. Och då går det inte att föreställa sig att några andra föräldrar än de som har extremt låg IQ och de som i likhet med Jimmie Åkesson vill försöka återskapa helvetet på Jorden kommer att skicka sina barn till skolorna.

Så systemet kommer säkert att överleva, men det svenska folket, alltså de som är lojala mot polisstaten, kommer vara totalt degenerat på ett sätt som vi inte kan föreställa oss idag. De kommer typ ha tribaltatueringar i ansiktet och uttrycka sig med onomatopoetiska läten. Jag säger inte att barn automatiskt kommer att bli supersnillen av att inte gå i skolan, alla individer som inte har en medfödd vilja att lära sig saker kommer bli dummare av AI, men den absolut dummaste delen av mänskligheten, alltså de som skickar sina barn till skolorna och röstar på partier som Sverigedemokraterna, kommer nog vara obeskrivligt degenererade när det här är över. Ett möte mellan en anarkist och en sverigevän i framtiden kommer vara ungefär som när Abel Tasman mötte maorierna.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-02-10 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in