• 1
  • 2
2024-03-24, 20:11
Det är så lätt att vara efterklok , "om man bara hade gjort si eller så".

Livet är inte så enkel. Mens man testa andra så testar livet en.

Det finns mening i allt som man går igenom och allt som man "missar" . Istället för att gå runt och ångra, ta lärdom av det.
Senast redigerad av Blackrose23 2024-03-24 kl. 20:15.
Citera
2024-03-24, 20:21
Du ska inte göra ett jäkla skit mer än att bara distansera dig till det du anser vara dina problem. Let it go. Inse att skapar ditt eget matrix och i det matrixet finns ingenting som heter rätt eller fel, ångest eller lycka. Endast du finns där.
Citera
2024-03-24, 20:34
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Tack för din input, men problemet är också att det jag delade med henne är en del av vad/vem jag är och hon kunde inte alls acceptera det. De flesta människor skulle inte acceptera det pga att folk inte förstår.

Vad/Vem är du ? Det kan väl inte vara så illa?
Citera
2024-03-25, 11:45
Bannlyst
När en möjlighet försvinner kommer alltid en annan. Livet är fullt av möjligheter beroende på hur du betraktar det hela. Inställningen att allt är kört och det finns bara en chans till en viss grej blir ju lite ofruktsam.

Jag känner igen mig i en del av det du skrivit och har tidigare haft liknande tankar, "vad hade hänt om X och X". Men det är inget att grubbla på, för saker har en tendens att lösa sig på ett fint sätt om man är lite klok och pragmatisk.

En dörr stängs och en annan öppnas. Hela tiden.
Citera
2024-03-25, 20:10
Moderator
Maviels avatar
Relationer och samlevnad --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2024-03-25, 21:44
Medlem
Citat:
Det som hänt nu precis, var i ett land i centralamerika i flera månader, hade det första tiden mycket tufft emotionellt pga en annan relation som avslutats. Hade det bra och hade skaffat flera vänner i ett community där. Började jobba på möjligheter att kunna ev. leva där, träffade en lokal tjej som också håller på med musik och tyckte om mig väldigt mycket.
I princip i samband med att jag träffat henne så börjar jag också känna mig klar med stället, börjar rationalisera att detta funkar ju inte i längden. Många av vännerna man skaffat skulle vidare. Hem o tjäna pengar, bygga bas osv. Familj vill att jag bor närmre dom och jag tänker att allt pekar mot att jag borde åka hem.
Känner ett motstånd mot att åka hem också men gör det ändå för hade redan bokat biljett som kostade ganska många tusen kronor.
Jag tar flyget trots att hon inte ville att jag skulle iväg. Jag testar relationen aldeles för mycket i det läget för att se om hon kunde acceptera en sak om mig för att se om det är värt att stanna. Hon verkar initialt kunna acceptera det men jag tar ändå flyget hem. På flyget känner jag hur hjärtat ballar ur, tror jag ska få hjärtsvikt trots att jag är fullt frisk. Det var ögonblicket hon förstod att jag tog flyget.

Väl hemma känner jag bara brutal ångest och ånger, att jag borde stannat kvar för jag vet att mitt hjärta hade velat det. Plötsligt säger hon att hon inte kan acceptera det jag sa och det är nu kört och jag är helt förkrossad och vet inte hur jag ska orka med att alltid hamna i såna situationer som jag är i nu

Tomrummet som du har inom dig kommer inte kunna fyllas av relationer, tjejer eller andra saker. Ingen person ska acceptera dig, även om dom gör det enligt dig så kommer det bara vara tillfälligt för så länge den kärleken du söker kommer utifrån och inte inifrån dig själv, från dig själv, så kommer du alltid fortsätta söka och du kommer alltid känna att något saknas.

Det jag hör när jag läser din text är att du saknar något i livet och att du försöker hitta det på olika platser och hos olika människor.

Jag kan rekommendera dig att börja gå i terapi, börja söka svar på den tomhet du känner genom att spendera tid med dig själv, var nyfiken på dina beteenden och känslor men framförallt Sluta springa från dig själv. Och det kommer inte vara roligt eller spännande, det kommer antagligen vara jäkligt jobbigt och tråkigt men man behöver gå igenom den mörka snåriga dalen för att komma ut på andra sidan.
Citera
2024-03-26, 12:19
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blisslooper
Tomrummet som du har inom dig kommer inte kunna fyllas av relationer, tjejer eller andra saker. Ingen person ska acceptera dig, även om dom gör det enligt dig så kommer det bara vara tillfälligt för så länge den kärleken du söker kommer utifrån och inte inifrån dig själv, från dig själv, så kommer du alltid fortsätta söka och du kommer alltid känna att något saknas.

