2024-03-26, 09:11
Medlem
Mileistas avatar
Har en uppskattningavis 4-årig hankatt som jag hittade övergiven, halvdöd och utmärglad för några månader sedan. Fann den utanför dörren i värmen och den låg bara där och flåsade så jag gav den vatten och prickig korv tills den hade kvicknat till. Nästa dag kom den tillbaka, slank in hos mig och ville inte gå därifrån, så jag tog den vetrinären några gånger som gav den en massa sprutor.

Katten är intelligent, lyssnar på kommandon och är väldigt snäll och vill inte ens skojbråka, så du kan handskas med den hur som helst (klippa klorna på den, duscha den etc). Nu har det blivit lite kallare så kackerlackor har flyttat in (den dyker upp en i veckan ungefär) och när katten ser en så jagar han den bara och leker med den utan att döda den, så du måste försöka fånga den vilket inte är det lättaste för de är superkvicka och springer in under någon möbel.

Hur lär man en vuxen katt att döda bytesdjur?
Citera
2024-03-26, 09:16
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Har en uppskattningavis 4-årig hankatt som jag hittade övergiven, halvdöd och utmärglad för några månader sedan. Fann den utanför dörren i värmen och den låg bara där och flåsade så jag gav den vatten och prickig korv tills den hade kvicknat till. Nästa dag kom den tillbaka, slank in hos mig och ville inte gå därifrån, så jag tog den vetrinären några gånger som gav den en massa sprutor.

Katten är intelligent, lyssnar på kommandon och är väldigt snäll och vill inte ens skojbråka, så du kan handskas med den hur som helst (klippa klorna på den, duscha den etc). Nu har det blivit lite kallare så kackerlackor har flyttat in (den dyker upp en i veckan ungefär) och när katten ser en så jagar han den bara och leker med den utan att döda den, så du måste försöka fånga den vilket inte är det lättaste för de är superkvicka och springer in under någon möbel.

ta med katten till en Kattpsykolog
Citera
2024-03-26, 09:18
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Som att fråga hur lär man fåglar att flyga ? , det gör den själv.
Citera
2024-03-26, 09:21
Medlem
zombie-nations avatar
En kackerlacka är ju inne i ett skal, katten kanske inte har lust att äta den. Katter har ofta specialområden inom jakt, vissa tar möss, vissa tar fåglar. En del fångar insekter men inte alla. Den ser insekten som en leksak. Pröva att krossa kackerlackan och se om katten får lust att äta den.
Citera
2024-03-26, 09:26
Medlem
Mileistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Som att fråga hur lär man fåglar att flyga ? , det gör den själv.
Mammans uppfostran spelar en stor roll där mamman visar hur msn jagar och dödar, och det kan vara så att min katt aldrig upplevde det.
Citera
2024-03-26, 09:32
Medlem
Mileistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En kackerlacka är ju inne i ett skal, katten kanske inte har lust att äta den. Katter har ofta specialområden inom jakt, vissa tar möss, vissa tar fåglar. En del fångar insekter men inte alla. Den ser insekten som en leksak. Pröva att krossa kackerlackan och se om katten får lust att äta den.
Tack. Den hittade precis en kackerlacka och allt den gjorde vara att springa efter den samt hoppa och studsa - som en fjällräv när den jagar typ. Fåglar är den mer intresserad av för vi har en flock duvor utanför fönstret, och titt som tätt börjar den kvittra och kastar den sig på rutan och försöker döda dem.
Citera
2024-03-26, 09:48
Medlem
Belters avatar
Har du aldrig hört uttrycket ”kattens lek med råttan”? Det är vad katter hör med sina byten. Dom har ingen eller inget att leka med om de dödar sitt bytes djur.
Citera
2024-03-26, 09:50
Medlem
Bassplays avatar
Ett större problem är att du har kackerlackor. Fy fan.

Katter ska ha dom där instinkterna men vill den inte så vill den inte.
Citera
2024-03-26, 10:01
Bannlyst
Kackerlackor utgör kanske inte en kisses huvudsakliga kost. Behöver den äta så käkar den nog hellre en skogsmus eller liknande. Annat som rör sig kan lika gärna bara vara lek.
Citera
2024-03-26, 10:05
Medlem
glimmandes avatar
Tog över två pojkar som var innekatter tills de fyllde fem. Hos mig springer de runt utomhos och har knäckt jaktkoden. Första året så tror jag inte att de riktigt fattade att fåglar och möss kan ätas. De bar in dem i huset nästan helt oskadda och genomförde 20 min tortyrsession där de fångade, släppte lösa och fångade igen. Räddade deras bytesdjur ibland men ofta så hade de redan skadat fågeln eller musen så pass att det var lika bra att låta den slutföra.

Numera så har de ändrat jaktbeteende fullständigt. Tar in döda djur som de äter istället. Så tror katter ofta växer ifrån lekdelen av jakt även om de aldrig riktigt slutar.

Kackerlackor tror jag de aldrig kommer bry sig om att döda eller äta. Är nog mer som en leksak för dem.
Citera
2024-03-26, 10:47
Medlem
SmegmaFris avatar
Ge inte katten någon mat alls, då har den inte råd att leka med maten på det där viset.
Citera
2024-03-26, 10:57
Medlem
"Kackerlackor är kända för att spela en roll som bärare av tarmsjukdomar". Så det är nog bara bra om den inte äter dessa.

Har du satt upp lappar om en upphittat katt? Det är kanske någon som har saknat den länge, och skulle bli glad att få veta att den lever och har det bra. Eftersom den är så pass tam, och lätt att hantera, så finns det kanske en orolig ägare någonstans.
Senast redigerad av Newton555 2024-03-26 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in