Citat:
Det var inlösen-aktier, och de hade flyttats från isk till annat konto som du sade. Konk.-bolag.
Jag valde att fylla i omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden, den räknade ut automatiskt och blev summan 1kr. Försäljningspris var också 1kr. Vilket blev vinst på 0kr. Hittade inga andra uppgifter om att jag skulle gått med någon sorts vinst, så det verkar ju logiskt.
Om det senare visar sig att jag fyllde i omkostnadsbeloppet felaktigt, får jag fylla i ny deklaration då? Hur lång tid tar det för skatteverket att kontrollera uppgifterna ? Går det att komplettera rätt snart så att jag ändå hinner få eventuell återbäring i april exempelvis ?
Jag valde att fylla i omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden, den räknade ut automatiskt och blev summan 1kr. Försäljningspris var också 1kr. Vilket blev vinst på 0kr. Hittade inga andra uppgifter om att jag skulle gått med någon sorts vinst, så det verkar ju logiskt.
Om det senare visar sig att jag fyllde i omkostnadsbeloppet felaktigt, får jag fylla i ny deklaration då? Hur lång tid tar det för skatteverket att kontrollera uppgifterna ? Går det att komplettera rätt snart så att jag ändå hinner få eventuell återbäring i april exempelvis ?
Jag har ett liknande problem i årets deklaration.
I min aktiedepå hos Avanza hade jag ett innehav i MQ som gick i konkurs under 2020. Följaktligen redovisade jag en förlust i min deklaration för 2021.
Aktien fanns kvar som en post i depån fram till mars 2023, då Avanza bokade bort den.
Av någon märklig anledning har Avanza rapporterat denna bortbokning till Skatteverket som en försäljning för 1 krona. Denna icke-försäljning av MQ-aktien har därför felaktigt inkluderades i min K4-blankett. För att rätta till detta valde jag att använda funktionen för att ta bort händelser på blanketten och eliminerade därmed posten.
Pga denna slarvrapportering av Avanza krävs det således att jag måste göra en rättelse i min deklaration. Att då få en eventuell skatteåterbäring redan i april är därför inte möjligt.