Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2024-03-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jobbar på att själv flytta från Sverige om några år. Tror landet är kört på sikt. Neråtgående spiral.

Men AML och KYC kommer man nog att få genomgå i de flesta av bankerna i Europa och andra delar av världen. Så det får man nog leva med.

Jag är faktiskt i samma process som du att lämna landet, har en del intervjuer utomlands planerade, får se var det landar men jobbat hårt sista året på att lämna Stockholm, finns ingen framtid här, den negativa spiralen blir bara värre och värre, kan inte se något ljus för Sverige framåt.

Jag har lovat mig själv att inte bli gammal i Sverige för då är du helt i händerna på systemet, man ser hur man tar hand om äldre i detta land och en sjukvård i total kollaps.
Citera
2024-03-30, 02:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Så vad händer i fascistiska Sverige om jag erbjuder säljaren bitcoin för hela husköpet tex på 10 miljoner och köparen går med på det och håller bankerna utanför helt? Det är just detta bankerna är livrädda för att tappa makten och kontrollen för då har de liksom tappat sitt syfte.

Kollar du Portugal, Dubai, stora delar av crypto valley i Schweiz och många fler ställen kan du betala med crypto.

Det var nån kille som köpte en lägenhet på Östermalm med bitcoin vid förra uppgången som det stod i tidningarna om....

Nej, man kan inte köpa bostad med "crypto" i Portugal, Dubai och Schweiz och det var inte "nån kille" som köpte en lägenhet på Östermalm, det där har du hittat på i dina knarkdimmor.
Citera
2024-03-30, 09:24
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Svenska banker är helt sjuka i skallen, detta är en av anledningarna bitcoin och annat kommer ta över och bankerna vet om det, det är bara en tidsfråga innan det händer och nu är det som sista dödssucken för att behålla makten.

Det är bara för staten att förbjuda transaktioner med bitcoin. Vad ska man med bitcoin när.du inte får handla kläder, mat, resor, bilar, fastigheter med det? Staten kan helt enkelt förbjuda handlare ifrån att ta emot det.
Citera
2024-03-30, 10:00
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte konstigt. Måste varit en 5-10 år sen du köpte lägenhet? Handpenningen går bra att sätta in på klientmedelskonto men om de skulle ta emot hela köpeskillingen skulle mäklaren behöva ursprungskontrollera pengarna och de vill de inte lägga tid på.

Precis, senast jag köpte hus så gick faktiskt t.o.m. handpenningen direkt till säljaren om jag minns rätt, sen när köpet genomfördes ringde vi upp min kontaktperson på min bank, väntade på överföringsbekräftelse och så var det klart (om jag minns helt rätt). Inga pengar ö.h.t. till klientmedelskonot.

Kan ju vara för att det var fastighetsbyrån och jag har/hade swedbank som bank.
Citera
2024-03-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Precis, senast jag köpte hus så gick faktiskt t.o.m. handpenningen direkt till säljaren om jag minns rätt, sen när köpet genomfördes ringde vi upp min kontaktperson på min bank, väntade på överföringsbekräftelse och så var det klart (om jag minns helt rätt). Inga pengar ö.h.t. till klientmedelskonot.

Kan ju vara för att det var fastighetsbyrån och jag har/hade swedbank som bank.

Det är just den fetade proceduren som kallas "kontanttillträde" och som banken tar några tusenlappar för och bara vill göra om man i övrigt har sina affärer i den banken. Och som SEB att nte vill göra åt TS.
Citera
2024-03-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Det är bara för staten att förbjuda transaktioner med bitcoin. Vad ska man med bitcoin när.du inte får handla kläder, mat, resor, bilar, fastigheter med det? Staten kan helt enkelt förbjuda handlare ifrån att ta emot det.

De kan inte förbjuda något man inte kan se, sug på den.

För övrigt går det bra handla på ICA eller whatever med ditt VISA/MC kort kopplat till din crypto, sug på den.
Citera
2024-03-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Nej, man kan inte köpa bostad med "crypto" i Portugal, Dubai och Schweiz och det var inte "nån kille" som köpte en lägenhet på Östermalm, det där har du hittat på i dina knarkdimmor.

Är du korkad på riktigt? jo man kan köpa bostad för bitcoin i Dubai, Portugal etc...

Sitt inte och ljug...
Citera
2024-03-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser

Rent praktiskt är det ju inte omöjligt men några förbehåll:
1. Att säljaren accepterar det
2. Ingen mäklare kommer vilja vara med på det så ni får sköta affären själva.
3. Att säljaren inte har något lån som ska lösas i samband med överlåtelsen.
4. Man får finna en lämplig kurs i svenska kronor som man får skriva i överlåtelsehandlingen som man skickar till Lantmäteriet (för äganderätt) eller bostadsrättsförening (för bostadsrätt).

I övrigt ser jag inga hinder.
Citera
2024-03-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampIhuvudet
Hej,
Pratade med SEB idag om att göra ett bostadsköp kontant, och dom sa till mig att dom inte tänker genomföra transaktionen för att jag inte är ”helkund” dvs jag har inget sparkonto eller betalar mina räkningar från dom.

Jag får alltså inte medverka i det finansiella systemet för att jag inte betalar mina räkningar på SEB.

Ska tilläggas att jag har också överfört pengar till plattformar för kryptohandel, det vet dom om.

Vad tror ni hänt här? Vad tycker ni om deras agerande? Kom med er analys och synpunkter.
De har förmodligen anledning till att neka dig och om du är missnöjd så sök då en annan bank istället.
Citera
2024-03-30, 20:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampIhuvudet
Hej,
Pratade med SEB idag om att göra ett bostadsköp kontant, och dom sa till mig att dom inte tänker genomföra transaktionen för att jag inte är ”helkund” dvs jag har inget sparkonto eller betalar mina räkningar från dom.

Jag får alltså inte medverka i det finansiella systemet för att jag inte betalar mina räkningar på SEB.

Ska tilläggas att jag har också överfört pengar till plattformar för kryptohandel, det vet dom om.

Vad tror ni hänt här? Vad tycker ni om deras agerande? Kom med er analys och synpunkter.

Vad exakt vill du göra med SEB? Varför just SEB?

Öppna ett privatkonto för att sätta in X miljoner du nu har i crypto (pengarna kommer via utländsk bank?) och sen från detta konto köpa en bostad i Sverige med överföring till annan bank?

Finns väl ungefär 0 anledning för SEB att bistå med detta och ta alla risker det innebär för dem att bistå denna typ av transaktion för en helt okänd kund med obefintlig historik.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in