Det jag hör när jag läser din text är att du saknar något i livet och att du försöker hitta det på olika platser och hos olika människor.

Jag kan rekommendera dig att börja gå i terapi, börja söka svar på den tomhet du känner genom att spendera tid med dig själv, var nyfiken på dina beteenden och känslor men framförallt Sluta springa från dig själv. Och det kommer inte vara roligt eller spännande, det kommer antagligen vara jäkligt jobbigt och tråkigt men man behöver gå igenom den mörka snåriga dalen för att komma ut på andra sidan.

Bristande självkärlek är definitivt en del av det. Men att det är något jag saknar? Klart man vill ha en partner i livet det är ett mänskligt behov. Som nån tidigare sa så kanske det handlar mer om att jag inte tror jag är värd att följa mitt hjärta. Att jag undermedvetet agerar uti från rädsla och målar det som rationalism och att vara klok. Vet inte riktigt om det är rätt att isolera sig? Man hittar sig själv och självkärlek också genom andra människor, vänner, community, partner m.m.

Jag undersöker mina alternativ för terapi.
Senast redigerad av Fyndigt-namn 2024-03-26 kl. 12:21.
Citera
2024-03-26, 12:53
Medlem
Citat:
Bristande självkärlek är definitivt en del av det. Men att det är något jag saknar? Klart man vill ha en partner i livet det är ett mänskligt behov. Som nån tidigare sa så kanske det handlar mer om att jag inte tror jag är värd att följa mitt hjärta. Att jag undermedvetet agerar uti från rädsla och målar det som rationalism och att vara klok. Vet inte riktigt om det är rätt att isolera sig? Man hittar sig själv och självkärlek också genom andra människor, vänner, community, partner m.m.

Jag undersöker mina alternativ för terapi.

Vem har sagt att du ska isolera dig?
Det är en sak och känna att man vill ha en relation men att man ändå är nöjd med sig själv och sitt liv och mår bra även utan och en helt annan att söka efter kärleken i andra länder, längta efter att bli accepterad av en främmande människa och lida som du skriver och vilja ge upp när det inte blir som du tänkt dig. Att hänga upp sitt liv på yttre faktorer så mycket som du verkar göra låter iallafall för mig som att du har mycket att ta tag i på insidan innan det andra kan funka. Om det ska vara någorlunda sunt.
Citera
2024-03-26, 13:39
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blisslooper
Vem har sagt att du ska isolera dig?
Det är en sak och känna att man vill ha en relation men att man ändå är nöjd med sig själv och sitt liv och mår bra även utan och en helt annan att söka efter kärleken i andra länder, längta efter att bli accepterad av en främmande människa och lida som du skriver och vilja ge upp när det inte blir som du tänkt dig. Att hänga upp sitt liv på yttre faktorer så mycket som du verkar göra låter iallafall för mig som att du har mycket att ta tag i på insidan innan det andra kan funka. Om det ska vara någorlunda sunt.

Okej, jag hör dig.

Har du några konkreta tips på hur jag tar tag i detta på insidan?
Citera
2024-03-27, 17:05
Medlem
Citat:
Okej, jag hör dig.

Har du några konkreta tips på hur jag tar tag i detta på insidan?

Jag tycker att du redan har börjat eftersom du börjar ställa dig själv frågor.
Men terapi, inte kbt utan psykodynamisk terapi. Går att få privat eller via vissa vårdcentraler. Att ha någon som kan se igenom dina försvarsmekanismer, någon som inte känner dig, som du kan bolla med under tiden du dejtar och så. Som kan vara ett bollplank.

Och att sätta ditt välmående, att Du ska må bra och det ska kännas bra för Dig som prio 1, vad det än må vara.

Dom enda som hör hemma i ditt liv är dom som älskar dig och accepterar dig för den du är, inte bara några sidor av dig eller när du gör det som passar dom. Du ska aldrig behöva anpassa dig för att få någons kärlek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in