2024-03-23, 10:47
Medlem
Hej!

Jag funderar på att börja jobba som vaktmästare eller möjligtvis utbilda mig till fastighetstekniker. Enligt google så har båda liknande lön, men det känns inte rimligt enligt mig eftersom utbildningen för fastighetstekniker är på 2 år medans vaktmästar-yrket är något man kan jobba med utan utbildning. Därför hör jag av mig till er för att få lite information direkt.

-Er ålder och år verksamma som vaktmästare
-Lön per månad
-Bästa med yrket enligt dig

Tacksam för svar
Mvh!
Citera
2024-03-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newform
Hej!

Jag funderar på att börja jobba som vaktmästare eller möjligtvis utbilda mig till fastighetstekniker. Enligt google så har båda liknande lön, men det känns inte rimligt enligt mig eftersom utbildningen för fastighetstekniker är på 2 år medans vaktmästar-yrket är något man kan jobba med utan utbildning. Därför hör jag av mig till er för att få lite information direkt.

-Er ålder och år verksamma som vaktmästare
-Lön per månad
-Bästa med yrket enligt dig

Tacksam för svar
Mvh!

Enligt min bror är lönerna samma ca 26-33 tusen per månad. Får träffa människor, vara ute, praktiskt.
Citera
2024-03-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Enligt min bror är lönerna samma ca 26-33 tusen per månad. Får träffa människor, vara ute, praktiskt.

Tack för svar! Är din bror insatt i detta då eller?
Citera
2024-03-23, 13:56
Medlem
namnskylts avatar
Är inte fastighetstekniker utbildningen för att få jobb som vaktmästare? Sedan som med liknande yrken kan man ibland glida in med andra erfarenheter och kunnande, så att man kan få jobbet ändå. Så om du tror att du kan få jobb som vaktmästare ändå så kan du nog skippa utbildningen? :/
Citera
2024-03-23, 14:58
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har jobbat som kontorsvaktmästare på samma företag sedan 1978. Bruttolön 27300 kr/månad.

Jobbar bl a med postsortering/utdelning, enklare service av skrivare, iordningställande av konferensrum, hämtning av returpapper m.m.

Fördelar: Det är ett jobb där man rör sig mycket, dock inte utomhus. Ett jobb där man gör det man ska och sedan kan man glömma jobbet när man går hem.

Nackdel: Det finns ju många jobb där man tjänar mer, men jag klarar mig bra.
Citera
2024-03-23, 15:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har jobbat som det när jag var ung. Fritt och bra. Förvaltaren kom ca en gång i veckan normalt.

Fast nu mer gör vaktmästarna jag haft att göra med inget. De skottar inte, de reparerar inget (ringer bara underentreprenörer), sköter inte grönytor. Med min bakgrund fattar jag över huvud taget inte vad de gör. Här cyklar dom dessutom elcykel mellan områdena tvingade av kommunen.

Traditionellt var det äldre byggnadsarbetare som var vaktmästare (när ackorden blev för tunga). Så att de saknade utbildning är inte riktigt sant. De hade kompetens att laga det mesta som dök upp.
Citera
2024-03-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Är inte fastighetstekniker utbildningen för att få jobb som vaktmästare? Sedan som med liknande yrken kan man ibland glida in med andra erfarenheter och kunnande, så att man kan få jobbet ändå. Så om du tror att du kan få jobb som vaktmästare ändå så kan du nog skippa utbildningen? :/

Tydligen är det skillnad på fastighetsskötare, vaktmästare och fastighetstekniker! Exakt hur vet jag inte haha men har läst runt och de verkar vara lite olika roller, men ändå snarlika. Man önskar man visste exakt haha.
Citera
2024-03-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har jobbat som kontorsvaktmästare på samma företag sedan 1978. Bruttolön 27300 kr/månad.

Jobbar bl a med postsortering/utdelning, enklare service av skrivare, iordningställande av konferensrum, hämtning av returpapper m.m.

Fördelar: Det är ett jobb där man rör sig mycket, dock inte utomhus. Ett jobb där man gör det man ska och sedan kan man glömma jobbet när man går hem.

Nackdel: Det finns ju många jobb där man tjänar mer, men jag klarar mig bra.

Okej då vet du mycket om yrket! Är det stressigt? Har du in lön förändrats mycket genom åren eller har den legat på samma nivå ungefär?
Citera
2024-03-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har jobbat som det när jag var ung. Fritt och bra. Förvaltaren kom ca en gång i veckan normalt.

Fast nu mer gör vaktmästarna jag haft att göra med inget. De skottar inte, de reparerar inget (ringer bara underentreprenörer), sköter inte grönytor. Med min bakgrund fattar jag över huvud taget inte vad de gör. Här cyklar dom dessutom elcykel mellan områdena tvingade av kommunen.

Traditionellt var det äldre byggnadsarbetare som var vaktmästare (när ackorden blev för tunga). Så att de saknade utbildning är inte riktigt sant. De hade kompetens att laga det mesta som dök upp.

Haha, fritt arbete låter ju härligt! Måste dock klara av det ekonomiskt också, dvs lönen måste vara OK iaf på sin grad. Rik behöver jag inte bli men man vill ju iaf kunna leva.
Citera
2024-03-23, 18:25
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Okej då vet du mycket om yrket! Är det stressigt? Har du in lön förändrats mycket genom åren eller har den legat på samma nivå ungefär?

Nej, på mitt företag är det inte särskilt stressigt. Det är inte längre så vanligt att företag har egna anställda kontorsvaktmästare. Jag tror att nästan alla har gått över till att köpa in dessa tjänster från andra företag. Tidigare bestod jobbet till största delen i att sortera och dela ut post till tjänstemännen. Nu är ju den mesta pappersposten ersatt av mail och liknande.

Det har väl alltid varit något av ett låglöneyrke. Jag tror att jag tjänade knappt 3000 kr/månad när jag började 1978.
Citera
2024-03-23, 22:12
Moderator
HelgeBuks avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-03-23, 23:33
Medlem
Citat:
Tack för svar! Är din bror insatt i detta då eller?
Han har jobbat som båda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in