2024-03-23, 11:17
Medlem
För snart ett år sedan var jag inne på nordstan i Göteborg och stal varor. Och jag blev gripen av ordningsvakt. Vilket senare ledde till domstol och ja det var jätte pinsamt och jag har lärt mig min läxa.

Och idag gick jag och morsan till nordstan ( och nej jag hade absolut inte tänkt att stjäla )

Morsan gick runt i flera butiker och jag kände att jag inte orkade följa med överallt så jag satt på en bänk inne i nordstan och greja med telefonen.

Helt plötsligt kommer det fram en ordningsvakt och det är exakt samma vakt som grep mig förra året för stölden.

- Känner du igen mig frågar hon?
Jag svarar att jag gör det.

Hon undrar vad jag gör där.
Jag svarar att jag väntar på morsan medan hon är och shoppar.

Hon frågar mig om jag har pengar och undrar vart pengarna kommer ifrån eftersom jag svarade ja på frågan.

Jag svarar att hon inte har med det att göra.

Hon ber mig att knäppa upp jackan. Eftersom jag inte har nåt att dölja så gör jag det och hon tittar då igenom mig.

Hon ropar på sin kollega genom radion. Och han kommer.

Hon säger att eftersom hon är misstänker att jag är där för att stjäla hon så kommer jag bli avlägsen från platsen och om jag kommer tillbaka dit mera idag så kommer hon tillkalla på polis. Så hon och kollegan tar mig i varsin arm och tar ut mig utanför nordstan.

Nu står jag utanför och gör denna tråden haha.

Men min fråga är. Får dem göra på detta sättet?
Citera
2024-03-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
För snart ett år sedan var jag inne på nordstan i Göteborg och stal varor. Och jag blev gripen av ordningsvakt. Vilket senare ledde till domstol och ja det var jätte pinsamt och jag har lärt mig min läxa.

Och idag gick jag och morsan till nordstan ( och nej jag hade absolut inte tänkt att stjäla )

Morsan gick runt i flera butiker och jag kände att jag inte orkade följa med överallt så jag satt på en bänk inne i nordstan och greja med telefonen.

Helt plötsligt kommer det fram en ordningsvakt och det är exakt samma vakt som grep mig förra året för stölden.

Hon frågar mig om jag har pengar och undrar vart pengarna kommer ifrån eftersom jag svarade ja på frågan.

Hon ber mig att knäppa upp jackan. Eftersom jag inte har nåt att dölja så gör jag det och hon tittar då igenom mig.

Hon säger att eftersom hon är misstänker att jag är där för att stjäla hon så kommer jag bli avlägsen från platsen och om jag kommer tillbaka dit mera idag så kommer hon tillkalla på polis. Så hon och kollegan tar mig i varsin arm och tar ut mig utanför nordstan.

Ja tyvärr. Även butiksägare får banna folk från sin affär.
Citera
2024-03-23, 11:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Här är citatet ur länk två mest intressant, "Den avvisade har begått ett brott, eller Den avvisade befaras att begå brott om denne inte avvisas".

lawline.se ... trots-att-personen-inte-begatt-nagot-brott
lawline.se ... fran-exempelvis-ett-bibliotek
Citera
2024-03-23, 11:28
Medlem
Men om jag går tillbaka in till Nordstan. Kommer hon att gripa mig då? Vad begår man för brott med tanke på att hon sa att hon kommer tillkalla på polis.?
Citera
2024-03-23, 11:54
Medlem
Citat:
Polislagen 13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.

Utifrån din beskrivning låter det inte som att avvisning var nödvändig.
Citera
2024-03-23, 12:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Ja tyvärr. Även butiksägare får banna folk från sin affär.
Nej ett tillträdesförbud måste beslutas av åklagare eller domstol. En butiksägare kan däremot neka vem han eller hon vill att handla.
Citera
2024-03-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej ett tillträdesförbud måste beslutas av åklagare eller domstol. En butiksägare kan däremot neka vem han eller hon vill att handla.
om de ringer polisen så kan de avvisa dig från platsen
Citera
2024-03-23, 12:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
om de ringer polisen så kan de avvisa dig från platsen
Ja om du har gjort något brott så kan polisen gripa dig ja men polisen måste ha en grund. De kan knappast gripa dig för att du snattat ett år tidigare om straffet är avtjänat.
Citera
2024-03-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om du har gjort något brott så kan polisen gripa dig ja men polisen måste ha en grund. De kan knappast gripa dig för att du snattat ett år tidigare om straffet är avtjänat.
om misstanke finns så kan de avvisa dig. Räcker med att de misstänker att du är där för att snatta.
Citera
2024-03-23, 12:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
om misstanke finns så kan de avvisa dig. Räcker med att de misstänker att du är där för att snatta.
Att du snattat ett år tidigare räcker knappast för att en konkret misstanke skall råda.
En ordningsvakt kan iallafall inte permanent banna någon från en galleria utan då krävs beslut om tillträdesförbud av åklagare eller domstol.
Citera
2024-03-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797

Ja det får de men bara om du uppträtt ordningsstörande:

Citat:
Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna får en polisman (eller en ordningsvakt) när det är nödvändigt för att ordningen ska kunna upprätthållas avvisa personen från området eller utrymmet. Ett avvisande innebär att man får en tillsägelse att lämna platsen eller att man hindras från att ta sig dit.

På din beskrivning låter det som att ordningsvakten överträtt sina befogenheter. Naturligtvis ska du inte tjafsa med dem, såna längtar bara att få dra in någon i avräkningsrummet och spöa upp dig.
Gå snällt därifrån men gör en polisanmälan mot ordningsvakten ifråga för tjänstefel, de ska veta att de har ögonen på sig.
Citera
2024-03-23, 12:30
Medlem
Citat:

Nej, det är helt fel, både jag och andra i tråden har länkat och citerat vad som gäller, läs på innan du killgissar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in