2024-03-22, 15:59
Medlem
Geomeisters avatar
Skådespelaren Robert Duvall ramlade in i branschen via klassiska To Kill a Mockingbird under tidigt 1960-tal. En roll som direkt öppnade möjligheterna. Därefter har han varit med i hur många filmer som helst. Nu är han 93 år gammal och senaste filmen var från år 2022. Han har inte gått i officiell pension än, men förmodligen blir det inte många filmer till av förklarliga skäl.

Att han decennium efter decennium lyckats vara med i respekterade, omtyckta och/eller kommersiellt framgångsrika filmer är få förunnat. Förmodligen främst känd från Francis Ford Coppolas Gudfadern I, II och Apocalypse Now.

Vad tycker du om Robert Duvall? Vilken är din favoritfilm? Vilka kalkoner har han varit med i?

Allt om eller med Robert Duvall välkomnas i denna tråd!
Citera
2024-03-22, 16:22
Medlem
Blev väldigt förtjust i filmen ”Avslöjandet” som kom i början på 80-talet. De Niro och Duvall gjorde bra ifrån sig. En favorit.
Lugn och sansad skådespelare, stabil.
Citera
2024-03-22, 16:30
Medlem
Kollade på IMDB och han har ju varit med i en hel del filmer.
Blev förvånad över att han spelade Frank Burns i serien M.A.S.H. Jag har aldrig gjort den kopplingen trots att jag sett serien många många gånger.

Han är dock en bra skådespelare och jag tror aldrig jag sett honom göra en dålig rollprestation.
Citera
2024-03-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kollade på IMDB och han har ju varit med i en hel del filmer.
Blev förvånad över att han spelade Frank Burns i serien M.A.S.H. Jag har aldrig gjort den kopplingen trots att jag sett serien många många gånger.

Han är dock en bra skådespelare och jag tror aldrig jag sett honom göra en dålig rollprestation.

Det var väl ändå i filmen va.
Citera
2024-03-22, 16:41
Avslutad
Trodde att han gick bort p.g.a hans höga ålder.
Citera
2024-03-22, 17:10
Medlem
galts avatar
Alltid varit stabila insatser av de filmer jag sett. Gillade verkligen den nyare 'The Judge (2014' och framför allt Duvall's insats som en åldrande patriark.

https://www.imdb.com/title/tt1872194/?ref_=nm_flmg_t_7_act
Citera
2024-03-22, 17:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kanske för att det är Larry Linvile som spelar burns i serien, robert duvall är med i filmen som släpptes 2 år innan serien.
Citera
2024-03-22, 17:45
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skådespelaren Robert Duvall ramlade in i branschen via klassiska To Kill a Mockingbird under tidigt 1960-tal. En roll som direkt öppnade möjligheterna. Därefter har han varit med i hur många filmer som helst. Nu är han 93 år gammal och senaste filmen var från år 2022. Han har inte gått i officiell pension än, men förmodligen blir det inte många filmer till av förklarliga skäl.

Att han decennium efter decennium lyckats vara med i respekterade, omtyckta och/eller kommersiellt framgångsrika filmer är få förunnat. Förmodligen främst känd från Francis Ford Coppolas Gudfadern I, II och Apocalypse Now.

Vad tycker du om Robert Duvall? Vilken är din favoritfilm? Vilka kalkoner har han varit med i?

Allt om eller med Robert Duvall välkomnas i denna tråd!

Han var bra som Prendergast i 'Falling down'.
Citera
2024-03-22, 17:53
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Han var bra som Prendergast i 'Falling down'.
Ja det var han verkligen! jag tänkte också på den filmen när jag läste tråden. Sen är han mycket bra i Gudfadern också.
Citera
2024-03-22, 18:17
Avslutad
Jag önskar att han kunde ha accepterat en mindre mängd pengar och varit med i Gudfadern 3
Citera
2024-03-22, 18:37
Avstängd
kyrkstockens avatar
Duvall är en riktig karaktärskådespelare snarare än filmstjärna. Lonesome dove, tv-serien om två texas ranger som driver kor norrut är min favorit.
Citera
2024-03-22, 18:56
Medlem
Jag såg om Colors nyligen. Ytterligare en bra roll av herr Duvall. Gillar dynamiken mellan honom och Sean Penn i den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in